Annons

VIT bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Bling

Aktiv medlem
Nu har jag testat lite i mitt nyinköpta ljustält. Har gått ganska bra.

Har dock lite problem att få bakgrunden sådär helt helt vit. Fotar i RAW och redigerar i Photoshop.

Justerar först i Camera Raw. Sedan i PS, - color replacement, - levels, - curves mm

Kan få bakgrunden nästan vit, - men det fattas lite.

Nån som har några knep att dela med sig?

kanske inget tips...
ställ in ett vitt A4 i tältet och vitbalansera mot det....

Jag har justerat vitbalans i kameran, - + att det är RAW.

Men jag funderar på om många bilder helt enkelt är frilagda och inklistrade mot helvit bakgrund?

Ingen mer som kan tipsa? Eller generöst dela med av hur ni gör.... *ber*

Här är ett exempel.

Belysning mot bakgrunden, - det kan det kanske vara. Här är det använd en lampa ovanifrån, - men det mesta ljuset är naturligt från ett fönster till höger.

Bilagor

• lök-400-fs.jpg
    lök-400-fs.jpg
    43.3 KB · Visningar: 287
Hej.
Det du tänker på är antagligen bilder där motivet blivit frilagt mot en helt vit bakgrund.
Du kan närma dig samma effekt genom att fotografera mot ett foto/ljusbord som har belysning underifrån. Men det blir ändå inte riktigt samma sak.
Du kan även som PS trick enkelt dra i nivåerna så att dina vita och nästan vita pixlar ges värdet 255. Fast det går ju inte om ditt motiv innehåller ljusa partier.
Har du ett motiv som består av mörkare färger kan du ju alltid överexponera bilden en aning, antingen i kameran eller i framkallningen.

/Jacob vP

(lånade din bild)

I denna är löken maskad och sedan är nivåerna i PS justerade så att bakgrunden blir vit men att det ändå finns kvar lite skugga under löken.

/Jacob vP

Bilagor

• levels.jpg
    levels.jpg
    46.1 KB · Visningar: 290
Denna har blivit frilagd med en helvit bakgrund.
Ingen skugga kvar.
/Jacob vP

Bilagor

• frilagd.jpg
    frilagd.jpg
    45.3 KB · Visningar: 402
Enda sättet att få en helt vit bakgrund redan i exponeringsögonblicket är att överexponera bakgrunden en aning.

/Jacob vP

Jacob. Tusen tack för att du tagit dig tid att hjälpa. Nu lärde jag mig MASSOR ! Det uppskattar jag oerhört =)

Även om man frilägger måste det gå att lägga på en bra skugga. En del motiv kan dock vara lite svåra/jobbiga att frilägga.

Och första alternativet blev ju jättebra.

Att överexponera hade inte fallit mig in. Borde kunna få en bra effekt utan att dra till alldeles för mycket.

Nu ska det testas mera =) *full av ny inspiration*

//Berit

ANNONS
Götaplatsens Foto