Annons

Villket objektiv för modellfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

IdaAmel

Medlem
Hejsan!

Jag har tänkt att fotografera min kompis som är modell. Jag är nybörjare inom ämnet men vill komma igång och lära mig.

Jag har en Nikon D90 kamera och är mycket bra insatt i kamerans tekniska funktioner. Har även en hel del ideer på hur jag ska fota min modell men...

Vilket objektiv ska jag välja om jag ska fota min modell?
Själv har jag funderat på att köpa ett 50mm f1,8 objektiv men är lite osäker.
Hjälp mig!

Mvh Amel
 
Typ, 50/50 i mina portfolio är 50mm och 100mm det finns ett par på 35mm också, men de är få.

Hel-/halvkroppsbilderna är ofta med 50mm och headshots är med 100mm..

Jag tror att även Nikons 50mm f1.8 är ett grymt objektiv, så det är nog en bra plan, speciellt på ett crop-sensor hus.
 
Vilket objektiv ska jag välja om jag ska fota min modell?
Själv har jag funderat på att köpa ett 50mm f1,8 objektiv men är lite osäker.
l

Ansikte, halvkropp, helkropp? Fotoavstånd?
När du svarat på dessa frågor är det lätt att räkna ut vilken brännvidd du behöver.

Ansikte och 6 meter? Helkropp och 3 meter? Som du förstår behövs olika brännvidder för dessa två situationer.

Du kan även använda din 18-105 zoom inställd på olika brännvidder så ser du vad du behöver.
 
Ja du. Det blir väl lite av varje. Men till en början blir det väl hel & halvkropps bilder. Till ansikten kan jag så länge använda mitt 18-105 objektiv.
 
Tja, det är nog helt beroende på hur du vill att det ska se ut. Det finns inga regler för det, as long as it looks cool. Själv plåtar jag all fashion med 35mm. Till och med porträtt, ja en del holga som är vad den nu är. Så ta vad du har och fundera vad du kan göra ut av det, kolla igenom fashion klassiker, se och lär.
 
Mitt råd. Ett ljusstarkt objektiv och gärna med lite längre brännvidd. Du har då lättare för att få bakgrunden oskarp.