Annons

Vilket program till RAW skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger044

Medlem
Äntligen har jag bestämt mig för att spara mina bilder i RAW. Försöker att klura ut vilket program jag skall använda. Jag skulle vilja ha ett program där jag kan tanka ner, i RAW, från båda mina kameror (Nikon D70 samt Canon G9) samt göra lite enklare bearbetningar.
Vad tycker ni att jag skall använda?
Kan jag använda NX2 till båda mina kameror?
Vilken Version av plugin skall jag ha om jag väljer PhotoShop?
Hur är det med Lightroom?

Hej

Nej NX2 är Nikons eget och fungerar inte till Canon. Jag fotograferar med Nikon och använder sedan ett halvår tillbaka Lightroom, det fungerar till båda dina kamreor. Så som du beskriver att du ska använda programmet borde det passa perfekt. Det kostar en slant, runt 3000 kronor men det tycker jag det är värt, det kan såp mycket mer än bara konvertera raw-bilder.
Men en ny utgåva, Lightroom 3, är på gång och finns i en betaversion som går att provtesta. Väljer du Lightroom skulle jag avvakta med köp tills den kommer ut i skarp version. Det ska visst ske någon gång i vår om man får tro de olika trådar som finns här på Fotosidan.
Lycka till med vad du än fastnar för.

Vill du inte lägga så stora pengar så är ju Elements ett alternativ. Där ingår CameraRaw som hanterar bägge dina kameror.

Äntligen har jag bestämt mig för att spara mina bilder i RAW. Försöker att klura ut vilket program jag skall använda. Jag skulle vilja ha ett program där jag kan tanka ner, i RAW, från båda mina kameror (Nikon D70 samt Canon G9) samt göra lite enklare bearbetningar.
Vad tycker ni att jag skall använda?
Kan jag använda NX2 till båda mina kameror?
Vilken Version av plugin skall jag ha om jag väljer PhotoShop?
Hur är det med Lightroom?

Jag lägger en liten sten på Lightroom-vågen. Det programmet är dels en RAW-konverterare som kan göra operationer på bilder som passar fotografer, dels är det ett katalogprogram där men kan hantera tiotusentals bilder.

Personligen är jag mycket förtjust i att allt man gör lagras i en central databas, när jag är färdig kan jag skapa jpeg-bilder i rätt format med alla mina förändringar applicerad. Fördelen är att man aldrig behöver hålla reda på vad som är "original" och vad som är en modifierad fil.

-- Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto