Annons

Hjälp. "Edit a copy ..." är borta i Lightroom 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria F

Aktiv medlem
Precis som rubriken säger så verkar det som att funktionen "Edit a copy with Lightroom adjustments" inte finns kvar i nya Lightroom 2.0 (uppgraderade idag till 2.1). Det finns inte som alternativ utan enbart Edit in Photoshop CS 3. Om jag väljer det så kommer ingen bild upp alls. Istället kommer den vanliga filvalsrutan upp (samma som om man väljer "Öppna").

Tacksam för all hjälp ni kan bidra med!

Nu har jag inte hunnit sätta mig in i de nya funktionerna ordentligt. Men högerklicka på bilden och välj open as smart object? (eller något sådant).

Om jag högerklickar på en bild och väljer redigera med samt väljer att redigera med Photoshop CS4 så öppnas en ruta med 3 alternativ, "Edit a Copy with Lightroom Adjustments", Edit a Copy samt Edit Original. Kan det vara den rutan som du saknar?
Kan ju vara något som har hänt i din installation av programmet om det är den rutan som du har tappat. Provat att installera om?

Hej!
När du vill öppna en bild i jpeg, tif eller psd så får du upp den dialogrutan. Öppnar du en raw-bild så öppnas Cs3 direkt.

Christer

Precis som rubriken säger så verkar det som att funktionen "Edit a copy with Lightroom adjustments" inte finns kvar i nya Lightroom 2.0 (uppgraderade idag till 2.1). Det finns inte som alternativ utan enbart Edit in Photoshop CS 3. Om jag väljer det så kommer ingen bild upp alls. Istället kommer den vanliga filvalsrutan upp (samma som om man väljer "Öppna").

Tacksam för all hjälp ni kan bidra med!

Hej igen!

Ifall du vill att Lightroom 2 ska bete sig som Lightroom 1 när bilden ska öppnas i Photoshop Cs3 så får du göra några inställningar i preferences.
Edit-Preferences-External Editing-Additional External Editor.
Under Presets välj Choose och leta rätt på Photoshop Cs3.exe.
Spara denna inställningen med ett eget namn. Själv har jag sparat den med namnet Photoshop Cs3 Tiff eftersom jag väljer Tiff som filformat i nästa steg. Fyll sedan i vilken Colorspace, Bitdepth och Resolution som du vill ha.
När du sen vill öppna bilden i Photoshop så högerklicka på den och välj Edit in, (i mitt fall Photoshop Cs3 Tiff).
Bilden öppnas då med tillägget Edit och det skapas en kopia på samma plats som originalet om du kryssade i rutan Stack with original.

Christer

Hej igen!

Ifall du vill att Lightroom 2 ska bete sig som Lightroom 1 när bilden ska öppnas i Photoshop Cs3 så får du göra några inställningar i preferences.
Edit-Preferences-External Editing-Additional External Editor.
Under Presets välj Choose och leta rätt på Photoshop Cs3.exe.
Spara denna inställningen med ett eget namn. Själv har jag sparat den med namnet Photoshop Cs3 Tiff eftersom jag väljer Tiff som filformat i nästa steg. Fyll sedan i vilken Colorspace, Bitdepth och Resolution som du vill ha.
När du sen vill öppna bilden i Photoshop så högerklicka på den och välj Edit in, (i mitt fall Photoshop Cs3 Tiff).
Bilden öppnas då med tillägget Edit och det skapas en kopia på samma plats som originalet om du kryssade i rutan Stack with original.

Christer

Tack för hjälpen men detta fungerar tyvärr inte. Lightroom säger att PS CS 3 redan är vald som "editor" (vilket den ju är i övre delen av inställningsrutan). Jag testar vidare bland förslagen ...

Nu har jag inte hunnit sätta mig in i de nya funktionerna ordentligt. Men högerklicka på bilden och välj open as smart object? (eller något sådant).

Tack Jeppe. Det där fungerar bra. Men det är fortfarande inte riktigt samma sak. Med smart object så måste jag själv spara ner psd filen i lämplig mapp. Jag tyckte att det var rätt praktiskt med den där "edit a copy" så att Lr fixar det åt mig.

Hur som helst så verkar det som att det inte längre går (rätta mig någon om jag har fel). Jag har försökt läsa hjälpen väldigt noggrant och så här säger den:

1. In the Library module or Develop module, select the photo you want to edit. Then, choose Photo > Edit In Adobe Photoshop or Edit In Adobe Photoshop Elements.
If you’re opening a camera raw file in Photoshop CS3 (10.0.1) or later, it opens directly.

2. (JPEG, TIFF, and PSD only) In the Edit Photo dialog box, select one of the following:
Edit A Copy With Lightroom Adjustments Applies any Lightroom adjustments you’ve made to a copy of the file and sends that file to Photoshop or Photoshop Elements for editing.

Note: Select Stack With Original to stack the edited photo with the original.
(JPEG, TIFF, and PSD only) Click Edit.
If you choose to edit a copy of the photo, Lightroom automatically adds the copy, with -Edit appended to the filename, to the catalog as you open it in Photoshop or Photoshop Elements.

Edit the photo as desired in Photoshop or Photoshop Elements.
Choose File > Save in Photoshop or Photoshop Elements.
Lightroom adds the newly saved photo to the catalog. Raw photos are added as TIFF files; JPEG, TIFF, and PSD photos are added in their original format.

Varför måste allting alltid ändras??? Jag blir så tekniktrött.

Konstigt,

Jag får upp följande dialogruta när jag väljer Edit Photo with CS3. Smart object är gråmarkerat för mig.

Bilagor

• Bild 1.png
    Bild 1.png
    30 KB · Visningar: 296
Tack för hjälpen men detta fungerar tyvärr inte. Lightroom säger att PS CS 3 redan är vald som "editor" (vilket den ju är i övre delen av inställningsrutan). Jag testar vidare bland förslagen ...

När du får upp den dialogrutan så välj alternativet "Använd ändå"( Use anyway)

Christer

Konstigt,

Jag får upp följande dialogruta när jag väljer Edit Photo with CS3. Smart object är gråmarkerat för mig.

Ja, det var verkligen konstigt. Jag får inte alls upp någon sådan ruta som du får. Men det är precis en sådan jag VILL ha.

Är det någon som vet hur man får mänsklig support (förutom här då ;D), och om det ens går, på Adobes produkter? Jag beställde min uppgradering via Adobes hemsida.

Ja, det var verkligen konstigt. Jag får inte alls upp någon sådan ruta som du får. Men det är precis en sådan jag VILL ha.

Är det någon som vet hur man får mänsklig support (förutom här då ;D), och om det ens går, på Adobes produkter? Jag beställde min uppgradering via Adobes hemsida.

Som jag skrev tidigare så får du inte upp den dialogrutan om du försöker öppna en Raw-fil via Edit in Photoshop.
Prova att öppna en jpeg-bild.
Jeppe, är det en jpeg du vill öppna när du får upp den dialogrutan?

Christer

Naturligtvis får man ingen fråga om man vill öppna en kopia av en raw-fil, det är alltid kopior som öppnas. Konverterade filer, TIFF eller PSD samt JPEG får man frågan om man vill redigera originalet eller en kopia av originalet. Ingen som helst skillnad mellan version 1.4 och 2.1 när det gäller att hantera dessa typer av filer.

Konstigt,

Att smart object är gråmarkerat kan bero på vilken version av CS3 du har. Du måste ha 10.01, eller om det är 10.1 blev osäker nu, för att smart object ska fungera...

Naturligtvis får man ingen fråga om man vill öppna en kopia av en raw-fil, det är alltid kopior som öppnas. Konverterade filer, TIFF eller PSD samt JPEG får man frågan om man vill redigera originalet eller en kopia av originalet. Ingen som helst skillnad mellan version 1.4 och 2.1 när det gäller att hantera dessa typer av filer.

Det är visst en viss skillnad i själva förfarandet för användare. När jag öppnade en raw fil i förra Lightroom versionen så kunde jag välja "edit a copy with Lightroom adjustments". Det kan jag inte nu. Nu öppnas raw filen (som en pdf kopia) och sedan måste jag själv spara den på valfri plats. Jag vill att Lr fixar kopian så att dom ligger bredvid varandra i filmstrippen. Precis som tidigare.

Nu beter den sig olika varenda gång verkar det som. Ibland öppnas ingen bild, bara "öppna" dialogrutan i PS. Ibland öppnas NEF filen. Ibland måste jag välja vart jag vill spara den. Ibland inte. Är det helt sjukt eller??!!! Gud vad trött jag kan bli ...

Så här ser det förresten ut. När jag väljer Edit in Adobe Photoshop CS3 händer det jag beskrev i förra inlägget. Varför ingen "Edit a copy ..."?

Bilagor

• Lr printscreen copy.jpg
    Lr printscreen copy.jpg
    20.7 KB · Visningar: 202
Jag råkade ut för att dialogrutan för att "Öppna fil" kom upp inne i Photoshop. Det visade sig bero på att foldern hade ÅÄÖ i filnamnet! Har inte råkat ut för det sedan, kanske det fixades iom 2.1

ANNONS
Götaplatsens Foto