Annons

Vilken modern kamera du ägt vurmar du mest för?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
På filmtiden hade jag en Pentax 115 en kompaktkamera med 115mm fast zoomoptik, tog jäkligt bra bilder och var inte dyr att köpa, den kameran gillade jag.

... en massa text ...

Sony har irriterat en hel del också med konstigheter men blivit allt bättre med tiden. i dagsläget har jag ingen favorit som jag måste ha till varje pris, Fuji är alltid intressanta förstås. D810 var förbaskat trevlig att hålla i men vid den tiden lite för dyr att köpa. tar för lite bilder i dag mot förr så det är svårt att motivera några nya köp.
Och Vilken modern kamera du ägt vurmar du mest för?

För mig är det solklart min X-Pro 2 som jag nu ägt länge och faktiskt inte kännt behov av något nytt. Den klarar mina behov och jag gillar hanteringen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Och Vilken modern kamera du ägt vurmar du mest för?

För mig är det solklart min X-Pro 2 som jag nu ägt länge och faktiskt inte kännt behov av något nytt. Den klarar mina behov och jag gillar hanteringen.
Kan hänga på där. X-PRO1 var grymt seg. Fast med X-PRO2 fick Fuji till det.
Den fungerar fortfarande bra som liten lätt kamera.
Fast använder X-H1 mera får den är mer allround.
Alla pratar FF men min 5D MIKIV får för det mesta stanna hemma i skåpet. cStor och tung.
Det blir Fuji 9 fall av 10. Helt enkelt trevligare att fota med.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Min nuvarande arbetshäst, Nikon D810 är kanske inte superinspirerande i sig. Lite småtråkig, men extremt pålitlig, och jag blir alltid glad över resultatet. Använder den gärna med äldre optik som 50/1,4 ais och PC-Nikkor 28/3,5.
Vissa andra kameror kan gå lite åt andra hållet - känns jättekul att plåta med, men så blir man lite besviken.
810:an är lite som en kompis som inte gärna går ut och dansar, men som alltid är där när man behöver hjälp att flytta.
 

Bengf

Aktiv medlem
Första RX100 hade nyss kommit, El-Giganten hade ett exemplar, där hoppade jag till och gillande den rätt så mycket, tror det var 2012, kanske för gammal för att bli godkänd som modern i dag.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Min nuvarande arbetshäst, Nikon D810 är kanske inte superinspirerande i sig. Lite småtråkig, men extremt pålitlig, och jag blir alltid glad över resultatet. Använder den gärna med äldre optik som 50/1,4 ais och PC-Nikkor 28/3,5.
Vissa andra kameror kan gå lite åt andra hållet - känns jättekul att plåta med, men så blir man lite besviken.
810:an är lite som en kompis som inte gärna går ut och dansar, men som alltid är där när man behöver hjälp att flytta.
hehe bra beskrivning, jag hade D810 också men sålde den, men du har rätt i att den var väldigt kompetent. Tog tid innan jag fick till skarpa bilder men när jag väl blivit vän med den var den väldigt duglig:)
 

PerK

Aktiv medlem
Analogt:
SLR Contax 139 egonomi, kompakt och toppen objektiv
RF: Contax G1/2 AF OCH mätsökare, kompakt och ännu bättre objektiv
Digitalt:
Nikon D300 och 800 för ergonomi
Har i dag Sony A7R2 (egonomi och menyer: suck), Fuji X-T20 (fotograf orienterad men lite pillrig) och Nikon D3300 (befriande enkel och ergonomiskt rund och go att hålla i som D300/800)
Skulle fortsätta med Sony A7R4: Bildkvalitet och framför allt objektivurvalet som toppar allt

X-T20 bildkvalitet: Jobbar men i RAW och använder RAW konverterarens standard importinställningar ser det inte så bra ut jämfört med samma sensor och Bayer utläsning. - Artefakter.
Jag gör så här i Lightroom: Använd egen förinställning skärpa -40, radie 0,8. Kolla så att det inte finns artefakter vare sig vid kanter eller i oskarpa partier. Tänk på att justeringar under "Närvaro". För exportskärpa använder jag Topaz Sharpen AI som är lätt att jobba med samt mycket bra på att lägga skärpa utan artefakter. "Smart sharpen" i Photoshop är också bättre än Lightroom.
Slutligen finns (gratis) RAW Therapi som hanterar X-trans filerna betydligt bättre än Lightroom.
(X-trans är enligt mig 75% marknadsföring och funkar bara bra om man fotar i jpg direkt. Det finns ju Fuji med Bayer, har haft en sådan: Bättre med Fuji Bayer än med Fuji X-trans)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Analogt:
SLR Contax 139 egonomi, kompakt och toppen objektiv
RF: Contax G1/2 AF OCH mätsökare, kompakt och ännu bättre objektiv
Digitalt:
Nikon D300 och 800 för ergonomi
Har i dag Sony A7R2 (egonomi och menyer: suck), Fuji X-T20 (fotograf orienterad men lite pillrig) och Nikon D3300 (befriande enkel och ergonomiskt rund och go att hålla i som D300/800)
Skulle fortsätta med Sony A7R4: Bildkvalitet och framför allt objektivurvalet som toppar allt

