Flatljus

En webblogg av David Elmfeldt kring fotosidan.se, foto, community och annat mys.

Mindre nätverkande i sociala medier?

Jag trendspanar och märker att fler och fler rensar bland sina "vänner" på Facebook.  De som rensar har blivit trötta på att "berätta" saker för folk som egentligen inte är vänner (utan flyktiga bekanta, bekantas bekanta etc) eller vänner som aldrig skriver något tillbaka. Jag märker också att folk tappat nyhetens behag med att uppdatera med vad man gör hela tiden. En annan spaning är att det kan vara svårt för en egenföretagare (tex fotograf) att bestämma vilka kanal som skall vara till för kunderna? Är det Twitter? Är det Facebook? Är det bloggen? Är det LinkedIn?

Själv har jag bestämt mig för att mitt personliga facebook-konot skall vara för de närmaste och rensade hårt häromdagen. Där skall jag kunna uppdatera med personliga saker. På LinkedIn kommer jag hänvisa kontakter genom arbetslivet. Och sen kommer Fotosidan och Imagedesk att ha företagssidor som man kan gilla och vi kan gilla andra.

Vad detta kan innebära för Fotosidan har jag inte listat ut, men det gäller att ligga i framkant som ansvarig för en community som tangerar ett socialt media.

Postat 2010-09-29 07:50 | Läst 4373 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Kreativt användade av iPad och långa exponering

Jag blir alltid lite avis på folk som ser sådär superkreativa ut och som sitter i fräscha lokaler och i en snygg Vimeofilm säger "..we were exploring.." (som om banala saker som tid och pengar är fullständigt irrelevant). Här är en sån film. Väldigt kreativt och effektfullt (själva filmen blir lite lång men kika ändå). Tack Erik för länken.

Making Future Magic: iPad light painting from Dentsu London on Vimeo.

 

Postat 2010-09-24 10:36 | Läst 4470 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Bilder genererade i datorn

Om jag inte minns fel så är i princip hela den senaste IKEA katalogen fylld med datorgenererade bilder, och jag tycker det blir mer och vanligt i produktkataloger. Såg senast idag en reklambroschyr från annan kökstillverkare med bara datorbilder. Det var snyggt gjort men det blev lite sisådär, som det var när clipart kom till textprogrammen, dvs partyinbjudan var fylld av galna hattar, raketer, konstiga typsnitt, och i kökskatalogen hade man inte kunnat låta bli att sätta en säl som jonglerade bollar på ett köksbord, en knivskarp katt som kollade rakt in i kameran, en kille som balanserade en jättetårta mm. Jag vet inte om det var medvetet val för att skoja till det, eller så var det för att man "kunde göra det".

 

Postat 2010-09-21 10:25 | Läst 4703 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Bakom kulisserna på Fotosidan

Ni undrar säkert ibland vad de där kufarna som gör Fotosidan håller på med på dagarna. Ibland känner vi ju själva att vi inte "syns" tillräckligt, och för att för stunden lyfta på skynket så kan jag berätta att sen i våras är det planerat uppgradering av serverparken, och nu börjar det hela realisera sig.

Syftet med uppgraderingen är dels att:

- servrarna nått den ålder där garatin inte längre gäller och då byter man helt enkelt ut dem.
- att säkerställa bättre upptid genom att ha servarna på två separata platser (detta är också viktigt för vår andra plattform Imagedesk.se)
- att köpa på oss så mycket hårddiskutrymme att vi kan erbjuda lite mer utrymme i de olika medlemskapen. Vi har inte riktigt funderat klart hur det kommer se ut med medlemskapens innehåll men vi hoppas kunna krydda dem med lite justerat innehåll. Kanske vi också får till ett samarbete som kan ge extra krydda åt ett av medlemskapen (mer om detta inom 1-2 månader max).

Men att köpa nya servrar betyder också en massa kodande. Vi uppgraderar även mjukvaran och då är det massa saker som skall testas så att fel inte uppstår. I skrivande stund så har vi väl kommit 50% genom "serverpark 3.0"-projektet och hoppas att inom 2 månader senast kunna ha bytt ut hela plattformen. Mitt jobb just nu är att skapa "testfall" och identifiera fel. Vår andra plattform Imagedesk har ganska mycket besvärlig logik och är samtidigt extra känslig för fel/nedtid eftersom våra kunders kunder är viktiga så det har tagit all min tid de senaste 2-3 veckorna (plus att jag skolat in lill-pajsaren på dagis).

Jag skall försöka återkomma med mer info vad det lider.

Postat 2010-09-16 18:49 | Läst 4122 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera