Annons

Vilken modell påminner om D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

nonno

Aktiv medlem
Någon tycker sin D200 är fantastisk o tycker man den är bättre en D810 då är man ute o cyklar. Samma sak med D700 den är inte i närheten av D810 jag har haft 3 st D700 o alla Nikon efter den.
Oj, oj, oj. Jag har inte sagt att D200/D700 är bättre än D810, jag säger bara att dessa passar mig och mitt fotograferande. Jag vet inte om jag varit otydlig i mitt skrivande, men jag har inte påstått att D810 är en sämre kamera. Däremot undrar jag om man inte får tycka som man vill utan att någon herre ska försöka hoppa upp på näsan?
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har mina gamla D700 och D200 kvar och känner igen det du skriver.
Jag köpte D300 när den kom och tyckte inte om hur den återgav färger med samma inställningar som jag hade på D200. Jag sålde D300 efter några månader och lyckades få tag på en fabriksny D200.
Jag använder båda dessa gamla kameror fortfarande och följer din tråd med intresse. Självklart ger nya kameror ett bättre resultat i det stora hela, men min upplevelse hittills med de nyare Nikon-kameror som jag provat, är att det inte blir samma "värme" och djup i färgerna hur jag än försöker med olika inställningar i kamerorna. Mitt krav är att kameran ska ge resultatet utan att behöva "skruva" i olika bildredigeringsprogram.
Jag håller tummarna för att du hittar något som blir bra och att du berättar här i tråden hur det går. :)
Som sagt var bara en inställningsfråga o tycke o smak om hur filen ska se ut. Jag tycker inte att D700 hade bättre filer rakt ut från kameran än senare modeller men som sagt var det kvittar. Bara ställa in det antingen i kameran eller i PS/LR tex. Om vi ska prata om filer rakt ut kameran som är trevliga så är ingen Nikon modell i närheten av Fuji men du kan få filerna likadana om du kan grunderna i bildbehandling.
 

Bengf

Aktiv medlem
I övergången från CCD till CMOS så var debatten livlig om att CCD gav mycket fina rena bilder, fast då så klart vid kameran lägsta bas-iso, man kunde inte gå för högt på iso-stegen, dom kom bruset ganska så fort, CCD hängde bra med ett tag, många behöll sin gamla kamera för att använda runt bas-iso, men sedan blev CMOS sensorerna allt bättre och man kunde köra med snabbare tider i kombination med högre iso.


Tror det var Martin Agfors som uttryckte sig om att man då ofta blev van med hur den äldre kameran ( ofta den man först köpte ) gav för bilder, gillade man dom bilderna så blev det lite av en måttstock och man ville gärna hålla fast vid det liksom en vana efter tusentals bilder, fins inga fel i det så klart, kan och vill man använda sin äldre kamera så är det bara att köra på, man behöver ju inte sälja den om man köper något nytt, utan kan fungera bra som andra kamera.
 

iSolen.se

Guest
Har väldigt svårt att tro att TS inte vet skillnaden på raw o jpg, är nog få som köper en D810 och är total nybörjare. Sedan hade hon D700 som kamera innan. Frågan är nog mer hur hon ska få filerna att likna D700 som hon gillade bättre o det har jag förklarat hur TS kan göra i ett tidigare inlägg.

Däremot ställer jag mig frågan till flera andra i tråden som typ tycker hon ska leta efter annan kamera när D810 är en av dom bättre du kan köpa när det bara handlar om att få till bilden från kameran som bara är en inställningsfråga sedan om du väljer att göra den i kameran eller i bildbehandlingsprogrammet.
Någon tycker sin D200 är fantastisk o tycker man den är bättre en D810 då är man ute o cyklar. Samma sak med D700 den är inte i närheten av D810 jag har haft 3 st D700 o alla Nikon efter den.

Ska man leta efter en ny kamera om bilden som kommer direkt från den inte passar ens smak? Jösses
Även om ändring av RAW-konverteringen löser problemet tycker jag man ska respektera folk som absolut inte vill.

Tex när jag bytte från Capture NX2 til LR fick jag höra att jag var dum i huvudet som inte fattade att LR inte kunde leverera bilder med samma utseende (eller kvalitet) som CNX och att raw-filer ändå måste justeras "raw-filer har inget utseende". Ibland vill man inte eller hinner inte justera och importpresets löser inte hela problemet.
 

snap01

Aktiv medlem
Även om ändring av RAW-konverteringen löser problemet tycker jag man ska respektera folk som absolut inte vill.

Tex när jag bytte från Capture NX2 til LR fick jag höra att jag var dum i huvudet som inte fattade att LR inte kunde leverera bilder med samma utseende (eller kvalitet) som CNX och att raw-filer ändå måste justeras "raw-filer har inget utseende". Ibland vill man inte eller hinner inte justera och importpresets löser inte hela problemet.
Jag har svårt att tänka mig att TS inte använder PS/LR om man har en Nikon D810 så jag antar det. Vore bra om TS förklarar hur hon gör med sin redigering lättare att förslå saker då.

I raw konv kan du ställa din bild precis som du vill ha den sedan sparar du den döper den till något lämpligt som tex bröllop (Anna-Marcus). När du sparat den så läggs den på alla dina raw bilder utan att du behöver göra något alls. Dom är klara du kan även skärpa bilderna i raw konv men det gör inte jag för jag kör ett macro på storlek o skärpning o anpssning till Adobbe eller srgb.

Alltså du ställer EN bild alla har det utseendet sedan kan du gå in o justera dom bilder du vill. Ångrar du din raw inställning nollar du den och gör om det såsom du vill ha det.

Jag har många preset/förinställningar som jag antingen gjort själv eller från vsco som jag har justerat såsom jag vill ha dom.Är tvungen att ha ett snabbt flöde ställer ca 60000 bilder per år.

Du kan mecka hur mycket som helst men ska du ställa 150 bilder på en dag o håller på i 20 min per bild så räcker inte tiden till,dessutom så är skillnaden många gånger knappt synlig.
Vill man slippa det helt så kan du ställa in bilden i kameran göra den klar där med färger o massa annat o få en bild som är klar på en gång utan bildbehandling.
Där tycker jag att fuji åker åttor runt dom andra med sina (filmer) i kameran.
 

Sabud

Aktiv medlem
Tack för synpunkter på mitt inlägg. Har kollat upp lite historik beträffande TS. Hon har skapat några trådar och det framgår ganska tydligt att hon tillhör den grupp av kreativa fotografer med starkt bildintresse som är ointresserade av teknik - RAW - efterbehandling. Det finns mängder av denna typ av fotografer med enkel eller dyr kamerautrustning.

I nedanstående tråd som liknar denna och där flera av er deltog förklarar TS att hon nästan uteslutande fotar i jpeg med sin 810:a och när förslagen haglar in på lämplig inställning av kamera / bildbehandling är TS borta.

Så TS är borta även denna gång!

Jag har hört hur många gånger som helst (oftast från kvinnor) hur bra bilder deras kameror tar så jag tycker det är ett fullt befogat spörsmål hur olika kameror-sensorer levererar` out of the box´.


https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169565

/Stephan
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Tack för synpunkter på mitt inlägg. Har kollat upp lite historik beträffande TS. Hon har skapat några trådar och det framgår ganska tydligt att hon tillhör den grupp av kreativa fotografer med starkt bildintresse som är ointresserade av teknik - RAW - efterbehandling. Det finns mängder av denna typ av fotografer med enkel eller dyr kamerautrustning.

I nedanstående tråd som liknar denna och där flera av er deltog förklarar TS att hon nästan uteslutande fotar i jpeg med sin 810:a och när förslagen haglar in på lämplig inställning av kamera / bildbehandling är TS borta.

Så TS är borta även denna gång!

