Annons

Vilken pryltyp är du?

Produkter
(logga in för att koppla)
arnenym skrev:
Jag har varit en klar 3:a! Under tiden 1982 - 95 bar jag runt allt jag hade i utrustning jämt! Till slut blev det ohållbart och jag slutade att fotografera. När jag fick en fuji s7000 av mina barn som present i våras så kom fotointresset tillbaka.Nu klarar jag av att gå ut med bara en kamera. Men,,,,vem vet? Det kanske bara är en tidsfråga innan man är där igen!?


Hmmm,ja kanske smittas du igen ELLER så ger bacillen en effektiv immunitet;)
***

Jag sitter här med ännu ett äldre "Outdoor Photography"-magasin, mer exakt Augustinummret från 1997. Alltså exakt året innan artikeln som jag hänvisade till i trådförfattandet.

Här läser jag en artikel som Leonard Lee Rue III har skrivit. Artikeln har rubriken "Carrying Gear".
***
Inget överaskar mig med denna man eftersom jag läst otaliga artiklar av honom tidigare Men trots det så blev jag aningens förvånad när jag läste följande.

"My west has 19 pockets, including two large, cover padded pockets accomodate the increased size of the average 80-200 lenses and their hoods. You can put an 80-200mm lens, a 55-60mm lens and a 1,4x teleconverter in just one pocket. Or each pocket will hold a camera and battery pack with the lens.",,,,,,,------>

"In the field, I carry my 400mm, 500mm or 600mm lens on my tripod, camera attached, with the tripod legs extended, on my shoulders. With my 55mm, or 60mm macro, 24mm Wide angel and 80-200 zoom in my west I´m ready for 95% of all wildlife photography oppurtunities".
***

Här ser vi alltså en lite smått typisk amerikansk fotograf och hans arsenal,, om han haade skjutit kulor i stället för film så hade han helt säkert vunnit Andra V-kriget helt på egen hand;)

Jag tycker att det är både otroligt och fashinerande att det överH är möjligt att fota på detta sättet;)! Visst går det att trycka ned allt detta i en större fotorygga ja, MEn I EN VÄST;??!!

Många prylberikade fotografer bleknar nog i hans närhet,, och tur är väl kanske det;)

Mvh Niclas,


Ps, Här har vi linkar till filuren med "ThePhotoGearWest";)!
http://www.rue.com/
http://www.vividlight.com/articles/2305.htm
 
Jag är nog minimalist när jag är ute för att jag är lat... För det mesta blir det 400mm + konvertrar och bara ett annat objektiv (35mm, makro eller zoom, mest på känsla). Oftast ett hus, men ibland två. Brukade ha med F4:an och digitalkompakten, men nu blir det kanske min nya D1 och en gammal FM istället... ;-)

/Pontus
 
Det intressanta här tycker jag är om ni rangordnar dessa. Om ni bortser från er själva... är 3 bättre än 1, är 1 bättre än 3 eller kan dom inte rangordnas så?
 
Arleklint skrev:
är 1 bättre än 3 eller kan dom inte rangordnas så?

1: guld, 2: silver och 3: brons. Så har det väl alltid varit?
Näe men skämt åsido. Det är klart att inget är bättre än det andra. Vill man släpa runt på grejer ska man göra det. Vill man springa runt med en digital-pocketkamera på 1Mpx så ska man göra det. Var och en bäst efter egen förmåga? Medlen ska främja målen osv. :)
Huvudsaken är att man tar bilder.
 
Arleklint skrev:
Det intressanta här tycker jag är om ni rangordnar dessa. Om ni bortser från er själva... är 3 bättre än 1, är 1 bättre än 3 eller kan dom inte rangordnas så?


Kategorierna är nog bara för att få en övergriplig ordning på kategorierna.
Så ser jag det i alla fall.

Ingen 1, 2 eller 3 är bättre än den andra.

Tanken är nog att man ofta tillhör en av kategorierna eller flera utifrån behov och önskemål, lite som mycket prylar.

Men visst är det lite så här i Amerika om jag tillåter mig att grovt generalisera,,

Har hört många historier om av Svenskar som åker över för att fota med Amerikanska entusiaster. Där hoppar man ut ur bilarna och står vid vägen med sitt stativ,,, allt för tungt att plocka ihop allt från pickuppflaket och bära,,
Å andra sidadn så är det ju inte samma frihet att gå ut i mark ocoh land överallt som vi är vana vid här;/

För min egen del så är det viktigt och förnufftigt att få perspektiv på ens egen prylhantering ibland;)

Mvh Niclas,
 
Kategori 2 beskriver min kameraväska på pricken. Jag har en 17-35, 60mm macro och 80-200. Visserligen har jag två kamerahus men det stod det inget om;P. En annan sak som kanske kan vara intressant är att jag har exakt samma urval av gluggar som Svenska Dagbladet...antar att pressfotografer är optimizers...
 
Tja, om jag tar med mig alla grejer jag har sa hamnar jag ändå i kategori ett... Men jag är kanske diskad från diskussionen då!

edit stavfel
 
Johan Okker skrev:
Det har nog knäckts en och annan rygg på vägen till den visdomen.

Nog är det så, tyvärr. Kom dock att tänka på en sak när jag skrivit mitt förra inlägg, det finns ju x antal olika objektiv och tillbehör som svenskans fotografer kan använda, ett 300mm och ett 500mm för att nämna några saker. Undrar om man fortfarande räknas som 2:a om man har möjligheten att utvidga sin kameraväska så betydligt...för om så är fallet så är nog inte jag heller en 2:a, har nämligen ett 100-300 som står hemma i sin väska, får mest tjänstgöra vid sportfoto dock och jag bär aldrig med mig det "bara utifall att" så det kanske inte räknas;)
 
Niclasfoto skrev:



-the Max: Is the person who cant say no. He or she prefers to cary the extra weight rather than miss an opportunity for a photo. In his or her bag you will find an assortment of equipment to fit most any situation, including a 20-35mm zoom a 60mm or a 105mm macro and an 80-200mm zoom. You will also find a 35-70mm zoom and a 300mm telephoto complete with a 1,4 teleconverter. There will be at least two camera bodies, sometimes the heavy-duty, top of-the-line models. In addition you will find the latest flash teknology,,,,,

Jag har inte svårt att tänka mig att knalla omkring med en ryggsäck, fullpackad med fin utrustning. Så på det viset tillhör jag väl kategori 3, bortsett från att jag bara har två kamerahus och två objektiv plus en blixt. Blir inte mycket maximalt med det. Men jag kan likaväl bara ta ett kamerahus med ett objektiv för den aktuella fotouppgiften.

Jag tolkar nog 3:an på ett annat sätt än artikelförfattaren. Enligt skribenten kan inte fotografen säga nej. Kan det inte vara så att fotografen tar med sig mycket utrustning för att kunna skapa bilder av de tillfällen som dyker upp? Att det inte handlar om en bristande förmåga att säga nej, utan en talang för att använda och stimulera sin kreativitet. En och annan i forumet kanske invänder att man prövar och tänjer sin kreativitet bättre med mindre utrustning, men om brist på utrustning (stativ, blixt, macro) hindrar fotografen att ta en viss bild på ett bra sätt så är det väl bara frustrerande.
 
Vad är man förresten för typ om man på en fotoresa bär med sig kompletterande uppsättningar av både småbild och mellanformat?
 
Jag är som sagt en 3:a, jag bär med allt. Två hus och åtta gluggar + två konvertrar.

Näe, jag har ingen stark rygg. Jag är inte stark nån stans, men fast optik orkar jag bära ;)
 
Som privatperson är jag en klar etta, som yrkesperson för det mesta en tvåa. De gånger jag trear beror det nästan alltid på att jag är osäker på förutsättningarna för uppdraget.

Usch för att trea. Särskilt om man ska gå långt.
 
mazeson skrev:
ingår stativ i 1, 2 eller 3?

Rent utav, vad är ta-med-stativ-frekvensen?


:)

Stativ är för mig en grundförutsättning. Utan stativ kan jag lika gärna köra engångskamera ;)

Allvarligt, så menar jag att jag känner mig oseriös och jag känner att jag slarvar om jag fotar utan stativ.... I mitt gebit då förstås!
 
Jag kan tillägga att jag under åren som jag inte har fotograferat så mycket så har jag fiskat desto mer. Det slutade med att jag var en klar 3:a där med! Eller som dom engelska fiskarna säger: "I am a Justin-type. I take everything with me Justin case"
 
gors skrev:
Usch för att trea. Särskilt om man ska gå långt.

Lyckligtvis finns i regel både bil och t ex hotellrum att tillgå så att alternativ tre kan övergå i alternativen ett eller två.. =)

Men jag undrar hur många som går genom fas tre innan de ger upp?
 
ANNONS