Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ser Ai-koppling ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_k

Aktiv medlem
Jag ska eventuellt köpa ett Nikkor 105/2,5 som jag tror är ett pre Ai som är konveterat (alltså ett Ai'd) eftersom nuvarande ägaren har använt det på D300 och D700.
Det jag undrar är hur Ai kopplingen ser ut? Finns det några risker med att använda det på min D700? Tänker mest på att spegeln inte ska slå i bakersta linsen..

Jag ska eventuellt köpa ett Nikkor 105/2,5 som jag tror är ett pre Ai som är konveterat (alltså ett Ai'd) eftersom nuvarande ägaren har använt det på D300 och D700.
Det jag undrar är hur Ai kopplingen ser ut? Finns det några risker med att använda det på min D700? Tänker mest på att spegeln inte ska slå i bakersta linsen..
Det ser ut som på bilden nedan, och det är ingen risk att spegeln slår i eftersom den är gjord för att fungera även med gamla objektiv. Om objektivet inte har AI-koppling så är den bakre flänsen på bländarringen fri från urtag, och alltså lika hög (i längsled) runtom hela.

Bilagor

• Ai.jpg
    Ai.jpg
    42.4 KB · Visningar: 486
Jag har inte sett objektivet i verkligheten så jag kan inte avgöra om det har Ai koppling. Enligt serie numret (551411) så är det ett pre Ai. Hittade lite info på nätet och där står det att om objektivet har bländarvärdena i bådee större och mindre text så är det Ai. Kan det vara så enkelt?

Här kommer en länk med bild. Det är gluggen i mitten, http://Nezumi.bilddagboken.se/p/show.html?id=381286101&directlink=1

//Joakim

Då funkar den väl bra med D700? Hur blir det med ljusmätningen?
Ja, det funkar fint och ger ljusmätning. Se till att leta upp funktionen data för icke CPU-objektiv och mata in brännvidd och största bländare, så visar EXIF rätt och du får rätt bländarvärde i displayen och sökaren.

Tillägg: Se förresten till att plocka bort det där UV-filtret som sitter på. Det behövs knappast med ett så stort motljusskydd, och det är annars ett utmärkt sätt att besudla bildkvaliteten på teleobjektiv;-)

Ja, det funkar fint och ger ljusmätning. Se till att leta upp funktionen data för icke CPU-objektiv och mata in brännvidd och största bländare, så visar EXIF rätt och du får rätt bländarvärde i displayen och sökaren.

Tillägg: Se förresten till att plocka bort det där UV-filtret som sitter på. Det behövs knappast med ett så stort motljusskydd, och det är annars ett utmärkt sätt att besudla bildkvaliteten på teleobjektiv;-)

Vad är ett rimligt pris tror du? Har försökt kolla runt på nätet men hittar inget.

Vad är ett rimligt pris tror du? Har försökt kolla runt på nätet men hittar inget.
Femhundra spänn eller så. Det modernare 105/2,5 AI eller AIS har en annan optisk konstruktion, och ska enligt de som vet vara bättre. Jag har köpt två sådana, ett för 350:- och det andra bytte jag till mig för motsvarande en tusenlapp.
Priset beror helt på om säljaren vet vad objektivet går för eller inte;-) Visserligen är den variant som du syftar på säkert värt femtonhundra rent bildkvalitetsmässigt, men om det finns billigare så är det ju dumt att betala i onödan.

ANNONS
Götaplatsens Foto