Annons

Vilken brännvidd motsvarar två stitchade stående bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag undrar om det går att räkna ut vilken bildvinkel/brännvidd det motsvarar om man tar två stående bilder och lägger ihop dem sida vid sida?

Exempel: jag tar två stående bilder med 35mm och monterar ihop dem till en stor liggande bild som då motsvarar - låt säga - 24mm.

Jag är främst intresserad av kortare brännvidder som 24, 28, 35 och 50mm.

Hoppas någon kan hjälpa mig! :)

Jag undrar om det går att räkna ut vilken bildvinkel/brännvidd det motsvarar om man tar två stående bilder och lägger ihop dem sida vid sida?

Exempel: jag tar två stående bilder med 35mm och monterar ihop dem till en stor liggande bild som då motsvarar - låt säga - 24mm.

Jag tror att du kan ha användning för den här:
http://brettmaxwellphoto.com/Brenizer-Method-Calculation/index.htm

33% mindre

Har du en sensor med förh 2:3 (t.ex 24x36mm) så får du 48x36 vilket blir en ökning på längden med 1/3= 33%. Ett 24 mm skulle då motsvara ett 16 mm ( 24x 2/3) och bilden blir ju lite mer kvadratisk med förhållande 4:3 vilket är samnma som på kompaktkamerorna. Alltså multiplicera med 0,67 så får du upplevd brännvid!

När man stitchar behöver man ett viss överlapp mellan bilderna, så det blir inte exakt 2 gånger bildytan, utan något mindre, beroende på hur mycket de överlappar.

ANNONS
Götaplatsens Foto