Annons

Visning av bilder på dator

Produkter
(logga in för att koppla)

TrueBluesare

Aktiv medlem
Detta låter antagligen väldigt nybörjaraktigt (vilket det också är..)
Det är en sak som förbryllar mig. Jag har nästan tagit för givet att man ska zomma in till 100% på en bild för att se hur den "verkligen ser ut".
Men om man då lägger till linjalen i photoshop avslöjar den att varje centimeter motsvarar flera centimeter på linjalen. Om man zoomar ut till 30% så får man det att överensstämma. Så är det då i 30% läget man ser hela den verkliga bilden och där man ska granska den? Varför zoomar man överhuvudtaget till till 100%? då blir ju allt bara mer uppförstorat än det verkligen är.
(jag är medveten om att det låter väldigt...ja..)

Det är inte 100% i längdmått, utan det betyder att varje pixel i filen återges som en pixel på skärmen. Hur stor en pixel blir på skärmen är beroende på skärmmått och dito upplösning.

Per.

TrueBluesare skrev:
Varför zoomar man överhuvudtaget till till 100%? då blir ju allt bara mer uppförstorat än det verkligen är.
(jag är medveten om att det låter väldigt...ja..)

Inte alls, i 100% på skärmen motsvarar längdmåttet på linjalen utskriftsstorleken i aktuell skärmupplösning (oftast någonstans mellan 72-96 ppi). Så skulle du välja att skriva ut din bild med ex.vis 72 DPI så skulle bilden bli lika lång som måttet på linjalen.

Centimetrar och tum har ingen som helst betydelse när man sysslar med bilder i datorn. Det är pixlar som är det intressanta. Om din skärm är inställd på upplösningen 1600x1200 kommer en bild som har de måtten i pixlar vara exakt så stor så att den täcker hela bildytan när den visas i 100%. Om du ställer ner skärmens upplösning till 1024x768 kommer samma bild vara större än skärmen om du visar den i 100%.

Centimetrar, pixels per inch och annat som har med längdmått att göra är enbart intressant när du ska göra utskrifter.

Ställ in linjalen på att visa pixlar istället för cm eller nåt annat fysikt längd-mått, så slipper du bry dig.

Hela fotosidan är full av förvirrade inlägg om digitala bilders fysiska storlek så att man blir alldels snurrig i huvudet, så nu struntar jag i cm och dpi.

ANNONS
Götaplatsens Foto