Fler avsnitt
Fotosidan Poddradio #105, Stillebenfotograf Olivia Jeczmyk
Fotosidan Poddradio
Olivia Jeczmyk är fotograf med formstarka och avancerade stilleben som specialitet. Hennes förmåga att arbeta med ljus för att framhäva objekt och scener är svårslagen, och det är inte svårt att förstå varför hon är en av landets mest anlitade. Men vad var det för unik idé som fick fart på karriären?
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #102 – Paradigmskifte i tekniken
Fotosidan Poddradio
Martin & Magnus pratar om hur tekniken tagit stora kliv på senare tid. Apples nya M1-datorer är ett exempel på detta. De talar också om nya Sony A1 och vad den kameran berättar om framtiden för Canon och Nikon. M&M svarar även på frågorna: Hur ska man lagra sina bilder? Behöver man en NAS?
Läs mer...
4 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag gillar att förstå hur tekniska saker fungerar men behöver vägledning :). Martin är verkligen en mästare på att förklara teknik på ett språk som får mig med på banan. Har han skrivit något lite mer övergripande i ämnet så länka gärna.
Dels har jag en misstanke att Canon lite av kommersiella skäl inte riktigt vill dra på med toppnivå på tekniken i vad de definierar som enklare kameror. De verkar föredra att ha en hyfsat tydlig intern hackordning där en del funktioner, och hur avancerade funktionerna är, styrs av vad i produkthierarkin kameran befinner sig. Kort sagt: de har ofta varit ganska ovilliga att sätta avancerade funktioner i billigare kameror.
Men de större skälen tror jag handlar om tekniska avvägningar. De dubbla pixlarna för Dual Pixel AF kan nog en viss roll, även om de bildmässigt normalt läses ut två och två så finns det troligen en viss overhead (i synnerhet effektmässigt) i att utgå från fler pixlar. Men jag skulle också kunna tänka mig att man rent allmänt (oberoende av antalet pixlar) kan ha en sensorteknik som drar mer effekt i utläsning, till exempel att man jobbar med lite högre drivspänningar än i Sony-baserade sensorer (en ren spekulation från min sida). Kombinationen gör att de därmed får en mer svårhanterlig balans av värmeutveckling och batteriförbrukning än vad man får med Sony-baserade sensorer. Dessutom finns det mycket som tyder på att de är mindre benägna än just Sony att riskera överhettning (något som ju då och då inträffat med video i Sony-kameror). Vad jag förstått på kommentarer från Canon-folk så verkar de se det som helt oacceptabelt att en kamera inte kan videofilma så länge som den får (de berömda 29 minuterna och 59 sekunderna) pga överhettning. Något som i synnerhet Sony och kanske även andra verkar ta lättare på.