Jag har hört hur många gånger som helst (oftast från kvinnor) hur bra bilder deras kameror tar så jag tycker det är ett fullt befogat spörsmål hur olika kameror-sensorer levererar` out of the box´.


https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169565

/Stephan
Så är det och jag har goda vänner som är bra fotografer och tar de flesta bilderna i JPEG. Oavsett skiljer det markant på olika kameror hur bilderna ser ut direkt ur kameran. Bilder är känsla och inte bara hög upplösning samt mätvärden. Lite som bra ljud, det kan mäta nästan perfekt men låta tråkigt, sterilt och livlöst.

Jag tycker hon gott kan använda sin begagnade D700 eftersom hon gillar bilderna ur kameran. När den lägger av så kanske hon får några rejäla råd på något annat forum...
 

Ventures

Aktiv medlem
Så TS är borta även denna gång!



/Stephan
I detta fall ringer inte den vanliga varningsklockan (eftersom medlem sedan 2006).
Kombinationen nyregistrerad, tjej, köpråd och stor budget brukar trigga de mest djupgående och långa tekniska skyttegravsdiskussioner om vad som är allra bäst på marknaden (för det har jag). Trådskaparen försvinner för gott efter första inlägget. Dyker eventuellt upp under ny pseudonym? Vore intressant att veta om alla dessa "tjejer"(?) har samma IP-adress.
Jag vill tro och hoppas att Malin har ett liv utanför Fotosidans forum och just nu är ute och tar en massa fina bilder med sin D700 eller D810. :)
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
I detta fall ringer inte den vanliga varningsklockan (eftersom medlem sedan 2006).
Kombinationen nyregistrerad, tjej, köpråd och stor budget brukar trigga de mest djupgående och långa tekniska skyttegravsdiskussioner om vad som är allra bäst på marknaden (för det har jag). Trådskaparen försvinner för gott efter första inlägget. Dyker eventuellt upp under ny pseudonym? Vore intressant att veta om alla dessa "tjejer"(?) har samma IP-adress.
Jag vill tro och hoppas att Malin har ett liv utanför Fotosidans forum och just nu är ute och tar en massa fina bilder med sin D700 eller D810. :)
Usla attityder och lågbegåvade slynglar, så enkelt är det. Kika på Malins profil och sida, då framstår en kvinna med stora talanger och begåvning.
 

iSolen.se

Guest
Jag har svårt att tänka mig att TS inte använder PS/LR om man har en Nikon D810 så jag antar det. Vore bra om TS förklarar hur hon gör med sin redigering lättare att förslå saker då.

....
Det finns fler än du tror som gör så och just Nikon levererar ovanligt bra jpeg.

Och sen har vi sportfotografer.

Och de med mycket pengar. Hörde om en FS-medlem som fick hjälpa han som spelar Kramer i Seinfeldt med grundläggande inställningar till sin D3 (!).
 

PMD

Aktiv medlem
Ska man leta efter en ny kamera om bilden som kommer direkt från den inte passar ens smak? Jösses
Jösses var ordet, sa Bull.

De allra flesta kameror har gott om inställningsmöjligheter som påverkar bildens karaktär. För den som inte vill använda råformat och efterbehandla bilden till önskat resultat så gäller det att ställa in bildparametrarna i kameran mycket noga. Jag har inte använt vare sig Nikon D700 eller Nikon D810, men skulle bli förvånad om det inte går att ställa in en D810 så att bilderna bli hyfsat lika de bilder man får ur en D700 (förutom att D810 har högre upplösning och bättre dynamik). Jag har dock använt digitala Nikonkameror så jag tror inte att jag är helt ute och cyklar.

Till TS vill jag ställa frågan om vad som specifikt skiljer mellan din förra och din nya kamera. Du skrev att den nya (D810) ger mer "kalla" bilder. Om det är den enda skillnaden så finns det chans att det går att åtgärda med vitbalansen. Är det något annat du saknar från D700? I så fall vad?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har hört hur många gånger som helst (oftast från kvinnor) hur bra bilder deras kameror tar så jag tycker det är ett fullt befogat spörsmål hur olika kameror-sensorer levererar` out of the box´.
Om man är helt motvalls mot att ställa in sin kamera för bästa resultat (enligt sin egen smak) så får man nog skylla sig själv. Chansen att en ny kamera ger exakt samma resultat som en gammal, med fabrikens inställningar, är rätt liten. Tar man sig lite tid och justerar bildparametrarna i den nya kameran så har man en stor chans att åstadkomma ett bildresultat som man tycker om.

Det finns rätt stor kompetens bland fotosidans medlemmar när det gäller att göra sådana inställningar, så det är bara att fråga på!
 

iSolen.se

Guest
Jösses var ordet, sa Bull.

De allra flesta kameror har gott om inställningsmöjligheter som påverkar bildens karaktär. För den som inte vill använda råformat och efterbehandla bilden till önskat resultat så gäller det att ställa in bildparametrarna i kameran mycket noga. Jag har inte använt vare sig Nikon D700 eller Nikon D810, men skulle bli förvånad om det inte går att ställa in en D810 så att bilderna bli hyfsat lika de bilder man får ur en D700 (förutom att D810 har högre upplösning och bättre dynamik). Jag har dock använt digitala Nikonkameror så jag tror inte att jag är helt ute och cyklar.

...
Intressant påstående, hur skulle det gå till rent konkret? Rimligen enklare än att göra det i RAW-konverteraren eftersom det var oönskat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Intressant påstående, hur skulle det gå till rent konkret? Rimligen enklare än att göra det i RAW-konverteraren eftersom det var oönskat.
Det går att ratta runt profilerna i kameran en hel del, och ladda in från minneskortet:
https://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/a/tips-and-techniques/picture-controls-step-by-step.html

Läser man Fotosidan kan man förvisso tro att Fuji gör de enda kamerorna där det går att påverka hur jpeg-filerna renderas, men så är det förstås inte. Däremot är de skickliga när det gäller sina färdiga filmsimuleringar.

Vitbalansen går att ändra separat och flytta den från standard precis som man kan göra med exponeringen och ändra vad som är noll på exponeringskompensationen (t ex att kameran konstant lägger på ett halvt steg mot fabriksskick, utan att det indikeras).
 

iSolen.se

Guest
Det går att ratta runt profilerna i kameran en hel del, och ladda in från minneskortet:
https://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/a/tips-and-techniques/picture-controls-step-by-step.html

Läser man Fotosidan kan man förvisso tro att Fuji gör de enda kamerorna där det går att påverka hur jpeg-filerna renderas, men så är det förstås inte. Däremot är de skickliga när det gäller sina färdiga filmsimuleringar.

Vitbalansen går att ändra separat och flytta den från standard precis som man kan göra med exponeringen och ändra vad som är noll på exponeringskompensationen (t ex att kameran konstant lägger på ett halvt steg mot fabriksskick, utan att det indikeras).
Jo det känner jag till men det är inte enklare än att göra det i raw-konverteraren.
 

nonno

Aktiv medlem
Det är så fascinerande att se hur "herrarna" kan uttala sig om kvinnors tekniska förmåga, utan att överhuvudtaget ha någon som helst kännedom om hur det ligger till. Riktigt spännande. Dessutom finns det i vissa fall väldigt sparsamt med bilder här på sajten för att kunna få en uppfattning om hur bra bilder "era kameror tar" och vilken nivå av kunnande som egentligen finns i själva bildskapandet. Som sagt, spännande.

Det här får bli det sista inlägget i den här tråden på ett tag. Nu är det semester och det ska bli roligt att få släppa ut kameran för att få se hurdana bilden den tar den här gången, den kanske bestämmer sig för att ta svart/vitt och slänger in lite HFA och jag som mestadels gillar färg och blurr...
 

PMD

Aktiv medlem
Det är så fascinerande att se hur "herrarna" kan uttala sig om kvinnors tekniska förmåga, utan att överhuvudtaget ha någon som helst kännedom om hur det ligger till.
Vi (åtminstone jag) uttalar oss (mig) inte om "kvinnors tekniska förmåga" i allmänhet (och inte heller om TS tekniska förmåga i synnerhet) utan ger bara förslag på hur hennes problem kanske kan lösas.

Att TS är kvinna är faktiskt inte relevant.
 
ANNONS