Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Förslag på programvaror att börja lära sig använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

crackzone

Avslutat medlemskap
Hej alla,
Jag har precis beställt min första digitala systemkamera (En Canon 40d) och kommer med andra ord att börja lära mig hantera RAW-format, vilket jag inte tidigare gjort.

Har länge använt PS till bildredigering och känner mig ganska hemma i det programmet.

Det jag funderar på att skaffa är nu följande.

Adobe Lightroom samt Phase One Capture One som raw-konverterare.

Min fråga är.

* Vad kan man egentligen göra i Lightroom som man inte kan göra i PS CS3?

* Är Phase One Capture One en bra RAW-konverterare, eller finns det någon ni tycker att jag hellre bör skaffa om jag aldrig arbetat med RAW förut?

Tack alla,
Tobbe

När det gäller möjligheter i det rena redigeringsarbetet, så skiljer det sig i praktiken ingenting mellan LightRoom 2 (LR) och CS4.
Mellan LR och CS3, så är det framför allt möjligheten till lokal, ickeförstörande redingern i RAW som skiljer.

Men det finns ändock andra, stora fördelar med LR.
Den första är att LR gör det mycket lättare att hålla reda på ett stort antal bilder.

Den andra är att för just fotografer, så erbjuder LR möjligheter till ett betydligt effektivare arbetsflöde.

Själv anväder jag PS nästan uteslutande till brusreducering (kör NeatImage som plugin i CS4).
Samt ibland när jag behöver göra vissa specifika uppgifter som inte går att göra i LR, men det händer verkligen inte ofta.

För min del tog det ett tag innan jag fick ordentlig koll på hur man arbetar bäst i LR, men nu kan jag inte tänka mig att arbeta i någon annan mjukvara.

Någon gång framöver, så kommer jag att blogga om mitt arbetsflöde som sportfotograf. Men jag vågar inte lova när detta kommer att ske.

* Är Phase One Capture One en bra RAW-konverterare, eller finns det någon ni tycker att jag hellre bör skaffa om jag aldrig arbetat med RAW förut?

Tänkte bara påminna om att du behöver bara skaffa Phase One om du tycker att konverteringen i Lightroom/Photoshop inte duger. Både LR, PS och många andra klarar att läsa raw direkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto