Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Jag tycker det är betydligt mer givande om alla försöker komma med konstruktiva förslag. Att såga andras förslag är ingen sport. Det är faktiskt så att inflödet/kommentarsgivande är något som vi behöver adressera och vi har testat massa saker genom åren.

Azzar, du behöver inte upprepa din inställning. Den har iallafall nått fram ordentligt till mig.

Du har inte i sak besvarat mig!
Azzar
 
Hela idén är befängd!
Jag har skrivit flera inlägg om att förslaget inte är bra.
För det första; varför skall en bild ligga kvar för "evigt" i polen?
Jag tycker begränsning av tiden bilden kommenterad/eller ej, får
ligga kvar högst 3-6 månader. Som det är nu, är det för många bilder!
Men att antalet kommentarer skall styra hur många bilder jag får lägga
upp är ett befängt förslag.
Vad sägs?
Mvh
Assar

Tycker förslaget är riktigt bra och din åsikt är trångsynt.. Om man har bilder som man vill visa för att man fotograferar en vis typ av bilder så vill man kanske ha sina bästa bilder liggande.
Tycker du det är jobbigt att kommentera några bilder?
 
Tycker förslaget är riktigt bra och din åsikt är trångsynt.. Om man har bilder som man vill visa för att man fotograferar en vis typ av bilder så vill man kanske ha sina bästa bilder liggande.
Tycker du det är jobbigt att kommentera några bilder?

Nej, jag tycker inte det är besvärligt att kommentera bilder. Jag ligger på plus. Jag trodde vi skulle behandla bilder här och inte om någon har kommenterat tillräckligt för att få in sin bild. Kan detta vara en bra kommentar som duger och blir godkänd?

-Ett fotografi kan enligt min mening sönderdelas i två kategorier:
Innehåll och form. Vad innehållet i detta fotografi beträffar är det av
djupt och allmänt mänskligt innehåll.
Vad formen beträffar så kan jag inte underlåta att finna den mindre Adekvat. -
 
Mayro: Ett "problem" då man är amatör som jag är tex. Samt inte kan så mycket.. Hur sjutton skall någonsin mina komentarer bli av så kallad kvalitativ kvalitet och inte enbart en komentar?

Det är just den typen av kommentarer som ger mest till en fotograf som vill veta hur en bild uppfattas. Att få mina bilder bedömda av dom som ännu inte fått sitt bildseende styrt av kompositionsregler och annat är fantastiskt värdefullt för mig som fotograf. Det är därför att bilden ses med ögon som dom mina kunder ser den med.

Dom mest meningslösa kommentarerna kommer ofta från dom som kommit en liten bit och ser sig föranledda att anmärka på teknikaliteter som små perifera utbrända högdagrar, sneda horisonter mm.

Så fram för fler nybörjarkommentarer till dom erfarna, dom är extra värdefulla.

Fast jag tror inte det är realistiskt att sätta en hög tröskel för att få lägga in en bild, typ 2-1 eller högre. Många kommer att känna att det blir för tungt att nå dit och välja andra kanaler i stället, därmed lämna FS att bli en liten klubb för inbördes beundran.
 
Det är just den typen av kommentarer som ger mest till en fotograf som vill veta hur en bild uppfattas. Att få mina bilder bedömda av dom som ännu inte fått sitt bildseende styrt av kompositionsregler och annat är fantastiskt värdefullt för mig som fotograf. Det är därför att bilden ses med ögon som dom mina kunder ser den med.

Dom mest meningslösa kommentarerna kommer ofta från dom som kommit en liten bit och ser sig föranledda att anmärka på teknikaliteter som små perifera utbrända högdagrar, sneda horisonter mm.

Så fram för fler nybörjarkommentarer till dom erfarna, dom är extra värdefulla.

Fast jag tror inte det är realistiskt att sätta en hög tröskel för att få lägga in en bild, typ 2-1 eller högre. Många kommer att känna att det blir för tungt att nå dit och välja andra kanaler i stället, därmed lämna FS att bli en liten klubb för inbördes beundran.

Håller till stora delar med dig. Går den föreslagna regeln igenom så lämnar jag nog fotosidan, när min period går ut. Enl. Elmfeldt? (Redaktören) så är det inte för mycket bilder i kritikpolen, utan inflödet av bilder är för stort, (märklig matematik) bör rimligen då öka antalet bilder, men antalet bilder var/är inte problemet enl. nämnda redaktör.
Mvh
Assar
 
Assar, jag har tydligt svarat dig tidigare i tråden.

Det är inte den totala mängden som är det egentliga problemet vid ett givet tillfälle. Det är antalet nya bilder som inkommit under en viss tidsperiod (tex 24h).

Vi styr besökarna så att de enkelt skall hitta fram till poolen med länkar som visar senast upplagda bilder med den nyaste överst (via menyn "Bilder - Alla nya kritikbilder")

Skulle det vara fritt fram att ladda upp hur mycket man vill så skulle en medlem teoretiskt kunna ladda upp alla sina 800 bilder inom ett par minuter. Om du då precis innan lagt in en bild så kommer din bild att finnas på sidan 20 (eller nåt) redan efter ett par minuter.

