Annons

Vilken Nikonkompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

feliciastruwer

Ny medlem
Hej fotokunniga :)

Vilken av Nikon COOLPIX P330, Nikon COOLPIX P7700 och Nikon COOLPIX A tar bäst foton? Vilken tar bäst bildkvalite? Vilken är bäst helt enkelt?

Jätte tacksam för alla svar jag får.

Senast ändrad:
Å andra sidan har Coolpix A ett fast 18,5mm objektiv, vilket inte är särskilt praktiskt på en kompakt.

Ta gärna en titt på Nikon V1. Större sensor än P330 och P7700, samt utmärkt EVF och snabbaste autofocus av ALLA kameror på marknaden med hästlängder. Inte ens D4an eller Canons D1X är i närheten :D Just nu en riktigt prisvärd kamera som överaskar mig gång på gång på gång.....

Lär väl vara en mycket personlig åsikt. Finns med stor sannolikhet åtskilliga som har en annan åsikt.

Att man kan vilja ha fasta objektiv på sin systemkamera kan jag förstå; De går ju att byta ut. Men på en kompaktkamera så sitter man i skiten om man behöver mer vidvinkel eller mer tele. En Coolpix A är ungefär lika flexibel som den Instamatic som jag hade när jag var liten, fast den kanske är inriktad på samma målgrupp.

Jag hade aldrig valt en kompaktkamera från Nikon.
Möjligtvis V1 /V2
Nikon har vad jag vet aldrig fått några större pluspoäng när det gäller kompaktkameror.

Att man kan vilja ha fasta objektiv på sin systemkamera kan jag förstå; De går ju att byta ut. Men på en kompaktkamera så sitter man i skiten om man behöver mer vidvinkel eller mer tele. En Coolpix A är ungefär lika flexibel som den Instamatic som jag hade när jag var liten, fast den kanske är inriktad på samma målgrupp.

Jag har en P7700 och är mycket nöjd med den, men hade A funnits när jag köpte den hade jag inte tvekat. Då hade jag köpt A! Jag har min Coolpix som komplement till systemkameror, när jag inte har de stora med mig … men A hade kunnat vara ett verktyg som fungerar tillsammans med mina systemkameror och inte bara som komplement.

Så egentligen svaret på frågan vilken Nikon kompakt som är bäst är lite svår. Bäst bilder ger tveklöst A. Men där är ju begränsningen att den saknar zoom … vilket jag personligen inte tycker är en jätte stor nackdel … Har man ingen systemkamera så är nog P7700 ett bättre val. (Eller kanske serie 1, men då är det ju ingen kompakt längre …)

/jonas

Jag ska snart själv inhandla en Nikon J2.
Mina användningsområden är bla. Timelapse-foto och fungera som ljusmätare till min analoga utrustning. Jag har även konstaterat att den passade super i min motorcykeljacka :)

Jag valde till en början först mellan kameror med infälld optik för att jag inte önskade ett system till, samt att den måste vara jäkligt liten för att alltid kunna följa med. Först kikade jag på canon s110 och snart Nikon p310/330. Snabbt Kom jag underfund med att optiken I kameror med infälld zoom var så fruktansvärt usel att jag tittade mot bättre alternativ. J1 var perfekt I storlek och jag blev väldigt imponerad av bildkvaliten! V-serien var förstor för mc-jackan dock och valdes därav bort. Tittade även på "Olympus pen mini" som har större sensor och kameramodell I smidigt format, men med J1 fann jag ytterligare en sak min DSLR (Nikon d600) inte klarade - 60 bilder per sekund i full upplösning!! Eller upp till 1200bilder per sekund i väldigt reducerad upplösning. J2 är I princip samma som J1 men med bättre LCD och något som kan likna U1 på nikons dslr'er, alltså ett användarprogrammerbart läge vilket jag behöver. Annars samma sensor. J3 valde jag bort eftersom de tagit bort timelapse på den (?!).
Optiken jag tänkte klara mig på är endast 10/2.8 som var riktigt skarp och liten, även motsvarande 27mm på fullformat och det är lagom tycker jag.

Sen kan man ju nämna att prislappen för J1 eller J2 inklusive optik är under 2000kr!! Vanligtvis så var det med en kitzoom då iofs. J2 ska gå att handla ännu här o där, annars fyller J3 hyllorna nu tyvärr.

Sent from my MK16i

ANNONS
Götaplatsens Foto