Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Yashica eller Rolleicord, skillnader?
- Trådstartare Danlo
- Start datum
Urr
Aktiv medlem
Det är inte lite du vill veta på en gång. Skulle inte välja Yaschica när det finns Rollei. Det är skillnad. Inte bara när det gäller känslan. Men har man ont om pengar eller bara vill testa kan en japansk TSR vara ett alternativ. De är inte direkt dåliga.
Det är mycket riktigt skillnad på de olika Yashica-modellerna. Det finns bl a olika objektiv att välja på. De enklaste är trelinsiga.
En fräsch Rolleicord kan du få billigt. Jag har själv en V. Mycket trevlig kamera, om man inte har bråttom. Jag har även en Zeiss Ikoflex med Tessaroptik. Roliga att använda...
Kom igen när du har ett konkret förslag, en kamera du tittat närmare på.
Det är mycket riktigt skillnad på de olika Yashica-modellerna. Det finns bl a olika objektiv att välja på. De enklaste är trelinsiga.
En fräsch Rolleicord kan du få billigt. Jag har själv en V. Mycket trevlig kamera, om man inte har bråttom. Jag har även en Zeiss Ikoflex med Tessaroptik. Roliga att använda...
Kom igen när du har ett konkret förslag, en kamera du tittat närmare på.
Danlo
Avslutat medlemskap
Hej... Jo, anledningen till jag ställde frågan var just den att jag hittat en Yashica mat i B-skick för 700 kronor..
Det viktigaste för mig är att det är skarp optik med så lite vinjettering som möjligt.. Antar att jag kanske redan har svaret där, hehe.. eller? Är det skarp optik på Yashicorna också?
Det viktigaste för mig är att det är skarp optik med så lite vinjettering som möjligt.. Antar att jag kanske redan har svaret där, hehe.. eller? Är det skarp optik på Yashicorna också?
Urr
Aktiv medlem
Har Yashican vevframmatning och Yashinon-objektiv? Slutare ner till 1/500 del? Funkar själutlösaren utan att kärva? Segar den inte på de långa slutartiderna? Är den fräsch? Då kanske den kan vara värd några hundra.
Annars tycker jag att 700 är lite för mycket. En Rolleicord borde du kunna hitta för 800-1000 kr! Men följer det med motljuskydd, försättslinser etc så kan det höja värdet en del. Fattningen är densamma som på Rollei.
Jag har varit på jakt efter ett msk till min Rolleicord V men det är inte lätt att få tag i ett till vettigt pris.
Annars tycker jag att 700 är lite för mycket. En Rolleicord borde du kunna hitta för 800-1000 kr! Men följer det med motljuskydd, försättslinser etc så kan det höja värdet en del. Fattningen är densamma som på Rollei.
Jag har varit på jakt efter ett msk till min Rolleicord V men det är inte lätt att få tag i ett till vettigt pris.
Bostromi
Aktiv medlem
J. Patric
Aktiv medlem
Om Yashican har Yashinon-objektiv och fungerar utmärkt, så är den helt klart värd 700 kr. En Yashica-Mat är lite snabbare att använda än en Rolleicord, eftersom den spänner slutaren samtidigt som du drar fram filmen. På en Rolleicord spänner du slutaren manuellt.
Yashica D har manuell slutarspänning, och oftast det enklare objektivet Yashikor. Men OM den har Yashinon, så är det ett ok köp.
En Rolleicord V, Va eller Vb är förstås snäppet bättre. Helst en Vb, som har ljusare mattskiva redan från början. Men det är också det dyraste alternativet.
V: Den första Rolleicorden som har självutlösare.
Va: Som V, fast med fokusratten på andra sidan samt med utbytbart räkneverk för filmformatsadaptrar.
Vb: Som Va men med ljusare mattskiva och avtagbart ljusschakt.
Alla tre modeller har Schneider Xenar 3,5/75.
Yashica D har manuell slutarspänning, och oftast det enklare objektivet Yashikor. Men OM den har Yashinon, så är det ett ok köp.
En Rolleicord V, Va eller Vb är förstås snäppet bättre. Helst en Vb, som har ljusare mattskiva redan från början. Men det är också det dyraste alternativet.
