En webblogg av David Elmfeldt kring fotosidan.se, foto, community och annat mys.

Spaning kring nischade redaktionella sajter

Igår slog blixten ner när epicentrum för all produkttester och teknikdiskssioner - dpreview.com - meddelade att de läggs ner med kort varsel (ca 14 dagar). 

Det var nog inte många som hade väntat sig det men som vi skriver i vår nyhet så är det ägaren Amazon som är ute och letar efter ställen att spara pengar.

Jag blev rejält förvånad för sajten borde ha enorm trafik eftersom de är först med precis allt och lär ha otroligt bra räckvidd och pagerank (hur bra Google gillar sajten). Men det är väl inte orimligt att dra slutsatsen att sajten inte går med plus och då finns inte mycket medlidande för amerikanska ledningsgrupper när det drar ihop sig. 

En sak som slagit mig är att sajten saknar betalvägg, har ytterst lite reklam och Youtube-kanalens klipp levererar frikostigt bra klipp utan inledande reklam. Allt i princip tvärtom mot vad redaktionella sajter gör eller Youtubers som lever på sina klipp. I princip alla redaktionella sajter som har medvind har mer och mer låst material. Dagens Nyheter är ett bra exempel. Här är deras nyhet om hur bra det går (självklart bakom betalvägg).

En annan sak som inte gjorde att jag inte blev så förvånad är att amerikanska Outside gjort samma sak. Innan årsskiftet meddelades det att hela redaktionen fått kicken från cyclingtips.com (en av de största redaktionella sajterna inom cykling/cykeltester/cykelsport) och sajten slutade uppdateras under en period. Outside flyttade sedan in sajten under samma CMS som sina andra sajter och släppte sedan Outside + där man betalar en månadskostnad för att komma åt ett antal olika sajter/tjänster. Bonnier har släppt ett liknande upplägg i Dn + Allt.

Redaktionen bakom Cyclingtips.com satt dock inte och rullade tummarna utan den f.d chefredaktören la ut en platsannons för en ny sajt. Ett erfaret gäng skribenter hoppade på och man berättade att en ny sajt skulle byggas men att man behövde backning. Så genom en "community funding" drog man ihop startkapital och släppte häromveckan sin nya sajt escapecollective.cc (som naturligtvis har sitt material bakom betalvägg. De kör med modellen att man kan läsa X artiklar innan sajten låses).

Inlagt 2023-03-22 10:29 | Läst 1552 ggr. | Permalink
Ja, det finns inga gratis luncher.
Om något är gratis så är det du som är produkten.
Svar från David Elmfeldt 2023-03-22 11:36
Spot on! Så är det!
Tråkigt, som så många andra är det dit jag gått för att få kunniga och märkesneutrala omdömen och tester. Men tack för info!
Betalvägg låter rimligt när man har journalister/skribenter som skriver!
/B
PMD 2023-04-03 13:43
Eller välfungerande reklamfinansiering.

Jag använder en reklamblockerare för att slippa dåligt fungerande reklam (som inte är samma sak som dålig reklam), som blinkar och låter samt flyttar på sig i webfönstret så att man inte kan se all redaktionell text och bild samtidigt. Jag har vitlistat webplatser som jag har funnit intressanta och som har "snäll" reklam. Den "snälla" reklamen går att stå ut med och ger webplatsen intäkter. Det kanske fördröjer införandet av betalvägg.

Reklam på websidor är i allmänhet betydligt mer störande än reklam på tidningssidor, men det är inte en naturlag att det måste vara så.