Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Macro-optik till min Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

davidgp

Medlem
Tjena!

Undrar om någon skulle kunna rekommendera bra macro-optik till min Nikon F50.
Kör idag med ett Sigma 28-80 med macroläge.

Tack på förhand!

Mvh
David Karlsson

Prisvärd och relativt billig är Nikons 60 2,8 Micro. Den är mycket skarp både till macro och allmän fotografering. Många Macroobjektiv har tendensen att bli väldigt långa vid focusering kring närgränsen, så är dock inte fallet med 60:an. Den är ochså mycket välbyggd för att vara ett autofocus-objektiv. En proffsglugg till amatörpris. De är lätta att få tag i begagnade och kostar i toppschick c:a 3000-3500.

Det finns en hel del att välja mellan om du vill investera i en Macro glugg.

Börjar med "lägsta" prisklassen och går uppåt

*Sigma 50mm 2.8 Skarp, liten och lätt Billig!

*Nikon 60mm 2,8 Ruggigt skarp, liten bra pris för orginal glugg. 5.250,00 kr

*Tamron 90mm SP En av de bästa, till priset sett(i mitt tycke). 4.590,00kr

*Sigma 105mm. Riktigt bra även denna.

*Nikon 105mm. Kanon bra på alla sätt men man får öppna plånboken. 9.450,00 kr

*Nikon 70-180mm 4,5-5,6. Har ej provat denna själv men kostar det så borde det ju smaka :)
Dock går det ej att komma ner till skala
1 till 1 13.495,00kr

*Sigma 180mm 3,5 Pris: 8 995:-. Ej provat denna heller men har fått både bra och lite sämre recensioner.

*Nikon 200 4,0 Den bästa i min mening om pengar ej är något problem. 20.990,00 kr

Detta är absolut ingen fullständig lista men som du ser finns där en del att välja bland. Sedan tillkommer alla zoomar med "macro" läge.

Du kan även använda mellanringar eller försättslinser. Ger inte samma resultat som en "riktig" macro glugg men duger ofta gött.

Vad är det för motiv du tänkt dig. Stillastående blommor eller lätt-skrämda småkryp?

Om motivet är "permanent" så kommer en billig 50mm:s glugg att räcka fint medans till tex. fjärilar har du nytta av ett längre obj då du ej behöver komma så nära motivet.

Aningens rörigt kanske men förhoppningsvis ger det dig något :)

Lycka till!

gbjerne skrev:
*Tamron 90mm SP En av de bästa, till priset sett(i mitt tycke). 4.590,00kr

Jag har den manuella versionen och den är riktigt bra, och ännu billigare och ännu mera gedigen. Du kan hitta den i bra skick för en tusing. Har aldrig riktigt förstått meningen med AF för makro. Den går bara ner till 1:2 till skilland från AF-versionen, men det finns en matchad konverter för att nå 1:1. Då blir den 180mm f/5 vilket inte är så dumt! Det andra billiga alternativet är Vivitars makro (90mm också?), som lär vara bra för priset.

/Pontus

Tackar ödmjukast för alla svar. Det hjälper!

Motiven är mestadels smått smått, typ myror o liknande. Dom är inte så lättskrämda dom heller, snarare bits dom mer =)

Mvh
David

Hej

jag satt precis och läste ett äldre nummer av Practical Photography. De testade makro gluggar bland annat. Följande resultat finns där att läsa;

Cosina 100/3.5 1:2 makro, 1:1 med adapter;
betyg 5/10, prisvärd men med medelmåttig optik

Nikon 105/2.8D 1:1 makro
betyg 7/10, inte riktigt så bra man kunde förvänta sig med tanke på priset.

Sigma 105/2.8EX 1:1 makro
betyg 9/10, bra - mycket bra vid bländare 8.

Sigma 180/3.5 1:1 makro
betyg 5/10, trevlig funktion men halvdan optik

Soligor 100/3.5 1:2 makro, 1:1 med adapter
betyg 7/10, har du en stram budget så kan detta vara ett bra val trots vissa brister

Tamron 90/2.8 1:1 makro
betyg 9/10, skarp över hela bländaromfånget. Denna optik kommer att bli en klassiker.
(notering:Bästa MTF-kurvor av samtlig makrooptik)

Tokina 100/2.8 1:2 makro, 1:1 med adapter
betyg 6/10, bra mekanik men sämre optik

Vivitar 100/3.5 1:2 makro, 1:1 med adapter
betyg 7/10, prisvärd, mycket optik för pengarna

gluggarna med icke Nikon fattning fick följande betyg;

Pentax 100/2.8 1:1 makro
betyg 6/10, optiken borde vara bättre med tanke på priset. Bättre optik finns hos 3:e part leverantör

Minolta 100/2.8 1:1 makro
betyg 9/10. Ett av den bästa makroglugg tillgänglig oavsett system

Canon 100/2.8 1:1 MAKRO
betyg 9/10, en dyr men utmärkt makro glugg.

Med vänlig hälsning
Johan

Vill man komma billigt undan är Cosina/Soligor/Vivitar 100/3.5 Macro inte alls något dåligt alternativ. Skala 1:1 med medföljande försättslins.
Man får ungefär vad man betalar för. Så gott som alla andra makroobjektiv är lite bättre, men också mycket dyrare. Optiken är bra. Inte toppklass, men klart bättre än de zoomar med makrofunktion jag testat. Ger klart mest för pengarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto