Annons

Vimmel/inställningar/tider?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin021

Medlem
En enkel fråga, när vi pratar om tider. 1/4 dels sekund och 1/8 dels sekund. Är det slutar tide vi pratar om då? räknar man om t ec 100 till 1? 200 till 1/2?

Verkar ha röt ihop slutar tider med ISO.

tack på förhand.

mvh//Martin

Slutartider och bländare påverkar varandra.Maila till mej din postadress så ska jag skicka dej grundinfo,som jag använder på kurser.Rör inte ihop det än med ISO.-än

martin021 skrev:
En enkel fråga, när vi pratar om tider. 1/4 dels sekund och 1/8 dels sekund. Är det slutar tide vi pratar om då? räknar man om t ec 100 till 1? 200 till 1/2?

Verkar ha röt ihop slutar tider med ISO.

tack på förhand.

mvh//Martin

Hej Martin!

Vimmel är kul. Jag har en del erfarenhet inom området och kan ge en del tips om inställningar.

1/4 och 1/8 som du anger är slutartiderna och det är ungefär inom det intervallet jag brukar hålla mig.

Prova följande inställning nästa gång du får ett uppdrag (jag förutsätter att du använder din SB-600):
Kamerainställning: Manuelt läge.
Vitbalans: Blixt.
Slutartid: 1/4 - 1/8 (detta är det jag ändrar mellan olika exponeringar).
Bländare: 4.
ISO: 800.
Blixtsynk första ridån (brukar vara standardinställning).

Jag kan ta 400 bilder en kväll i krogmiljö med dessa inställningar och t o m fota i JPG med gott resultat. Sedan kör jag några Macron i Photoshop för att förminska bilderna för webb-visning samt lite "oskarp mask".

Lycka till!

Re: Re: Re: Vimmel/inställningar/tider?

Goro skrev:
snälla, ge mig 1 bra andledning till att ha så högt iso?

För att få med så mycket miljöljus som möjligt under exponeringen efter blixten. Det tycker jag är jätteviktigt och var svårast att bemästra i början.

Tänk på att vimmelbilder till 99% visas på webbsidor och då men förminskat ner dem till denna storlek så syns inte eventuellt brus.

Det är som sagt baserat av min personliga erfarenhet och jag har experimenterat länge innan jag kommit fram till mina inställningar.

Jag leker också en del, men håller mig hellre till andra ridån, vad det nu spelar för roll på just detta ämnet...
Jag gillar långa slutartider, men med det isot blir det, enligt mig, för mkt blurr. Kör man med iso runt 200 är det i stort sett bara de direkta ljuskällorna som följer med i rörelserna, vilket medför, i de flesta fall, att ansiktena är intakta.
Men som sagt, gillar man enormt mkt ljus-blurr i bilderna kn man höja iso't, men frågan om det är för fotografens (som tröttnat på de 'vanliga' bilderna) eller för tittarnas skull man gör det.

Goro skrev:
Jag leker också en del, men håller mig hellre till andra ridån, vad det nu spelar för roll på just detta ämnet...

Visst kan det spela roll i just detta ämne. När du använder andra ridån och lång slutartid så blir det mer märkbart att två blixtas avfyras. Den första som mätblixt. Det kan i detta sammanhang gör att personerna man fotograferar tror att bilden är tagen vid första blixten och ändrar grimage när den riktiga blixten avfyras på slutet.

Goro skrev:
Jag gillar långa slutartider, men med det isot blir det, enligt mig, för mkt blurr. Kör man med iso runt 200 är det i stort sett bara de direkta ljuskällorna som följer med i rörelserna, vilket medför, i de flesta fall, att ansiktena är intakta.
Men som sagt, gillar man enormt mkt ljus-blurr i bilderna kn man höja iso't, men frågan om det är för fotografens (som tröttnat på de 'vanliga' bilderna) eller för tittarnas skull man gör det.

Jag vet inte riktigt vad du menar här. Jag ska ge dig två exempel på bilder med mina inställningar ovan, en med ISO 800 och en med ISO 400 så får du avgöra om det ser kasst ut och om du ser någon skillnad mellan dem med olika ISO.

Hur mycket erfarenhet har du av vimmelfotografering?

Slutartid: 1/3 sec
Bländare: F/4,5
ISO: 400
Brännvidd: 38mm
Vitbalans: Blixt
Blixt: Speedlight 420 EX

Bilagor

• img_3670.jpg
    img_3670.jpg
    94.6 KB · Visningar: 2,440
Slutartid: 1/4 sec
Bländare: F/5
ISO: 800
Brännvidd: 47mm
Vitbalans: Blixt
Blixt: Speedlight 420 EX

Bilagor

• img_3004.jpg
    img_3004.jpg
    82.6 KB · Visningar: 2,339
Jovisst, hacka på mig för att jag är yngre, o dessutom nybörjare.
Men några hundra bilder per helg blir det allt.

Det som händer med högre ISO är även att bakgrunden blir ljusare (jämför), tycker personligen inte om det, men som allt annat är det upp till var o en.

inget att börja bråka om.

Slutare: 1/2s
Bländare: 4
ISO: 125
Brännvidd: 18mm
WB: flash
Blixt: SB-600 m omni-b
Kamera: D80

Bilagor

• blaj.jpg
    blaj.jpg
    81.5 KB · Visningar: 2,354
Usch!

Vimmelfotografer - låt mig hångla och supa ner mig till en icke anständig nivå utan att föreviga det på bild tack. ;)

Jag anser inte att det finns något rätt och fel i detta. Det beror på.
Vill du ha en vimmelbild med bakgrunden synlig gör du som Joel.
Vill du ha en porträttbild där du inte vill ha några störande moment i bakgrunden gör du som Gustav.
jag gjorde som Gustav när jag var ute och tog bilder.
http://stilbild.nu/index-filer/thetivoli.htm
De är tagna med:
iso 100/200
1/6 sekund
Bländare 8
Och världens fetaste blixt.

Goro skrev:
Jovisst, hacka på mig för att jag är yngre, o dessutom nybörjare.
Men några hundra bilder per helg blir det allt.

Det som händer med högre ISO är även att bakgrunden blir ljusare (jämför), tycker personligen inte om det, men som allt annat är det upp till var o en.

inget att börja bråka om.

Jag tror du läste mitt inlägg fel. Jag har inte hackat på dig alls. Jag reagerade på det du skrev om att du brukar använda andra ridån men inte visste vad det skulle innebära i dessa sammanhang. Jag tolkade det felaktigt som att du inte fotograferade så mycket vimmel efter den meningen.

Jag bryr mig inte om att du är yngre. Jag gav dig exempel på bilder jag är nöjd med och ville att du skulle berätta vart i bilderna det fula blurret finns. Jag ville alltså höra din åsikt. Öppna upp för diskusion. Absolut inte försöka prata omkull dig.

Jag tycker din bild ser helt ok ut. Trots lågt ISO har du ju fått med mycket bakgrundsljus. Det är ju mer så ögat ser det i verkligheten. Inte en fet blixt på ansikten och nästan svart bakgrund.

De uteställen jag har fotograferat för är inte bara intresserade av att jag visar vilka som är på plats utan även miljöerna runt i kring. Därför har jag de inställningar som gör att bakgrunden träder fram.

Freddie skrev:
Usch!

Vimmelfotografer - låt mig hångla och supa ner mig till en icke anständig nivå utan att föreviga det på bild tack. ;)

Jag vet inte vilka ställen då går till men är man seriös vimmelfotograf frågar man först och fotograferar sedan. Men det verkar som att många andra fotografer struntar i det för ibland får man rejäla utskällningar av besökare bara genom att vistas på plats med kameran runt halsen. När man försöker förklara att man är anställd att ta bilder av utestället så ber dock vissa om ursäkt beroende på promillehalt :)

Riktigt bra vimmelbilder av er båda, men jag håller också på lite grann med sånt här, men Hotellet i Norsjö har inte öppet så ofta men men..

Jag har bara en lite fråga till dig Joel. Hade du nått på blixten eller vart riktade du den?

tack på förhand //Jesper

PeterWem skrev:
Vill du ha en porträttbild där du inte vill ha några störande moment i bakgrunden gör du som Gustav.

Just för porträttbilder kan man även använda sig av längre brännvidd än vidvinkel så får du man "lugnare" bakgrund som tål att vara ljus men blir ej störande för det.

Jepper skrev:
Riktigt bra vimmelbilder av er båda, men jag håller också på lite grann med sånt här, men Hotellet i Norsjö har inte öppet så ofta men men..

Jag har bara en lite fråga till dig Joel. Hade du nått på blixten eller vart riktade du den?

tack på förhand //Jesper

Härligt Jesper! Fler vimmlare på FS =)

Det tog åtskilliga tusen bilder innan jag kunde förlita mig på att köra helt manuellt. Övning ger verkligen färdighet.

Jo, jag använder en omni-bounce på blixten och riktad rakt fram. Alltså 90 grader. Jag föröker att på bästa möjliga sätt få blixtljuset att smälta in i miljöljuset. Det är just denna möjligheten som jag ser som främsta styrkan med en systemkamera jämfört med kompaktkamera.

ANNONS
Götaplatsens Foto