Annons

gränsen mellan amatörfotograf och fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric_R

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa visitkort för att dela ut om någon skulle vilja ha. Dock har jag inget företag eller något sådant, utan det skulle vara mer ett privat visitkort.
Jag tänkte på vad jag skulle skriva på visitkortet, jag har inte fotat länge alls, började det här året.
Skriva amatörfotograf känns inte så bra, vart går egentligen gränsen mellan amatör och icke amatör?

Tack på förhand!
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa visitkort för att dela ut om någon skulle vilja ha. Dock har jag inget företag eller något sådant, utan det skulle vara mer ett privat visitkort.
Då tycker jag att det inte ska vara någon titel alls! Om du ger det till någon som vill ha ett fotojobb utfört, så lär väl vederbörande komma ihåg att du är fotograf, och annars spelar det väl ingen roll vad du är eller har för yrke?

Per.
 

snap01

Aktiv medlem
alla kan kalla sig fotograf däremot tycker jag det är en skillnad om du kallar dig yrkesfotograf, att du lever på din fotografi.
 

psykbryt

Aktiv medlem
Personligen tycker jag amatörfotograf låter väldigt illa. Varför inte hobbyfotograf? Jag vet många som bara fotar på fritiden men tar mycket bättre bilder än yrkesfotografer.

Yrkesfotograf och hobbyfotograf borde det vara. Alternativt bara fotograf. Båda kategorier har ju med bilder att göra.
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
En liknelse... om man säger att man tänker padla kanot, menar man då att man tänker padla kanadensare eller kajak?

Att vara så specifik på om man lever av sitt fotograferande eller om man "bara" gör det för nöjes skull och kanske någon liten ersättning någon gång tycker jag inte är så intressant. Det säger absolut inte om man är duktig eller inte. Jag säger nog ändå själv att jag är amatörfotograf, men jag vet att jag ibland får till bilder som "riktiga" fotografer skulle vara avensjuka på.

Det har funnits en diskussion här på FS som handlade om när man får kalla sig fotograf. Är det när man använder en kamera och tar bilder, eller är det när man tänkt igenom hela kompositionen, motivets ljussättning och använder dyra objektiv?

Jag ska nog säga att jag är fotograf hädanefter.
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Personligen tycker jag amatörfotograf låter väldigt illa. Varför inte hobbyfotograf? Jag vet många som bara fotar på fritiden men tar mycket bättre bilder än yrkesfotografer.

Yrkesfotograf och hobbyfotograf borde det vara. Alternativt bara fotograf. Båda kategorier har ju med bilder att göra.
Möjligt att amatörfotograf låter illa, men jag anser mig vara just en sådan. Jag fotar enbart för nöjes skull och känner mig rätt hängiven fotografin, dvs i mitt fall studiofotograferandet. Har bytt ut mitt vardagsrum mot en liten studio istället med pappersfond o blixtar.. så i princip så bor jag i min studio :)

Läs gärna Bernt Carlzonz blogginlägg i ämnet:

http://www.fotosidan.se/blogs/carlzon/17404.htm

Jag tänkte skaffa visitkort för att dela ut om någon skulle vilja ha. Dock har jag inget företag eller något sådant, utan det skulle vara mer ett privat visitkort.
Jag tänkte på vad jag skulle skriva på visitkortet, jag har inte fotat länge alls, började det här året.
Skriva amatörfotograf känns inte så bra, vart går egentligen gränsen mellan amatör och icke amatör?

Tack på förhand!


Så mitt förslag är hobby eller amatörfotograf, tror nämligen att de flesta som får ett visitkort där det enbart står att du är fotograf automatiskt tror att du är yrkesfotograf..

mvh johan
 

Eric_R

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Hobbyfotograf är ju en tänkbar "titel" om man nu behöver ha den sådan. Jag ska fundera igenom hur jag ska göra, om jag ska ha nåt kort överhuvudtaget.

/Eric
 

keckax

Aktiv medlem
Kalla dej konstnär istället. Det är ju subjektivt så det förslår. Konstfack står ju bakom "installationer" som att bete sej som psykfall så man blir inspärrad. Och även blivande konstnärer som "bombar" tunnelbanevagnar.

Fotokonstnär kanske..? Det bör väl räcka med att fixa tegelväggar på bild för att tillgodogöra sej den titeln.

/K
 

hlse

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa visitkort för att dela ut om någon skulle vilja ha. Dock har jag inget företag eller något sådant, utan det skulle vara mer ett privat visitkort.
Jag tänkte på vad jag skulle skriva på visitkortet, jag har inte fotat länge alls, började det här året.
Skriva amatörfotograf känns inte så bra, vart går egentligen gränsen mellan amatör och icke amatör?

Tack på förhand!
Yrkesfotgraf är någon som gör det för att de måste.
Amatörfotograf är den som gör det för att de tycker om det.

Så jag skulle inte skämmas för att sätta amatörfotograf på kort.


Och lite på den skämtsamma sidan :
Det finns många kameraägare men väldigt få fotografer.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Sällar mig till kören som tycker att amatörfotograf inte alls låter illa.

Fotograf = yrkesfotograf dessvärre. Fotokonstnär är OK, då lär ingen inbilla sig att du försöker försörja dig på det ;-)

Sen har du ju också: LJUSMÅLARE
 

Kijana

Aktiv medlem
Tycker att du ska kalla dig fotograf kort och gott. Kanske är det bara jag som lagt näsan för djupt i äldre fototidningar, men där har amatörfotograf närmast varit ett skällsord. Ja, kanske inte i så aggressiv mening, men har man nämnt amatörfotografer i spalterna så har det varit i egenskapen av semesterkortsknäppare och inte som den intresserade, engagerade och kunnige fotografen.
Amatör är ju någon som utövar något med passion och kärlek, och jag gör gärna den associationen till ordet. Fast jag misstänker att de som använt ordet amatörfotograf i mer negativ bemärkelse också har sett amatörfotografen som hängiven och passionerad, men även med tillägget "hellre än bra".

Bara mina reflektioner.
 

Eric_R

Aktiv medlem
Fritidsfotograf låter ganska bra tycker jag. Det är inte för lite och inte för mycket! Tack för den!
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Alla prefix förutom yrkes eller proffs nedvärderar resten av ordet. Kort och gott fotograf låter bäst utan att man laddar ordet med nivån på ens fotande. Folk som spelar fotboll kallar väl sig inte amatörfotbollsspelare bara för att dom inte är proffs som lever på det...
 

the_Rose

Aktiv medlem
Jag blir nyfiken på varför du skall ha ett visitkort. För mig är visitkort något man har i syfte att marknadsföra sig och knyta kontakter inom sitt område.

Om du inte jobbar med foto skall du ju inte ha ett kort som det står fotograf på? Du skriver väl inte skidåkare bara för att du gillar att åka skidor om du är tex IT-konsult?

//Mårten

P.S jag försöker inte frånta någon rätten att kalla sig fotograf, det är en annan frågeställning.
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Släpp titelhysterin!

Tycker att det är lite onödigt mycket fokus på titlar.

När det gäller titlarna "frilansfotograf" och yrkesfotograf så finns det en del olika definitioner.

En del har åsikten att "frilans"/yrkesfotograf kan man kalla sig beroende på anställningsförållanden och inkomst.
Oftast grundat på kraven för medlemskap i yrkesorganisatione som ex BLF.

Själv anser jag att man är "frilansfotograf" om man regelbundet gör uppdrag åt andra mot betalning, alldeles oavsett om det bara är något man gör på sin "fritid".
Sedan kan ju en "frilansare" vara yrkesfotograf då man utövar fotografering för att försörja sig.

Amatörfotograf är ju i ordets ursprungliga bemärkelse en som älskar fotografi.

Faktum är ju att man per definition kan vara alla tre på samma gång!

Själv älskar jag att fotografera, frilansar så mycket att det för tillfället är min huvudsakliga sysselsättning.
Så jag kanske borde kalla mig amatör/frilans/yrkes-fotograf ;)

Personligen föredrar jag "fotograf", och det är en titel som jag anser att man kan använda oavsett hur man fotograferar.

Det intressant är ju ändå inte titeln, utan bilderna.

Finns en hel del "amatörer" här som piskar diverse "yreksfotografer" på fingrarna rejält. Andra som kallar sig "frilansfotografer", vars bilder är högst medelmåttiga, och åtminstone jag undrar om de någonsin sålt en enda bild?

Därför skiter jag personligen fullständigt i vad andra kallar sig.
Tycker dock att FS skulle kunna byta ut "amatörfotograf" mot hobbyfotograf, samt lägga till titeln "fotograf" som ett alternativ.
Gärna också möjlighet att ta bort titeln på presentationssidan helt.
 

HåGe

Aktiv medlem
Av alla förslag du fått tycker jag du kan stanna redan vid det första. Det tycker jag framgår av det du skriver.

Du vill skaffa ett visitkort om utifall ”någon skulle vilja ha”. Du har bara fotograferat några månader(?) så du inser naturligtvis att du inte är någon riktig fotograf. Du är (nybliven?) ”kameraägare” men det gör sig väl inte på ett visitkort.

Det här har varit på tapeten massor av gånger, och jag förvånar mig varje gång över problemet med titeln fotograf eller inte. Sätt namn och adress på ett enkelt visitkort och krångla inte till det. När du börjar sälja bilder av någon omfattning som yrkesman så är det dags att fundera på vad du ska sätta på ditt kort.

Fotografera på bara och ha så roligt du kan så når du dit en vacker dag.
 
ANNONS