Bilder och tankar. Var vi bättre fotografer förr, Eller fick vi hjälp av kornet?
I går tog jag den här bilden genom ett fönster på en livsnjutare, på Västerlånggatan. Men hur hade det varit om jag hade, som förr använt , min Nikon F3 och triX 400, , gått ut med att bilden togs 1989. Det kan vara så....
Hade då bilden fått större status? Typ Inget slår film .Gud vad jag längtar...
Den kameran man använder är den bästa kameran, inte den kameran man avbildar i tid och otid.
Inlagt 2014-03-22 18:05 |
Läst 3860 ggr. |
Permalink

-affe
Affe. jag vet att du är bunden vid din,dina leicor. Och du når fantastiska resultat, för du känner dig trygg när du använder dina kameror. Vad jag menar är snacket hur svårt det är att slå dessa gamla kamerors suveränitet, samtidigt som de som snackar mest avbildar dess favoriter på köksbordet med gott resultat Varför inte tvärtom.? Så här ser en taskig digital tvålkopp ut plåtad med en riktig kamera
Bengt.
Du vet att jag håller med dig om den saken :-)
Bilden Tommy! är det viktiga. Du vet
Bengt
Jag tror att var tid har sina verktyg. I stort tror jag på att man skall trivas med sin kamera, men det är viktigt att den är med då det händer.
Numera har jag mer tid för foto och jag tror att mina chanser att se en bild har ökat. Om jag har film eller digitalt spelar nog en liten roll för mig. Jag tycker om digitalt för RAW ger mig stora möjligheter att nå den känsla som jag hade då bilden togs.
Knäpp mera
Bob
Hej Bob Vad jag förstår använder du din olympus , och med bra resultat. Vi är många som följer din blogg och kollar dina bilder Var för? Jo bilderna är bra och du är aktiv. Du använder din kamera.
/ Bengt
Hej Anders Vi är nog rätt många som tycker som vi, att det är dom gamla leicorna är en form av legitimation. Typ, egentligen vill jag plåta med min Leica när det är på riktigt, men jag kan ju ändå ta lite bilder som inte betyder särskilt mycket med digitalaren.
/ Bengt
Du är bra Matti.
/ Bengt
Att pressfotograferna gillade TriX och D76 berodde ju på att den kombinationen var förlåtande för felexponeringar. D76 är en nivellerande filmframkallare i jämförelse med andra och så gick det lätt att pressa filmen. Det exponerades ofta "från höften" med Leica M, och så skulle man snabbt framkalla filmen på hotellrummet.
Medan de flesta amatörfotograferna siktade på finkorniga negativ.
Idag har det grova kornet blivit nostalgiskt, och det kan jag också tycka, men då skall det vara äkta vara, inget konstlad digitalt korn. Men det är bara min uppfattning :-)
Hej Wolfgang Du har rätt .Hp Sökaren var en höjdare, hela kameran ett finmekaniskt mästerverk, Med olika val av mattskivor, OSV.
När det gällerTriX är det som du säger kornet svärtan speglade ögonblicket, det spontana. och tålde att pressas. Det är därför jag ställer frågan var det Leican i kombination med triX som gjorde bilderna mer spännande ,och att vi i dag fängslas av detta,på samma sätt som Orson Welles klasiska svartvita film Den tredje mannen.
Jag har ju haft en Leica M6 i 8 år och tyckte att den var utmärkt tack vare att den var smidig, kompakt, att slutaren var tyst och att objektiven var små och riktiga ädelstenar. Frågan var bara om man kunde se den kvaliteten på negativet och kopian i jämförelse med andra kvalitetskameror. Mycket berodde ju också på negativframkallningen.
De var en mycket positiv känsla att plåta med en Leica M.
Jag gillade dock F3:ans HP-sökare mycket bättre. Och så gillade jag inte Leica M's ramar i sökaren. Ramen för 90 mm var ju rätt liten.
Bilden i sig gillar jag då det inte syns att du fotat genom en ruta och kvinnan intill ser ut att njuta mest.
//Johanna
Tack för ditt inlägg Johanna
'/ Bengt