Annons

Vilken pryltyp är du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Nu är det dags att ransaka sig själv och komma till insikt;)------>

Jag sitter och bläddrar i x antal gamla årgångar av fotomagasinet "Outdoor Photographer",,

I min hand har jag just nu Augustinummret från år 1998.

På sidan 64 startar ett reportage som har titeln "Lighten Up" och som omhandlar det underrubriken antyder,"Minimize your load to keep comfortable and stay out in the field longer".

Mitt i artikeln kommer ett stycke som har rubriken "Which Outdoor Photographer Are You?"
Artikelförfattaren Dan Madden delar upp Outdoor-fotograferna i följande TRE kategorier:

***
Utsnitt av texten:

-The Minimalist: Can be one of two people: the person who has one spsecific purpose in mind and takes only the equipment necessary to accomplish the task, OR the person who,s comfortable with his or her style anad needs only minimal equipment. The minimalist is for ex the person who needs only 24mm wide angel lens, a short telephoto and extansion rings for macro photography.,,,

-The Optimizer: Is the person who finds one tool to do many diffirent tasks. In his or her bag you will find a 20-30mm zoom, to ocover the wide angel shots, a 60mm macro lens and an 80-200mm zoom to cover the telephoto perspective. If you look closer, there might even be a 1,4x teleconverter for the zoom.

-the Max: Is the person who cant say no. He or she prefers to cary the extra weight rather than miss an opportunity for a photo. In his or her bag you will find an assortment of equipment to fit most any situation, including a 20-35mm zoom a 60mm or a 105mm macro and an 80-200mm zoom. You will also find a 35-70mm zoom and a 300mm telephoto complete with a 1,4 teleconverter. There will be at least two camera bodies, sometimes the heavy-duty, top of-the-line models. In addition you will find the latest flash teknology,,,,,

***

Visst skall vi inte fastna i kategorier hit och dit och absolut inte ta detta på så stort alvar Men visst är det intressant när vi ser på oss själva vart vi hamnar. Och kanske behöver vi ibland rasaka oss själva för att komma till insikt.

Är DU någon av de TRE kategorierna eller är du kanske en kombination av de TRE? Kanske har du en egen kategori som deffinierar just dig?

Jag personligen önskar ofta att jag var i kategori ETT = Minimalist. Och visst är jag också det, i alla fall ibland vid utvalda tillfällen.
Men om jag ser till det jag äger så ligger jag helt klart inom kategori nummer TVÅ med en stadig fot i nummer ETT och kanske toutchar lite i kategori TRE.,,,;)

**


Här har vi en länk till artikelförfattaren som jag hänvisar till:
http://www.duboiswyoming.org/madden.htm

I det omnämnda nummret så har också fotosidans Terje Hellsö en fin artikel som har rubriken "Images OF Imagination".

Mvh Niclas,
 
Jag är helt klart nummer tre *s*. Jag var ute några timmar nu i eftermidags och asade med mig i stort sett allt jag har... eller nästan i alla fall. Vad använde jag då?

Tja, jag använde ett objektiv och två kameror. Mitt Tamron 28-75/2.8 dels på min D1:a och dels på min F5:a.

Med andra ord så använde jag inte: min blixt, mitt 70-300, mitt 50mm, inte min ljusmätare och inte extra batteriet till D1:an. *ler*

Klart, igår så drog jag ner en sväng på stan, hängde D1:an över axeln, satte på mitt 50mm och gick hemifrån. När jag väl kom fram så tog jag ungefär fyra bilder sen började kameran klaga på att strömmen i batteriet höll på att ta slut *s* då önskade jag verkligen att jag hade tagit med extra batteriet.

mvh Anders
 
andm31 skrev:
Jag är helt klart nummer tre *s*. Jag var ute några timmar nu i eftermidags och asade med mig i stort sett allt jag har... eller nästan i alla fall. Vad använde jag då?

Tja, jag använde ett objektiv och två kameror. Mitt Tamron 28-75/2.8 dels på min D1:a och dels på min F5:a.

Med andra ord så använde jag inte: min blixt, mitt 70-300, mitt 50mm, inte min ljusmätare och inte extra batteriet till D1:an. *ler*

Klart, igår så drog jag ner en sväng på stan, hängde D1:an över axeln, satte på mitt 50mm och gick hemifrån. När jag väl kom fram så tog jag ungefär fyra bilder sen började kameran klaga på att strömmen i batteriet höll på att ta slut *s* då önskade jag verkligen att jag hade tagit med extra batteriet.

mvh Anders



Visst, vi är nog lite av "optimaliserare" allihopa antar jag;)!

Det som är en tankeställar enligt mig är att det är så många av oss som direkt och utan större tvekan hamnar inom kategori TRE. INTE ALLS för att dete behöver vara direkt negativt alls utan att det helt enkelt är en tankeställare.

Äger vi kanske mer än vad vi behöver,,

Jag har inte mycket men funderar på att kvitta mig med mer,,

mvh Niclas,
 
- The Adaptist
Tar den skepnad av dom övriga som passar bäst för stunden.
;)


Tror det är många här som har utrustningen för att kunna vara "the Max" men som jag, bara använder det dom behöver för stunden.

Jämför jag mina två senaste resor var jag på den ena Minimalist. Hade kamera + 28-135 + 50/1.8.
Det var 3.5 veckor i thailand och på filippinerna.

På den andra, som var till skottland, hade jag med mig 70-200/2.8-zoomen och en 2x telekonverter förutom ovansteånde utrustning. Detta släpade jag uppför Ben Nevis. Synd att den aldrig kom till användning bara. ;)
 
Senast ändrad:
Ja det är just det att man inte vet vad som kommer till användning;)

Äger man prylen som kanske borde stanna hemma så åker den som så ofta med, om man säljer den så tänker man: Huuff om jag ändå hade haft den just nu! OM man från början inte har haft råd att köpa den så behöver man aldrig känna att man valt att bära fel prylar med sig;)!

Jag har lust att minimalisera mig och mitt till enbart en standardzoom, ett 105 macro och ett större tele. + en lite mätsökarkamera att ha i fickan,,

Jag kämpar med att övertyga mig själv;)

Mvh Niclas, som vill bli mindre komplicerad;)
 
När det gäller fotoutrustning på en längre vandring skulle jag nog vilja säga att jag är någonstans mellan en "Optimizer" och "Max"-are.

I övrig utrustning är jag däremot "Minimalist" och gramjägare.

Detta får lite lustiga följder. Vet inte hur många gånger min fru skrattat åt min packning då jag sågar av tandborstskaftet och lyckas torka potatisen så den väger 5% mindre än sist, för att optimera packningen . Samtidigt som jag naturligtvis "måste" ta med mig det nya makroobjektivet och ett extra hus...
Slutar alltid att jag ser ut som en julgran med all kamerautrustning hängande runt mig!
mvh Mattias
 
Jag skulle nog säga att jag är minimalisten, använder bara mitt 20mm och mitt 50mm till min 10D. I och för sig kan det bero på att jag inte har några andra objektiv (känner dock inte något behov av mer objektiv, möjligtvis ett 85mm... mumma).

Föredelen med att vara minimalist är att det är lättare för båda rygg och plånbok :)
 
Ja det är ju faktiskt lätt att det blir så att packningen blir svällande trots att man jagar grammen;)

Jag har personligen en pyrande irritation över att packningarna alltid blir så stora,,
**

En kompis till mig skulle på Interrail i tre veckor. Han kom till Oslo centralen och blev där bestulen på hela sin packning,,
Det ENda han hade kvar var en Rimi,påse med diverse prylar i.
Saken var den att han INTE gav sig utan hoppade på tåget och reste runt i Europa med plastpåsen i tre veckor.

När han kom hem så fick han ut en del pengar på försäkring och hade gjort sin billigaste och mest lärorika resa ever,, Det var Mr Morgan det;)!

Mvh NIclas,
 
,,,,,,,"minimalisera mera" är nog den ändliga lösningen;)

Jag ser upp till minimalisten jag,, mitt problem är ju bara att jag gillar att fota så mycket olika typer av bilder som naturligt nog kräver en del utrustning,,
Utifrån det jag äger idag så har jag det minimala kvar, men anser fortfarande att det är mycket;) Hur går det ihop,,,,,,,"minimalisera mera" är nog den ändliga lösningen, för mig;)


Mvh NIclas,
 
The Optimizer...

...skulle jag tro att jag är. Eller egentligen är jag det inte ännu, men det strävar jag till, dvs. att ha ett objektiv för varje tillfälle, därmed inte sagt att jag vill ha all tänkbara objektiv som finns på marknaden, men en vidvinkel- en normal- och en telezoom samt en makrolins av hög kvalitet skulle vara trvligt att ha till sitt förfogande.

ps. Rolig tråd förresten :)
 
Ja, det är ju spännande eftersom vi alla tänker och siktar så olika,,

Hihi, -Jag har sökt in till min egen skola som jag kallar för: "Lägga band på sig själv-skolan" till nästa höst, då blir det optimalisering av;)

Kanske kommer Optimaliseringen med åren och med självinsikten,, det ligger nog mycket i det;)

Ett nytt foto-ordspråk: "Ung och dum lika med fotopung",)!

Mvh Niclas, som blir slamsig när han närmar sig självinsikt och sanning,,
 
Det kan vara farligt att vara minimalist också, något som jag fick erfara förra sommaren. Tågluffade en månad i europa med endast ett 50mm, klockrent trodde jag. Inte lika kul när man kom hem och upptäckte att det bara var störasta bländaren som fungerade. Det blev rätt svarta negativ... :)
 
Nisse-s skrev:
Det kan vara farligt att vara minimalist också, något som jag fick erfara förra sommaren. Tågluffade en månad i europa med endast ett 50mm, klockrent trodde jag. Inte lika kul när man kom hem och upptäckte att det bara var störasta bländaren som fungerade. Det blev rätt svarta negativ... :)

Ojdå, ja det kan ju vara ett maximalt bakslag såklart.

Själv så är jag nog både ren minimalist och optimalist, vid olika typer av fototillfällen.

-När jag är på stan eller reser till rent urbana resemål så har jag enbart en mätsökarkamera med en lins, + en Hexar AF.

-När jag är i skogen eller ev på en längre naturnära resa så optimaliserar jag,,

En fullständig garanti mot felande utr,stn finns nog inte tyvärr. Då hade mycket varit enklare här i världen,)

/Mvh Niclas,
 
jag är tydligen en optimizer..
men jag har en jääääättestor väska för den lagoma utrustningen. ;o)
(fast jag har två kameror... blir jag en max då?)
 
Kategori tre.

Beror kanske mycket på min osäkerhet. Ifall jag inte släpar med mig allt, uppfattar jag att det jag inte har med mig behövs.

Redan när jag ser på kameraväskan och försöker använda hjärnan känns det omöjligt att inte ta med allt.

Min omgivning ler ett sorgset leende åt mig, men tack o lov orkar jag bära på allt - ännu.
 
ANNONS