Annons

Vilken nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, gällande hur bra D700 är vädertätad kan jag säga att den utan problem överlever att användas i ösregn. Nu menade jag f.ö. inte att D7100 går sönder vid duggregn heller, men jag har inte sett något som tyder på att den ska hålla samma pansarvagnsklass som D700, hittar du något som tyder på motsatsen får du gärna dela med dig :) Min D80 var definitivt inte fullt så vass som min D700 på den punkten, även om den överlevde i slutändan.

Nu påstod du förvisso att D700 sopade banan med D7100 map vädertätning utan något som helst stöd eller bevis för den tesen. Ja förutom dina egna anekdotiska erfarenheter med D80 och/eller D700. Jag har varit i ösregn med min gamla D5100, bevisar det att den kameran har lika bra vädertätning som en D700?

Nu påstod du förvisso att D700 sopade banan med D7100 map vädertätning utan något som helst stöd eller bevis för den tesen. Ja förutom dina egna anekdotiska erfarenheter med D80 och/eller D700. Jag har varit i ösregn med min gamla D5100, bevisar det att den kameran har lika bra vädertätning som en D700?

Kan mycket väl hända att jag var för snabbt ute, och jag kan även givetvis ha fel. Men jag personligen skulle hellre satsa på en kamera som tillverkaren åtminstone säger är vädertätad, om detta var viktigt för mig, snarare än en de inte säger är det. Samtidigt har jag inte sett några som helst bevis för att D7100 skulle vara lika bra vädertätad som Nikons proffshus heller.

Det var hur som helst bara en parantes, bokstavligt talat, dvs inte kärnan i mitt generella argument. Hur bra D700 är vädertätad är åtminstone väldokumenterat och sträcker sig långt bortom mina personliga erfarenheter. Skulle D7100 visa sig vara på samma nivå vore detta givetvis ytterligare en fjäder i hatten för Nikon, och då erkänner jag mer än gärna att jag hade fel.

Sen om vi ska driva saken vidare lite spelar det ju faktiskt mindre roll hur vädertätat huset är om du sen slänger på objektiv helt utan vädertätning :)

Sen om vi ska driva saken vidare lite spelar det ju faktiskt mindre roll hur vädertätat huset är om du sen slänger på objektiv helt utan vädertätning :)

Touché!!! ;-)

Nikon nöjer ju sig att ange att D600 och D7x00 är vädertätade till skillnad från exempelvis D5x00 etc. Jag tror att det är "ungefär" samma (vad vore vitsen med att lämna någon skarv otätad?) mängd packningar som gäller mellan D7x00 och D700. Däremot saknar entusiasthusen det stryktåliga helmagnesium chassit som vi har i D3-, 7-, 800-husen.

ANNONS
Götaplatsens Foto