Annons

Vilket objektiv är värt att behålla?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa!

Jag planerar att köpa ett Tokina 11-16 objektiv. Fotar mest stadsbilder och landskap. Nu är det så att jag redan äger ett Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR och ett Canon EF 50 F/1.4 USM men har lite beslutsångest om jag borde göra mig av med något av objektiven innan jag köper mig det nya. Vad tycker ni? Är det onödigt att både ha det från Tokina och det från Tamron?

Det är ju helt olika brännvidder, så det är nog bara du som kan svara på vilket som är värt för dig att behålla (om inte båda).

Du bör behålla alla objektiven.

Frågan är såpass 'underlig', att jag vill svara lite utförligare:

Siffrorna du ser på ett objektivs beteckning avser 'brännvidd' (mm) och största bländare (F/)

11-16mm är ju inte bara en brännvidd, utan ett helt område. Det är alltså en zoom. Med en zoom kan man alltså välja brännvidden i fotograferingsögonblicket, genom att zooma.

Brännvidden styr framförallt - tillsammans med sensorstorleken - bildvinkeln, och därmed även - om man justerar fotoavståndet - perspektivet. I princip betyder detta att du kan inte ta samma bilder med olika brännvidder. (*) Bilderna blir olika. Därför kan ditt nya 11-16 inte ersätta ditt 17-50. Istället kompletterar de varandra.

Ditt 50mm F/1.4 bör du likaledes behålla, därför att det har avsevärt större största bländare än dina andra objektiv. Det är viktigt att se '/' när vi talar om bländare. Bländare 2.8 är alltså större än 6.3. Därför att 1/2.8 är större än 1/6.3.

Bländartalet avser öppningen som släpper in ljus. Denna uttrycks inte absolut, eftersom ljusmängden också är beroende av hur vid vinkel som släpper in ljus. Därför relateras öppningen till brännvidden (= F). På så sätt får man ett tal som representerar ljusinsläppet på ett konsekvent sätt mellan olika objektiv.

Bländare 1.4 betyder alltså att öppningen är objektivets brännvidd delat med 1.4. För ett 50mm objektiv alltså 50/1.4 = 35.7mm. Men arean, och därmed ljusmängden som kommer igenom, är 35.7^2 * pi/4 = 1000mm^2.
För bländare 2.8 och 50mm är motsvarande ljusinsläppande area (50/2.8)^2 * pi/4 = 250mm^2.

Alltså bara fjärdedelen! Det betyder att du i svagt befintligt ljus måste ha fyra ggr så långa exponeringstider med bl. 2.8 som bl. 1.4.
Det här är en av anledningarna till varför det är bra att ha ett objektiv som 50 F/1.4 i arsenalen. Man kan fotografera när det är för mörkt för andra objektiv. Ett annat skäl är att man genom att använda stora bländare får väldigt kort skärpedjup. Därigenom kan man t.ex ta porträtt där bakgrunden är helt suddig. Du har säkert sett såna bilder. Det finns alltså ett estetiskt skäl för kort skärpedjup, och därmed ett kreativt skäl för stora bländare, eftersom effekten inte kan åstadkommas på nåt annat sätt.

Till slut, anledningen till att avancerade amatörfotografer så ofta har just ett 50mm som ljusstarkt objektiv, är att det är den billigaste brännvidden för stora bländare. Både kortare objektiv och längre, blir snabbt mycket dyrare med stora bländare.

(*) "du kan inte ta samma bilder med olika brännvidder"
Med erfarenhet av hur detta forumet fungerar, så kommer naturligtvis nåt gammalt troll att inflicka att det kan man visst, om man croppar osv. Sådant eventuellt sidosnack kan du lugnt skita i.

ANNONS
Götaplatsens Foto