Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Therese L

Medlem
Hej.
Vilken upplösning sparar ni era bilder i?
Jag har ett tag upplevt att min data är "slö" när jag bearbetar mina bilder. Jag fotar i RAW och konverterar sedan i Adobe Bridge. I kväll kollade jag uplösningen på bilderna och den ligger på 900! Är inte det lite väl häftigt? De tar ju dels stor plats men tar också väldigt lång tid i bearbetningen. Har läst lite artiklar här och får uppfattningen att 300 dpi/inch ska räcka, så klart beroende på vad jag ska göra med bilden.Hur gör ni?
Mvh Therese

Upplösningen är bara en siffra. Den påverkar inte bildfilens storlek, utan säger bara hur stor den fysiskt utskrivna bilden ska bli.

hmm

ok, men om jag ändrar upplösningen från 900 till 300, då ändras ju också storleken på bilden. Alltså blir den mindre och det går snabbare när jag jobbar med den pga att den är mindre...med kvaliten blir ju också därefter.

Om bilderna är tunga att jobba med kan du ju i de enskilda fallen skala ned dem till den slutgiltiga storlek som de sedan skall reproduceras i. Men vilken storlek det är kan vi nog inte svara på :)

När du gör den nedskalningen till en bestämd storlek så är 300 ppi ofta en lagom upplösning. Men det beror också på kopieframställningsmetoden, så det måste du kolla med din leverantör (eller kund?).

Att rent generellt skala ned alla bilder innebär ju att du förbinder dig att inte dra ut dem stort på papper senare. Och det kanske inte är så smart om du inte bestämt dig att aldrig gå över en viss kopiestorlek.

Blanda inte in dpi/ppi utan att också tänka på kopians mått. Som ensamt värde saknar det betydelse.

Jag sparar i den upplösning som bilden har ut ur kameran och jag sparar de bearbetade exemplaren i den upplösning och färgrymd som den aktuella kopian har. Upplösning är antalet pixlar på bredden gånger längden. Beronde sedan på vilken täthet och eventuell rastermetod som ett tryckverk har kan bilden vid exemplarframställning i tryckt form anpassas till behovet som finns vid tidpunkten för trycket. Vid sändning till fotolabb, brukar jag för slaskbilder 15x10 cm skicka in den bild jag har, alternativ anpassar jag den till lämplig storlek t ex 1500x1000 pixlar.

Hur stor står det att bilden är i utskriftstorlek?
900ppi är ju tokigt hög upplösning.

ANtar att bilden då är ca 5x7cm eller nått?

ANNONS
Götaplatsens Foto