Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Är inte poängen med Bildkritik att man ska få just bildkritik? Blir inte mycket av med det om man inte får några kommentarer på de bilder man lägger upp där. Det finns väl redan idag en begränsning i hur ofta man får lägga upp bilder i bildkritik (eller gäller den bara för icke-betalande medlemmar?). Den begränsningen borde vara längre (en månad har föreslagits), dels för att minska uppladdningsfrekvensen men även för att man då blir lite mer selektiv med vad man laddar upp där. Man borde göra detta tillsammans med ett ratio, som jag tycker är en väldigt bra idé. Om man bara får lägga in en bild per månad i poolen innebär ett 1:1 ratio att man måste skriva en meningsfull kommentar per månad, vilket inte verkar särskilt jobbigt för min del iallafall.

För de som bara vill visa upp sina bilder är mitt förslag att man borde ha en separat bildpool där inga kommentarer förväntas (men man får om man vill).

Magnus

Magnus jag föreslog en bild/månad, det var spärren, inte kommentarer eller ej. Spärren är tiden från det jag senast laddade upp en bild. Bara en idé.
Mvh
Assar
 
Senast ändrad:
Ja jag har åtminstone suttit och kommenterat bilder jag normalt inte kommenterar i bildkritik nu på morgonen och definitivt fått mig en tankeställare av hela diskussionen. =)

Instämmer med vad jag tror Nonno sa. Om alla tänkte efter och gav lite mer så skulle inte problemet existera.

Vissa sitter antagligen och är jävligt giriga, kommenterar inte alls för att dom vill glänsa med flest kommentarer och ser det hela som en tävling, kanske inte alls personlig utveckling. Pga dessa människor så ser det antagligen ut som det gör. Trist.
Ligger mycket i det du skriver. Varför får man t.ex. inte en kommentar på en bild från en person som fått kommentar av mig? Jag tackar för kommentaren plus att jag går in och tittar på kommenterarens bilder, och kommenterar någon bild. Jag tror också att folk är giriga av den anledning du nämner.
Mvh
Assar
 
Jag tror på något i den här stilen: (förändringar får gärna föreslås)
För ickebetalande grundmedlemmar: 1 bild i bildkritik/tre veckor
För betalande medlemmar: 1 bild i bildkritik/två veckor

Har man inte laddat upp en bild på några månader så får man som betalande medlem lägga in två bilder inom två veckor, från första bilden, sen som vanligt igen.

Sen ett antal texter som beskriver problemet vissa upplever, kort och koncist förklarat. Där hänvisning till artiklar, möjlighet som fotosidan erbjuder till utveckling. Främja personlig individuella uttryck.
På samma plats kan man påminna om att kommentera andras bilder när man själv laddar upp, dock inte tvinga.

Har fortfarande inte fått något svar på varför exakt det är så hemskt att vissa bilder inte får kommentarer.. oftast är det ju dom bilderna som ser ut som dom är tagna lite på måfå, från semestern, ingen vidare tanke bakom. Kan inte ingen kommentar vara kommentar nog då?

Vi har ju alla samma förutsättningar. Jag tror inte det finns nån som inte klarar att få kommentar på sin bild i bildkritik om man lägger lite energi och tanke bakom bilden.
Är det nån sorts empati för dessa människor, det är synd om dom och dom förtjänar minst lika många kommentarer som alla andra-mentalitet som är grejen?

Varför får annars jag kommentarer på varje bild jag lägger ut? Jag är inget proffs, jag har ingen utbildning, jag har ingen hasselblad för 100000, jag köpte min första kamera för ett och ett halvt år sen. Jag engagerar mej väldigt sällan i forum, förutom nu då, på ett sätt som gör att folk känner till mig. Jag lägger ut mina bilder i bildkritik som alla andra.
 
Få medlemmar deltar

Få medlemmar av 130.000 deltar i denna debatt. Varför kan jag fråga mig? Medlemmarna verkar inte bry sig, det förekommer några enstaka namn i hela
debatten. Så den verkar inte vara så angelägen! Jag förstår därför varför medlemmar inte orkar kommentera, snabbt förbi bilder, inte läsa, bråttom, bråttom! Är det fler än hundra medlemmar som känner till den här tråden i forumet, om så är fallet har den inte någon bärighet.

Mvh
Assar Nordfors
 
Det är alltid ett fåtal som skriver i forumtrådar. Och nästan alltid samma personer. Ganska ofta är de de som är emot förslag som skriver mest.

I tråden är det en handfull som verkligen inte gillar förslaget (men som inte komma beröras av förändringen verkar det som eftersom de redan kommenterar flitigt). Och uppskattningsvis ungefär lika många positiva röster. Vi tar in synpunkterna och lyssnar och drar sedan slutsatser efter vad vi tycker verkar vara rimligt och bäst för fotosidan som helhet.
 
Är det inte så att man måste ansöka om att få vara med i intressegrupp/sällskap och då är det väl alls inte upp till mig själv att besluta vilka grupper/sällskap jag vill vara med i?
/Nonno

Stämmer, och var är problemet med det? Det är väl lämpligt med lite krav ibland för att snäppa upp nivån. Är man en ivrig kommenterare med ambitioner och krav så har jag ytterst svårt att se att man inte kommer med där. Och det verkar ju du vara.

Har du ansökt?
 
Jag tror på något i den här stilen: (förändringar får gärna föreslås)
För ickebetalande grundmedlemmar: 1 bild i bildkritik/tre veckor
För betalande medlemmar: 1 bild i bildkritik/två veckor

Har man inte laddat upp en bild på några månader så får man som betalande medlem lägga in två bilder inom två veckor, från första bilden, sen som vanligt igen.

(citerar inte allt eftersom det tar sån plats)

Något som krånglar till det är att betalande medlemmar står för merparten av inflödet.
 
Kanske mitt inlägg i tråden "Bonusuträkningsekvation" passar bättre här....

Ni kanske har "hängt upp" er på bildkritikpoolerna för mycket? De var kanske grundidén med FS men med uppåt 150.000 uppladdande medlemmar, inte alla till bildkritikpoolerna iofs, så tror jag att de har mer eller mindre spelat ut sin roll och intressegrupperna har tagit över "kritikfunktionen" mer och mer.

Nu har ju kritikpoolerna med sina kategorier ungefär samma upplägg som intressegrupperna så det blir lite "spretigt". Kanske dags att slopa kritikpoolerna helt?

Ett annat sätt skulle kanske vara att premiera det "långsamma" tittandet som några bloggare här på FS efterlyst i dagens fotosverige. Jag tror att tittandet är lite långsammare i intressegrupperna

Ska kritikpoolerna vara kvar så är det kanske bäst att sluta med att visa upp alla kritikbilder till att börja med så man slipper drunkna i flödet?...

För övrigt tycker jag att bonussystem för styrning av oss medlemmarna är av ondo och uppmuntrar bara till det snabba tittandet och att det blir en "sport" att vara "bäst" i nåt som inte handlar om fotografi. Det blir nog bara kontraproduktivt.

Jag själv trivs bäst i "öppna landskap" och ser gärna en utveckling av FS bloggfunktion, som jag tycker är under all kritik för en fotoinriktad sajt. Lyft gärna upp blogfunktionen så att den motsvarar portfolieupplägget med egen internetadress och med plats för större bilder och länkar till originalbilder i upplösningar upp mot 1600x1200 pixlar med max filstorlek på 1 MB. Gärna även med några mallar för mer personliga bloggsidor.

Bara några tankar från mej som tycker FS är en fantastiskt sajt med sitt kunskapsspridande i pooler, forum och bloggar.

/Leif

Intressanta synpunkter. Kan ju vara så. Skall fundera.

Bloggen kan jag hålla med om inte håller rätt nivå för en "fotosajt". Vi har skruvat lite i Portfolion och där skall en ny blogg finnas med.
 
Eftersom jag tycker att fotosidans kommentarsfunktion i grunden är kanon undrar jag om det går att komma på något sätt för att hindra "översvämningen".
Fler pooler är en möjlig idé eller möjligen att ytterligare begränsa antalet bilder man kan lägga in i pooler.

Vad tycker ni andra? /Anna
Själv är jag lite negativ till att kommentera... För jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.

'Fin bild!' - på en söt kattunge är inte konstruktivt.
'Fina färger' - när hela bilden är fylld av vackra färger känns lite uppenbart.

Jag känner helt enkelt att jag inte vill (eller kan) kommentera något som jag kanske inte har en aning om. Jag gör det gärna, ta det inte fel, men jag har inte en susning om 'det rätta'™ sättet exempelvis bildbeskärningen på aktuell bild borde sett ut osv.

Det kanske är såhär som fler känner?
 
Vill lägga till ytterligare, i en post i sig...

Jag tycker det är bra med styrande över resp. grupper och att dessa (vissa) tom. kanske skulle bli mer kritiska i sitt urval av medlemmar. Inte för att vara elaka mot andra utan för att sporra de som ännu ej är med.

Nu kommer jag med något som inte är direkt genomtänkt, ber om ursäkt, men att spotta ut idéer kanske hjälper ;) :

Ta bort kritikerpoolerna och lägg till motsvarande under var och en grupp istället, som inte är valbara vid uppladdningstillfället. Bilder laddas upp i en gemensam pool istället, men kanske kan synas som 'Önskar kritik' i resp. grupp också baserat på de taggar man väljer vid uppladdningen?

Detta innebär att dessa de som har det faktiska intresset över resp. grupp är de som troligtvis vill (och kan) tycka till?

Jag antar nämligen att många som är 'insyltade' i sin egen grupp hellre än gärna tittar enbart där istället för under kritikbilderna? Jag är själv en sådan som hellre tittar på en bild om tumnageln föreställer en bil än en som föreställer en vitsippa hur 'fel' eller oproffessionellt det nu än må vara.
 
Vill lägga till ytterligare, i en post i sig...

Jag tycker det är bra med styrande över resp. grupper och att dessa (vissa) tom. kanske skulle bli mer kritiska i sitt urval av medlemmar. Inte för att vara elaka mot andra utan för att sporra de som ännu ej är med.

Nu kommer jag med något som inte är direkt genomtänkt, ber om ursäkt, men att spotta ut idéer kanske hjälper ;) :

Ta bort kritikerpoolerna och lägg till motsvarande under var och en grupp istället, som inte är valbara vid uppladdningstillfället. Bilder laddas upp i en gemensam pool istället, men kanske kan synas som 'Önskar kritik' i resp. grupp också baserat på de taggar man väljer vid uppladdningen?

Detta innebär att dessa de som har det faktiska intresset över resp. grupp är de som troligtvis vill (och kan) tycka till?

Jag antar nämligen att många som är 'insyltade' i sin egen grupp hellre än gärna tittar enbart där istället för under kritikbilderna? Jag är själv en sådan som hellre tittar på en bild om tumnageln föreställer en bil än en som föreställer en vitsippa hur 'fel' eller oproffessionellt det nu än må vara.

Inte alls så tokigt förslag, jag tror som du att många går på intresse.
Mvh
Assar.
 
Ligger mycket i det du skriver. Varför får man t.ex. inte en kommentar på en bild från en person som fått kommentar av mig? Jag tackar för kommentaren plus att jag går in och tittar på kommenterarens bilder, och kommenterar någon bild. Jag tror också att folk är giriga av den anledning du nämner.
Mvh
Assar

Jag har fått tack från de flesta av alla jag kommenterat. Känner inte igen mig i era girighetsteorem. Förstår inte ens tanken. Det är klart, skriver man surt så får man kanske ingen feedback.
 
Jag har fått tack från de flesta av alla jag kommenterat. Känner inte igen mig i era girighetsteorem. Förstår inte ens tanken. Det är klart, skriver man surt så får man kanske ingen feedback.

Jag tycker det tillhör vanligt hyfs att tacka för något man får, men det märks idag, folk har väldigt, väldigt svårt för att tacka! Man tackar inte ens små barn som t.ex. håller upp en dörr. Därför tackar jag genom att även jag kommenterar en bild av den fotograf som gett mig en kommentar bra/dålig
ingen betydelse, det är även bra att få veta om något är dåligt.
Har inte det minsta med girighet att göra, utan hyfs!
Mvh
Assar
 
Intressanta synpunkter. Kan ju vara så. Skall fundera.

Bloggen kan jag hålla med om inte håller rätt nivå för en "fotosajt". Vi har skruvat lite i Portfolion och där skall en ny blogg finnas med.

Intressant och spännande! Ser fram mot vad ni "skruvar med" i den delen. En blogg med portfolion verkar lovande :)
 
På något vis måste man ha frihet att välja hur man vill göra. Det är tidsödande att kommentera och vem kan sitta dagarna i ända med det. Jag kommenterar de bilder jag finner intressanta och sedan kan jag inte känna något gemensamt ansvar för att kommentera bara för att det ska vara få okommenterade bilder. Fler än jag har säkert jobb, familj och andra fritidsintressen.

Lösningen måste vara att man inte får ladda upp mer än ex tre bilder per vecka till poolerna. Färre uppladdningar så att man verkligen tänker igenom vad man vill visa.

Det blir i slutändan stressande att känna kravet på att kommentera bilder man inte är intresserad av. Det kan få folk att lämna FS.

Kanske FS ska erbjuda några intresserade exempelvis fri guldmedlemsskap i utbyte mot att man "jobbar" lite extra med feedback på bilder. Inte för att beta av okommenterade, utan för att verkligen ge feedback och fototips till folk som vill/behöver det.
 
Det där var en schyst ide. Tillfälliga superkommentatorer. Lite såna halv-fotosidan-kändisar, man kan variera genrer. Kanske att 2-3 personer per månad får möjligheten med guldmedlemskap i ett halvår som betalning. Sen får folk ansöka och fotosidan väljer själva ut vilka som ska få uppdraget varje månad, och även hurpass stor kvot dom enligt sitt uppdrag ska fylla..
 
Från en amatör

Jag är amatör och det sticker jag inte under stol med.
Jag tycker om att fotografera och har gjort så i hela mitt liv.
FS har gett mej möjligheten att få respons och kritik på mina foton.
Önskar och får oftast kreativ kritik som hjälper mej i små små steg framåt i mitt fotograferande.
Lägger in bilder i poolerna just av den anledningen, att jag vill lära och utveckla mej som fotograf.
Ger själv kommentarer så gott jag kan från min amatörmässiga synvinkel och detta uppskattas allt som oftast. Har dock hänt att jag fått "skit" för att inte mina kommentarer varit proffsiga nog. Vilket har förvånat mej eftersom FS medlemmar är av så olika grader av fotografer........vill man endast ha proffskommentarer tycker jag att man skall skulle skriva till sin bild. Eller är detta feltänk av mej?
/Lena
 
Nu har jag inte läst alla 18!!! sidorna men en sak som slår mig är att om det blir krav på att kommentera bilder för att själv kunna ladda upp så är det väl lätt att vi översvämmas av kommentarer typ "Bra bild." Tror inte någon av oss är betjänta av det. Tror inte det hjälper att ha minst antal tecken heller. Problemet är väl först och främst mängden bilder.

Dra ner på antalet för alla. Max en bild per dag oavsett pool borde väl funka?

/FW
 
Jag har fått tack från de flesta av alla jag kommenterat. Känner inte igen mig i era girighetsteorem. Förstår inte ens tanken. Det är klart, skriver man surt så får man kanske ingen feedback.

Så du menar att man alltid skall ge positiva kommentarer! Men det är av kritik som jag lär mig. Om någon tycker att jag skulle gjort på ett helt annat sätt, så blir jag inte sur för det. Hittar jag en bild som tilltalar mig hos den som kommenterat så talar jag om detta, samma sak vid negativt intryck av bild. Tjänster och gentjänster en bra regel att leva efter.
Mvh
Assar.
 
ANNONS