V: Den första Rolleicorden som har självutlösare.
Va: Som V, fast med fokusratten på andra sidan samt med utbytbart räkneverk för filmformatsadaptrar.
Vb: Som Va men med ljusare mattskiva och avtagbart ljusschakt.
Alla tre modeller har Schneider Xenar 3,5/75.
timeUnit
Aktiv medlem
Som den lille reklammannen jag är säger jag:
Mamiya C330 är grymma, men rätt stora och tunga. Jag släpar med min både här och där och är väldigt nöjd.
Den enda Rolleicord jag känt på hade mycket dålig mattskiva och/eller spegel kändes inte helt "trygg" att jobba med. Då skulle jag definitivt välja Rolleiflex istället. Men, om man vill ha 2.8 i ljusstyrka på Rolleiflexen kostar den runt 5000. Det är mycket. Jag betalade 1800 inkl. frakt för min C330 med 80/2.8 optik.
Jag skulle satsa på en Yashimat 124, för de är rätt billiga, eller en Mamiya C330. Om priset inte är ett problem skulle jag tänka mig en Rolleiflex med 2.8-optik. Rolleicord skulle jag skippa.
Mamiya C330 är grymma, men rätt stora och tunga. Jag släpar med min både här och där och är väldigt nöjd.
Den enda Rolleicord jag känt på hade mycket dålig mattskiva och/eller spegel kändes inte helt "trygg" att jobba med. Då skulle jag definitivt välja Rolleiflex istället. Men, om man vill ha 2.8 i ljusstyrka på Rolleiflexen kostar den runt 5000. Det är mycket. Jag betalade 1800 inkl. frakt för min C330 med 80/2.8 optik.
Jag skulle satsa på en Yashimat 124, för de är rätt billiga, eller en Mamiya C330. Om priset inte är ett problem skulle jag tänka mig en Rolleiflex med 2.8-optik. Rolleicord skulle jag skippa.
Urr
Aktiv medlem
Hittade Foto 4/1961 i mina gömmor. Enligt översikten i denna tidning har Yaschica D inte automatisk slutarspänning, inte heller spärr mot dubbelexponering, vilket är värre. Slutaren verkar dock var densamma som på "Mat". 229 kr resp 335 kostade dessa modeller utan väska. Yaschica A och B hade en något enklare slutare.
Rolleicord saknas av någon outgrundlig anledning, endast Rolleiflexerna nämns (även Tele och Baby).
Rolleicord saknas av någon outgrundlig anledning, endast Rolleiflexerna nämns (även Tele och Baby).
L A Granis
Aktiv medlem
Jag hade en Yashica Mat 124 några år på 80-talet, och var aldrig missnöjd med den. Varken beträffande kvalité eller prestanda. Dock var väl den inbyggda ljusmätaren inte den allra bästa, men i mellanformat (framförallt) kör man ju ofta ändå med lös ljusmätare, så det upplevde jag aldrig som nåt problem. Ändå böt jag in kameran när jag köpte en beg Rolleiflex SLX vid decenniets slut. Detta p g a flexibiliteten i Rolleis system -och givetvis blev inte mina mellanformatsbilder SÄMRE med denna kamera! Allt detta har ju också ekonomiska aspekter: Yashican var billigare än motsvarande kameror, men till Rolleiflexen har jag fortfarande bara ett normalobjektiv. Så....
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Rollieflexens största fördel borde ju vara "automatisk" kompensation av paralaxfel vs tex C330
Benganbus
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Hej!
Är precis i valet o kvalet då jag ska köpa en gammal TLR.
Kvalitémässigt, vilken är bäst? Yashica eller Rolleicord?
Någon som vet vad det är för skillnad på en Yashica D och en Yashica Mat?
Rolleicord V, Va, och Vb?
Vilken rekommenderas??
Tacksam för svar!
Inte så svårt!
Rollei e en tysk kamera
å Yashica......
en.... japan...
** Bara skämt!!
Men det finns chansen att det sitter en Zeiss-glugg på Rollei..
och då!