X-T20 bildkvalitet: Jobbar men i RAW och använder RAW konverterarens standard importinställningar ser det inte så bra ut jämfört med samma sensor och Bayer utläsning. - Artefakter.
Jag gör så här i Lightroom: Använd egen förinställning skärpa -40, radie 0,8. Kolla så att det inte finns artefakter vare sig vid kanter eller i oskarpa partier. Tänk på att justeringar under "Närvaro". För exportskärpa använder jag Topaz Sharpen AI som är lätt att jobba med samt mycket bra på att lägga skärpa utan artefakter. "Smart sharpen" i Photoshop är också bättre än Lightroom.
Slutligen finns (gratis) RAW Therapi som hanterar X-trans filerna betydligt bättre än Lightroom.
(X-trans är enligt mig 75% marknadsföring och funkar bara bra om man fotar i jpg direkt. Det finns ju Fuji med Bayer, har haft en sådan: Bättre med Fuji Bayer än med Fuji X-trans)
Tycker du beskriver hur det var för några år sedan med Fuji. Själv körde jag då Iridient.
Numera blir det riktigt bra också i LR. Det inte vilken version du använder.
Sedan blir det något bättre i Capture One 12 och On1 Raw 2019.
Fast numera är inte skillnaden stor.
Har också 5D MKIV och tycker att båda systemen ger helt godkända bilder.
 

Bilagor

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tycker du beskriver hur det var för några år sedan med Fuji. Själv körde jag då Iridient.
Numera blir det riktigt bra också i LR. Det inte vilken version du använder.
Sedan blir det något bättre i Capture One 12 och On1 Raw 2019.
Fast numera är inte skillnaden stor.
Har också 5D MKIV och tycker att båda systemen ger helt godkända bilder.
Upplever heller inte RIKTIGT samma problem som tidigare, kan se det i vissa bilder jag tagit men i det stora hela inte lika mycket.
Det är fortfarande ett litet problem men skulle jag ha Fujin till de jobb jag gjorde kanske jag skulle vara mer petig och det skulle vara ett större problem.
Nu när jag mest fotar street med den och för egen del och ändå har Nikon systemet för eventuella jobb märker jag knappt av det.
 

cmosen

Aktiv medlem
Tja många kameror som passerat genom åren.

Analogt: Canon A1 som fortfarande finns kvar.

Digitalt: Fuji X-T2, så lätt att bära med sig. Har fasta f2 objektiv till den.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Analogt var nog NIkon F4 mina bästa.

Fast de bilderna är fortfarande ganska usla när jag ser dem i dag.

Det var Canon 20d då mina bilder verkligen började göra mig nöjd.
Sedan dess med 5D kameror och Fuji har det bara blivit bättre.
Min bästa digitalkamera befinner sig nog just nu hos R&D.
 

larjo

Aktiv medlem
Körde mest trycka-knäppkameror på den analoga tiden. Hade en Canon 500 i ca 10 år som inte gav så värst stort intryck. Kan bero de mediåkra sigmaoptiken jag hade då.
Digitalt så började jag med en Canon PowerShot G1. Lite i efterhand gillar jag den mer än de EOS aps-c modeller jag hade innan 7Dn. Har numer en 7D2 som jag gillar skarp. Hoppas på en efterföljare snart då den börjar bli lite brusig jämfört med nyare kameror. Gillar aps formatet då jag fotar en del fåglar.
Objektivmässigt känner jag mig hemma med EF 100-400II och EF 100/2,8L macro.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Analogt:
SLR Contax 139 egonomi, kompakt och toppen objektiv
Jo det var en fin kamera, hade aldrig nån sån själv men var sugen när det begav sig. Deras 645 var också fin.

Jag har svårt att vurma för digitalkameror, det känns mest som ett verktyg, man tar det som funkar och man har råd med för tillfället.

Den enda kamera jag varit kär i på riktigt (och sålde dumt nog) var en Linhof Super Technika V 6x9.
 

manon

Medlem
Hblad 503Cx är vad jag saknar mest.

Digitalt har jag fäst mig vid 5D Mk3, den bara går och går. Objektiv, tveklöst EF 50/1,2 L och kanske även TS-E 90.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Analogt: Minolta srt 101 med rokkor mc 50mm 1.7. Gud vad jag älskade att fota med den kameran! Men den gick sönder efter 2-3 år, så jag köpte en till, och en till och en till och en till osv.. Efter 5 försök gav jag upp. Minolta srt101 är inget kvalitetsbygge tyvärr. Men fy sjutton vilken underbar kamera, när den fungerade dvs..

Digitalt måste jag nog säga Nikon D5000. Bar den på axeln i över 5 år med nikkor af-d 35mm/2.0. Den 12mp sensorn alltså! Så underbart lättredigerade raw-filer och dessutom var den "iso-lös" så allt man behövde göra var köra den på iso 100 och ställa in exponeringskompensationen på -1 till -5 och bara köra! INGA UTFRÄTTA HÖGDAGRAR! Den var otrolig! 35mm objektivet har jag kvar men det håller på att falla isär! Haha! Köpte mig en D600 för atr ersätta den, men där fick jag mig en kalldusch, visst hade den också bra dynamiskt omfång, men den var INTE iso-lös vilket jag på D5000 verkligen utnyttjade till MAX!

Så idag kör jag jpegs med X100F. Underbar kamera, men jag bara lyckas aldrig bli nöjd med kontraster/färger från dom raw filerna i ACR.. so jpeg it is!
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag har svårt att se mig skiljas från min Canon 80D med Sigma 18-35 påmonterad, trots A7iii och 5D mkiv i skåpet, ingen kombo har gett mig så mycket fotomässigt.
Huset växte jag in i och objektivet bara älskar jag, sensor och glas i god balans :)
 
ANNONS