När då medlemmar som skall kommentera bläddrar sig fram så skall de alltså bläddra igenom 800 bilder innan medlemmen når din bild. Risken är stor att den som kommenterar inte orkar det. Och din bild får ingen kommentar.

Och med våra 130.000 medlemmar som fritt skulle få ladda upp så skulle det ju bli ett lavinartat inflöde.

Därför är det _inflödet_ som är boven i dramat.
 
Assar, jag har tydligt svarat dig tidigare i tråden.

Det är inte den totala mängden som är det egentliga problemet vid ett givet tillfälle. Det är antalet nya bilder som inkommit under en viss tidsperiod (tex 24h).

Vi styr besökarna så att de enkelt skall hitta fram till poolen med länkar som visar senast upplagda bilder med den nyaste överst (via menyn "Bilder - Alla nya kritikbilder")

Skulle det vara fritt fram att ladda upp hur mycket man vill så skulle en medlem teoretiskt kunna ladda upp alla sina 800 bilder inom ett par minuter. Om du då precis innan lagt in en bild så kommer din bild att finnas på sidan 20 (eller nåt) redan efter ett par minuter.

När då medlemmar som skall kommentera bläddrar sig fram så skall de alltså bläddra igenom 800 bilder innan medlemmen når din bild. Risken är stor att den som kommenterar inte orkar det. Och din bild får ingen kommentar.

Och med våra 130.000 medlemmar som fritt skulle få ladda upp så skulle det ju bli ett lavinartat inflöde.

Därför är det _inflödet_ som är boven i dramat.

Gör en spärr som hindrar att du under en månad kan lägga upp så många bilder. Spärren kan/får inte ligga i antalet/godkända kommentarer. En bild/månad eller något ditåt. Det skulle iof kunna bli 130.000 bilder i månaden, verkar osannolikt. Jag personligen har inte upplevt inflödet så stort i Kritikpolen. Tycker mina bilder fått ligga länge på "synlig plats" Problemet är svårlöst, om det nu existerar. Personligen är jag hellre utan kommentar än en innehållsmässigt för mig värdelös dito.
Mvh
Assar.
 
Är det verkligen fler kommentarer vi vill ha då?

Jag menar, för mig känns det som att om man "tvingar" fram kommenterande kommer det sluta med att dom bilder som nu får runt 20 stycken "Men guu va vackert" får 40 stycken såna istället.
Med ett bonussystem tror jag risken för såna kommentarer blir ännu större. (Då gäller det ju att jobba ihop ett stabilt kommentarskonto)

Det kanske är en annan typ av kommenterande man egentligen vill ha?


Lurigt...
 
Är inte poängen med Bildkritik att man ska få just bildkritik? Blir inte mycket av med det om man inte får några kommentarer på de bilder man lägger upp där. Det finns väl redan idag en begränsning i hur ofta man får lägga upp bilder i bildkritik (eller gäller den bara för icke-betalande medlemmar?). Den begränsningen borde vara längre (en månad har föreslagits), dels för att minska uppladdningsfrekvensen men även för att man då blir lite mer selektiv med vad man laddar upp där. Man borde göra detta tillsammans med ett ratio, som jag tycker är en väldigt bra idé. Om man bara får lägga in en bild per månad i poolen innebär ett 1:1 ratio att man måste skriva en meningsfull kommentar per månad, vilket inte verkar särskilt jobbigt för min del iallafall.

För de som bara vill visa upp sina bilder är mitt förslag att man borde ha en separat bildpool där inga kommentarer förväntas (men man får om man vill).

Magnus
 
Är det verkligen fler kommentarer vi vill ha då?

Jag menar, för mig känns det som att om man "tvingar" fram kommenterande kommer det sluta med att dom bilder som nu får runt 20 stycken "Men guu va vackert" får 40 stycken såna istället.
Med ett bonussystem tror jag risken för såna kommentarer blir ännu större. (Då gäller det ju att jobba ihop ett stabilt kommentarskonto)

Det kanske är en annan typ av kommenterande man egentligen vill ha?


Lurigt...

Fast om bonussystemet ger mindre poäng för den 40:e kommentaren än för den första, andra eller tredje så kommer väl ett sådant system snarare att jämna ut antalet kommentarer mellan bilderna? Och med ett omröstningssystem där alla som läser en kommentar kan klicka tummen upp eller tummen ner kommer meningslösa kommentarer ändå inte ge några poäng.
 
Det kan jag väl göra, eller hur. Men jag förväntar mig vettiga kommentarer,
annars är jag lika gärna utan. Lägg märke till vad jag skrev!
Mvh
Assar

för dig och er som är mer kräsna, så har vi gruppen/poolen kritisk massa. Alla medlemmar passar inte i alla pooler.
 
Fast om bonussystemet ger mindre poäng för den 40:e kommentaren än för den första, andra eller tredje så kommer väl ett sådant system snarare att jämna ut antalet kommentarer mellan bilderna? Och med ett omröstningssystem där alla som läser en kommentar kan klicka tummen upp eller tummen ner kommer meningslösa kommentarer ändå inte ge några poäng.

Det jämnar ut av den enda orsaken att folk väljer bild av orsaken att få poäng, helt egetintresse än av att fri vilja kommentera den bild dom vill.

Då känner jag som lägger in bilder att jag inte längre kan lita på att varken antalet kommentarer kontra nästa bild, eller tyngden i det folk skriver, egentligen handlar om min bild.

Är det verkligen inte fler som tycker det låter som en skev väg att gå? Inte för att vara en negativ kraft här men jag är verkligen förvånad över att vissa inte ser det som knepigt?
 
Fast om bonussystemet ger mindre poäng för den 40:e kommentaren än för den första, andra eller tredje så kommer väl ett sådant system snarare att jämna ut antalet kommentarer mellan bilderna? Och med ett omröstningssystem där alla som läser en kommentar kan klicka tummen upp eller tummen ner kommer meningslösa kommentarer ändå inte ge några poäng.
Himla trist att folk måste styras som ett gäng mindre vetande fårskallar - det är väl känslan jag får av ratiosystemet med vidhängande bonusräkningsekvation.
Dessa förändringar är förmodligen baserade på ett försvinnande litet procenttal av klagande, om man ser till hur många som klagat i förhållande till hur många som inte klagat. Det är ju en hel del medlemmar som använder sig av bildkritikpoolerna.
/Nonno
 
Senast ändrad:
Ja jag har åtminstone suttit och kommenterat bilder jag normalt inte kommenterar i bildkritik nu på morgonen och definitivt fått mig en tankeställare av hela diskussionen. =)

Instämmer med vad jag tror Nonno sa. Om alla tänkte efter och gav lite mer så skulle inte problemet existera.

Vissa sitter antagligen och är jävligt giriga, kommenterar inte alls för att dom vill glänsa med flest kommentarer och ser det hela som en tävling, kanske inte alls personlig utveckling. Pga dessa människor så ser det antagligen ut som det gör. Trist.
 
Kanske mitt inlägg i tråden "Bonusuträkningsekvation" passar bättre här....

Ni kanske har "hängt upp" er på bildkritikpoolerna för mycket? De var kanske grundidén med FS men med uppåt 150.000 uppladdande medlemmar, inte alla till bildkritikpoolerna iofs, så tror jag att de har mer eller mindre spelat ut sin roll och intressegrupperna har tagit över "kritikfunktionen" mer och mer.

Nu har ju kritikpoolerna med sina kategorier ungefär samma upplägg som intressegrupperna så det blir lite "spretigt". Kanske dags att slopa kritikpoolerna helt?

Ett annat sätt skulle kanske vara att premiera det "långsamma" tittandet som några bloggare här på FS efterlyst i dagens fotosverige. Jag tror att tittandet är lite långsammare i intressegrupperna

Ska kritikpoolerna vara kvar så är det kanske bäst att sluta med att visa upp alla kritikbilder till att börja med så man slipper drunkna i flödet?...

För övrigt tycker jag att bonussystem för styrning av oss medlemmarna är av ondo och uppmuntrar bara till det snabba tittandet och att det blir en "sport" att vara "bäst" i nåt som inte handlar om fotografi. Det blir nog bara kontraproduktivt.

Jag själv trivs bäst i "öppna landskap" och ser gärna en utveckling av FS bloggfunktion, som jag tycker är under all kritik för en fotoinriktad sajt. Lyft gärna upp blogfunktionen så att den motsvarar portfolieupplägget med egen internetadress och med plats för större bilder och länkar till originalbilder i upplösningar upp mot 1600x1200 pixlar med max filstorlek på 1 MB. Gärna även med några mallar för mer personliga bloggsidor.

Bara några tankar från mej som tycker FS är en fantastiskt sajt med sitt kunskapsspridande i pooler, forum och bloggar.

/Leif
 
för dig och er som är mer kräsna, så har vi gruppen/poolen kritisk massa. Alla medlemmar passar inte i alla pooler.

Är det inte så att man måste ansöka om att få vara med i intressegrupp/sällskap och då är det väl alls inte upp till mig själv att besluta vilka grupper/sällskap jag vill vara med i?
/Nonno
 
Jag förstår inte denna aversion över att FS vill prova (för förslaget blir väl inte huggen i sten) något nytt för att få fler att engagera sig i flödet av bilder.
Vill man lägga in bilder så får man visa ett (om än inte så litet) engagemang genom att titta på andras bilder, vill man inte titta på andras bilder så behöver man inte. Fritt val.
 
Några tankar till....

Avdramatisera kommenterandet genom att inte räkna antal givna kommentarer för medlemmarna.
Ta bort "tummarna".
Visa inte namn och länk till den som kommenterat.

Kort sagt. Gör mer eller mindre tvärt om mot vad ni gjort och tänker göra.

Eller....
 
ANNONS