Annons

Watt

Produkter
(logga in för att koppla)
Studioblixtar mäts i w/s vilket är nåt helt annat än vanliga watt.

Styrkan på blixtarna avgör hur högt bländarvärde du kan ha.

Man vill gärna kunna köra på ca F8 och ISO 100.

Då bör det räcka det tex med Kaffebrus Lite set med 2 st 110 w/s blixtar för helkropp med paraplyerna ställda ca 2 meter från modell.

Jag har tidigare kört på Redhead + softbox, vilket funkat bra för helbilder, men då på bländare 4.0 och blixtstilla modell, vilket hämmar ens kreativitet en hel del.

Om du kan överföra hur mycket 800 watt + softbox i fast ljus är i jämförelse med blixtars watt/sekund så vet jag ungefär hur det kommer se ut.

Skulle helst också köra på softboxar, vilket ger finare ljus i mitt tycke. (vilket dämpar mest, paraply eller softbox?)

Med en blixt får du ju en effektiv slutartid på 1/700 eller så, så det är ju ingen större risk för rörelseoskärpa.

Skillnaden mellan paraply och softbox är att softboxen ger mer riktat ljus ( och därigenom något starkare ). Har man snålt om utrymme kan det vara bättre med paraply om man vill ta helkropp på kortare avstånd.

Ja, snålt utrymme har jag :D
Men sen vill jag inte ha ljus som lägger sig som en matta utan kontroll.

Av alla de studioset som kaffebrus har, vilket skulle du rekommendera? Jag är lite allergisk mot saker som har en stor "amatörstämpel" på sig, eller rättare sagt berättar för köparen att detta är bra för dig som är nybörjare. Är inte riktigt nybörjare, men kan inte heller ha det alltför dyrt... :/

Jag har själv det billigaste setet (Lite 1995:- ). Väldigt prisvärt, blixtarna är i metall och har steglös styrka vilket jag saknar på mina andra blixtar.

Det är ju ingen skillnad på ljus direkt från olika fabrikat, utan det är mer styrka, och konsekvens i färgtemperatur, uppladdningstid, tillbehör mm som skiljer.

Jag kör råbudget rakt igenom på mina prylar =), det fungerar bra för mig. Fotar i en liten lägenhet, har ca 3 x 4 kvm utrymme för "studion". För helkropp får jag stå ute i köket =)

En 50x50 softbox är ju i snålaste laget.

Octaboxar eller paraplysoftboxar brukar vara mycket enklare att smälla upp. En del softboxar är mycket knepiga att montera upp och ner.

Softboxar ger nog lite mer riktat ljus.

Sen är det många som gillar ögonreflexerna, att de är rektangulära med softbox. Även jag , men brukar byta ut dem i PS =).

pellepiano skrev:
Studioblixtar mäts i w/s vilket är nåt helt annat än vanliga watt. ...]
Messerschmidtvarning: Kaffebrus skriver fel på sin hemsida, blixtstyrkan anges i wattsekunder (Ws), inte W/s. 1 Ws = 1 Joule.

(W/s vore en ganska meningslös enhet men kan tolkas som en förändring av energianvändandet, J/s^2, på samma sätt som acceleration anges som kg*m/s^2)

Emil-G skrev:
Messerschmidtvarning: Kaffebrus skriver fel på sin hemsida, blixtstyrkan anges i wattsekunder (Ws), inte W/s. 1 Ws = 1 Joule.

(W/s vore en ganska meningslös enhet men kan tolkas som en förändring av energianvändandet, J/s^2, på samma sätt som acceleration anges som kg*m/s^2)
Sist jag kollade så mättes acceleration i m/s^2.

BTW så heter det inte Messerschmidt utan Besserwasser. ;-)

Om du vill komma lite längre från "amatörstämpeln" rekommenderar jag att du går upp ett snäpp och tittar på seten med lite större blixtar.
Det är inte så mycket för ljusstyrkans skull som för hur dom är byggda. Dom större har Bowens kompatibelt tillbehörsfäste och utbudet av tillbehör som går att montera är jättestort.
Dom mindre (har en av dom som extraljus) har bara en rund framdel 10 cm i diameter, för dessa funkar bara vissa tillbehör.

Om ljuset är detsamma mellan de dyrare och de billigare och endast kompatibilitet med ytterligare utrustning än paraply och softboxar är det som skiljer så väljer jag ju förståss de billigare. Enda anledningen för mig att betala mer är nog isåfall ljusstyrkan, eftersom det är det som bestämmer hur stora bilder jag kan ta/modellens avstånd till blixtarna.

Behöver inte heller punga ut med för mycket pengar när det gäller uppladdningssnabbheten.

Viktiga för mig är att få en stor softyta (ex: softbox 90x120) och ha tillräckligt med ljusstyrka att kunna ta helbilder, som i exemplet ovan, utan att behöva använda bländare 4, utan runt 8.

Sorry, det jag angav var enheten för jordaccelerationen "g", 9,81kg*m/s^2. Vanlig acceleration har naturligtvis enheten m/s^2.

Christoffer Glans skrev:
Viktiga för mig är att få en stor softyta (ex: softbox 90x120) och ha tillräckligt med ljusstyrka att kunna ta helbilder, som i exemplet ovan, utan att behöva använda bländare 4, utan runt 8.

Det är just det, finns det softboxar i den storleken till det fästet? Orkar blixten med när ljuset ska fördelas över så pass stor yta?

Jag har en 90X120 box och tror det skulle bli svårt att sätta den på den lilla blixten som dessutom har reflektorn inbyggd så den inte går att ta bort.

Tror inte ljuset kommer att spridas jämnt över ytan på softboken.

Emil: Jag tror du blandar ihop tyngdkraft och tyngdacceleration. Tyngdkraften F=mg. Tyngaccelerationen g=9,81 [m/s^2].

Christoffer Glans skrev:
Vilken effekt man behöver beror på avståndet från softboxen. För att få bländare 8 på 1 meter behövs ca 40 Ws. På två meter det dubbla, dvs 80 Ws. Sedan kan man inte jämföra effekten mellan olika aggregat. Jag kan tänka mig att med ett aggregat på 100 Ws kommer man långt.

Edit: Ovanstående värden vid ISO 160.

ANNONS
Götaplatsens Foto