Flatljus

En webblogg av David Elmfeldt kring fotosidan.se, foto, community och annat mys.

Fotosidan - lite tankar om print, digitalt och annat.

I en forumtråd diskuterade fototidningar och vikten av att ha en plan och känns sin målgrupp. Jag lägger mitt svar även här eftersom det är en bra fråga inte alla läser tråden i forumet.

Ja det är viktigt att veta målgruppen. Likaså ha en plan för innehåll och utgivningstakt. Och sen en tydlig plan för papper och digitalt. I nyheten om Fotosidans nya redaktion så ser finns våra tankar och jag citerar mig själv

"Det är stora förändringar inom redaktionellt och hur ni läsare konsumerar nyheter och artiklar och vi har därför diskuterat mycket hur vi skall jobba på redaktionen. Traditionellt så har papperstidningen varit den där artiklar kommit först i men sen ett par år så har vi pratat om digital first. Det innebär egentligen inte mer än att vissa artiklar kan kommer digitalt (Fotosidan.se) först och sedan i papper (Fotosidan Magasin). Detta passar väldigt bra för speciellt tester då produktsläpp sker över hela året och när de kommer så vill man omgående läsa om dem och med vår utgivningstakt om sex nr per år så är det lätt att komma i ofas. Detta tajmar också bra med ytterligare fokus på kvalitativ journalistik som ingår i Plus-medlemskapet."

Och där framkommer alltså att tester blir mindre viktiga för papper, men ändå lika viktiga. Digital-first är vår tanke sen kanske 2-3 år men som inte riktigt kommit på plats innan men nya redaktionen bygger helt på den tanken. Denna tanke syns också i att vi ger bästa pris på 2 mån löpande pren där Plus + Fotosidan Magasin ingår. Planen är framöver att papper mer och mer skall bli en vacker bildprodukt. Likaså behöver vi som tidning adressera att ICA etc inte är intresserade av att sälja tidningar vilket gör att prenumeranter blir allt viktigare. Antalet butiker som säljer tidningar (vi använder Tidsam) har gått ner otroligt (ca 2/3 av försäljningsställen som fanns för 3-4 år sen finns inte längre).

Vi måste också utforska nya kanaler för att nå ut och vi är den första fototidningen / sajten som släppte ett Live event (som på nåt sätt kan ersätta den traditionella fysiska mässan). Vi har alltid varit tidiga med att utforska nya saker och det är både viktigt och kul. Här finns mycket mer att utforska.

Redaktionen kommer också få ytterligare förstärkning av en till kvinna som kommer fokusera på artiklar om inte handlar om teknik. Presentation av henne inom kort.

Postat 2020-05-27 17:16 | Läst 2602 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera