Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Objektiv för livet

Objektiv för livet

Vilket objektiv ska jag välja? Hur många behöver jag för att få en ”lagom” utrustning? Vanliga frågor, men svåra att besvara.

Martin, Magnus och Göran är dock överens på några punkter: valet av objektiv är många gånger viktigare än valet av kamerahus och det finns goda skäl att följa det gamla rådet att vänja sig vid ett objektiv i taget.



Publicerad 2015-04-24. Läst av 11235 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2015-04-24 07:29   verografen
Magnus Fröderberg måste sluta avbryta folk när de pratar. Alternativt måste jag sluta lyssna på podden.
Tted 2015-04-28 14:30
Jag håller med. Många gånger tycker jag han har intressanta kommentarer och invändningar men ofta är det irriterande att han avbryter dem som han faktiskt har bjudit in för att prata. Ge de andra lite mer utrymme och styr inte samtalen så hårt!
2015-04-24 08:47   Benganbus
En gång i världen hade jag en kamera med ett objektiv!
När jag skaffade flera objektiv, då började problemen! ;)
/B
luminousoctaves 2015-04-24 09:40
Hehe, det där känner nog de flesta igen sig i... i alla fall jag. Allt var så lätt och trevligt när man fick sin första kamera med 50mm-glugg.
2015-04-24 09:23   Alf-Magnus
Märkligt ältande, det fins en brännvidd och den liger runt negativet/sensorns diagonal. Med den kan man göra otroligt mycket med.
2015-04-24 09:28   Joakim K E Johansson
Jag säger bara "The Paradox of Choice" - ju fler valmöjligheter vi har, desto sämre blir det för oss ;-)

http://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice?language=en
Alf-Magnus 2015-04-24 09:53
Håller fullständigt med :-) Problemet med alla dessa val, är den osäkerhet över det rätta valet
2015-04-24 10:58   N Thomas Meldert
Det finns väl en bra anledning till att 50 mm kallas "normal" =)
2015-04-24 12:09   Alf Johansson
Ett av problemen, om man ser det som problem, är väl att många skaffar prylarna först och försöker komma på vad de skall använda dem till sedan? Det finns ju också en "sjuka" i att hela tiden fråga andra om vad man själv behöver. När jag köpte mina första kameror så var standarden att de levererades med en normal, och den klarade man sig med ganska länge tills och om man själv kom på att man behövde ha något annat eller mer.

Många idag verkar starta med att köpa utrustningen och istället för att lära sig plåta och komma underfund med vad man vill göra så köper man nya prylar istället.

Jag är väl till skillnad från en del prylnördar av den uppfattningen att mer prylar ofta hämmar utvecklingen som fotograf.

Om man plåtar mycket snapshots av olika former är en av de viktigaste parametrarna att man har brännvidden i ryggmärgen och att man ser bilderna utan kamera, och redan där ställer det till en hel del om man varierar mellan en massa olika brännvidder. Själv kör jag i stort sett bara med fasta brännvidder och som regel använder jag en brännvidd i taget ganska länge, flera månader, just för att bli intuitiv i mitt seende.
2015-04-24 20:40   Kent Helgesson
Men visst är det skoj med många gluggar? ;-)
Alf-Magnus 2015-04-24 20:52
Nja tar bara plats och väger en massa utan nytta
bentelkalb 2015-04-27 07:16
Att säga att optik saknar nytta är väl ändå att vara ute och cykla rätt rejält eller?
2015-04-25 14:24   larsborg
En känd amerikansk fotograf, sa sanningen, för många år sedan:
"Amateurs crave new cameras/toys, pros crave new opportunities"
Min mest använda optik är en fast 50 mm, kompakt, mycket skarp, ljusstark, fungerar till nästan alla motiv. Har man ingen fast 50 mm optik, är man inte normal. :-)
Alve Henricson 2015-04-26 10:28
Och vem fn vill vara normal? :) Ju större tele, desto bättre :) och mindre normal.
2015-04-25 19:24   maglu
OK, då är jag inte normal för jag har aldrig gillat eller förlikat mig med 50mm :) För snävt för miljöbilder och för kort för porträtt. Det blir liksom varken hackat eller malet.

Men oavsett mina preferenser, det är ju en sak vad man fotar med när valet är ens eget. Då skulle jag i praktiken klara mig med min Fuji X100s. Problemen börjar dock när det kommer till uppdrag. Jag kanske skulle kunna göra 70% av jobben med endast X100:an men för resten behövs faktiskt mer objektiv.
bentelkalb 2015-04-27 07:17
Samma här, har en 50mm som ligger och samlar damm i en låda nånstans.
eskil23 2015-04-28 10:32
Det är för att 50 mm är för lång för att vara en bra "normal" för småbildsformat. Någonstans mellan 40 och 45 mm vore idealt. Jag förstår att många föredrar en 35:a i stället.

Själv använder jag APS-C formatet och har en 28:a som normal. Lilla 35:an blev jag aldrig kompis med.
2015-04-27 21:35   emjo
Voigtländer Ultron 40/2 om jag bara får välja ett objektiv.
2015-04-28 13:45   Fredrik Klintberg
Köp en 18-300 och fundera över vad du brukar plåta. Gör sedan en ekologisk cigaretttändare av skiten och köp topoprik istället.
emjo 2015-04-29 11:14
Det var typ så det blev för min del. Zoomet 24-105/4 användes i flera år. Sedan hittade jag ett program som analyserade använd brännvidd i mina foton och 40 mm kom ut som vinnare. Därav Ultron:en.
2015-05-27 18:15   Kent Helgesson
Normal eller 35 mm...varför inte en zoom som tar det mesta? I mitt fall blev det en 16-85 3,5-5,6. Något ljusskygg , men funkar till det mesta. Perfekt för gatufoto. Normalen sitter nästan aldrig på. Bra glas men ganska trist.
2015-08-28 20:42   cyan
Jag använder den brännvidd som jag tycker är lämplig för situationen.
Skall du fotografera sport och komma nära behövs ett tele.
Skall du komma nära när du gatufotograferar. Då kan du gå nära även med en 35a. I vissa fall kan en vidvinkel vara att föredra vid en landskapsbild
i andra fall ett tele. Det är väl bra att det finns valmöjligheter.

Fler avsnitt

1 2 3 ... 9 Nästa 

Poddradio: Profoto

Vem är framtidens proffsfotograf och hur marknadsför man sig för dem? Vi pratar med Anders Hedebark, VD och huvudägare i Profoto om trender och marknadskommunikation. Läs mer... 8

Poddradio: Naturfotosnack

Tre naturfotografer, Janos Jurka, Hans Ring och Therese Enlund, pratar naturfoto. Inspelat på Naturfotodagen i Västerås. Läs mer... 1

Poddradio: Tre nya proffskameror

Inför sommar-OS lanserar de tre stora kameratillverkarna varsin ny toppmodell. Vi snackar proffskameror och vad sådana måste klara av. Vi pratar också om några av de senaste proffsobjektiven. Läs mer... 6

Poddradio: Senaste prylarna

Magnus och Martin snackar sig igenom alla nya kameror och objektiv som lanserats sedan det senaste poddavsnittet i slutet av våren. Det visade sig vara en ansenlig mängd. Läs mer... 4

War photographer James Nachtwey

Intervju på engelska med James Nachtwey, världens främste krigsfotograf de senaste decennierna. Läs mer... 3

Framtidens fototeknik

Fotosidans tekniske redaktör Martin Agfors berättar om vad vi kan vänta oss av fototekniken i framtiden. Läs mer...

Juridik för hobbyfotografer

Juristen Thomas Riesler på Svenska Fotografers Förbund förklarar hur de senaste lagarna påverkar hobbyfotografer. Riskerar vi att bryta mot GDPR eller lagen om kränkande fotografering? Läs mer... 4

Poddradio om mobilkameror

Vi pratar om mobilkamerornas utveckling och framtid i allmänhet och om nya Huawei P30 Pro i synnerhet. Läs mer... 6

Kom igång med gatufoto

Våren är sakta i antågande och återigen börjar det bli mera liv och rörelse på gator och torg. Då passar det utmärkt att ge sig ut med sin kamera för att ägna sig åt gatufoto. Läs mer...

Poddradio om Fujifilm

Magnus och Martin pratar om Fujifilm. Varför har de två olika sensorformat? Hur lyckades Fujifilm slå sig in på kameramarknaden när Samsung misslyckades? Läs mer... 10
1 2 3 ... 9 Nästa 

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar