Annons

Vilken film kan ersätta Kodak Presschrome?

Produkter
(logga in för att koppla)

johannaj78

Aktiv medlem
Efter en ovanligt lyckad fotoutflykt idag så har jag nu helt slut på film, och till min stora förskräckelse så har Kodak slutat tillverka Presschrome, som är den film jag brukar använda. Eftersom jag är helt okunnig när det gäller olika filmmärken så hoppas jag att jag kan få lite hjälp från någon här på forumet.

Anledningen till att jag hittills har använt Kodak Presschrome är helt enkelt att de hade specialpris på den när jag köpte min nuvarande kamera (hade aps innan) så jag köpte några stycken och sedan har jag inte funnit någon anledning att byta. Jag har också hört att det är bra att hålla sig till samma film eftersom alla bilderna då får samma färgskala och passar bättre tillsammans även om man blandar bilder från olika rullar till bildvisningar.

Jag använder uteslutande dia och jag fotograferar allra mest natur, men även en del annat då och då. Jag förbrukar mycket mer film än vad jag egentligen har råd med så priset är också viktigt.

Jag har alltid varit väldigt nöjd med Kodak Presschrome så det vore bra om jag kunde hitta någon som liknar den. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att hitta i "filmdjungeln". Tack på förhand!

Jag tycker att du ska testa lite olika filmer. Jag har själv använt Kodaks billigaste konsumentfilmer, Elite som numer heter Elitechrome, med gott resultat och sparat åtskilliga kronor.

Elitechrome Extracolor är samma film som Ektachrome 100 VS.

ANNONS
Götaplatsens Foto