Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus på fler personer än EN.....hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Jag har en canon 40D. Och jag SKA lära mig att hantera den!
När jag ska fota något så läser jag trådar här på forumet. Ibland med bra resultat och ibland med mindre bra resultat =)

Idag är min fråga till er:
HUR ska jag få fokus på fler personer än EN? 2 är svårt, 4 är en katastrof.
Jag fukuserar på person nr 1 och flyttar sen kameran till nätsa men....

Om jag bara ska fota EN så blir bilderna helt okej. Om 2 eller fler....så blir det som sagt katastrof.

Jag brukar ha ett lite högre bländartal ju fler personer det är (skärpedjupet) men nu tror jag att det är fel.....

Jag har läst manualen i flera månader och även gått en liten fotokurs. =)
 
Du är rätt ute.... En mindre bländare (högre bländartal) ger längre skärpedjup så om du drar på med den så borde du till slut få alla personer skarpa...

mvh // Johannes
 
Större bländartal ska du ha så att du får större skärpedjup så att flera personer kan bli skarpa, ställ in skärpan på någon i mitten (i djupled).

Om det känns lite stressigt att testa på kanske otåliga människor så kan du ju pröva på saker som t.ex flaskor eller stolar, ställ upp tre på olika avstånd och prova med olika bländare och att variera fokuseringen mellan de tre.
 
Prova och använda Nedbländningsknappen så du ser hur mycket du behöver blända ner för att få tillräckligt skärpedjup.
Mvh
Andreas
 
Det enkla, korta svaret: det går inte.

Det längre, lite korrektare svaret: jo det går, men det innebär kompromisser. Läs vidare:

Om du ställer upp dem du vill porträtera på led, så att alla står med lika långt avstånd till kameran (dvs från höger till vänster i bild, inte från framkant till bakgrund) kan du få skärpa på alla samtidigt (med viss reservation om kamerans optik böjer skärpeplanet). Du kan, genom att blända ner lite (dvs använda högre bländartal) få tillräckligt skärpedjup för att små avvikelser i avstånd till kameran inte skall märkas.

Om du däremot ställer upp personerna på ett led så att alla står bakom/framför någon annan så har du problem. Det bästa du kan göra, om du bara hinner med en bild, är att ställa skärpan i mitten (eller strax framför mitten) och blända ner mycket. Nackdelen är ju då att du måste ha längre slutartid eller högre känslighet.

Om du har motiven på led som ovan, men du har tid på dig, så kan du ju ta en bild per person, och lägga skärpan på olika personer för varje bild. Sedan sitter du med Gimp och lägger ihop bilderna till en enda, med perfekt skärpa på alla i ledet. Nackdelen är ju uppenbar: det tar tid att ta bilderna, och det tar tid efteråt.
 
Det enkla, korta svaret: det går inte.

Det längre, lite korrektare svaret: jo det går, men det innebär kompromisser. Läs vidare:

Om du ställer upp dem du vill porträtera på led, så att alla står med lika långt avstånd till kameran (dvs från höger till vänster i bild, inte från framkant till bakgrund) kan du få skärpa på alla samtidigt (med viss reservation om kamerans optik böjer skärpeplanet). Du kan, genom att blända ner lite (dvs använda högre bländartal) få tillräckligt skärpedjup för att små avvikelser i avstånd till kameran inte skall märkas.

Om du däremot ställer upp personerna på ett led så att alla står bakom/framför någon annan så har du problem. Det bästa du kan göra, om du bara hinner med en bild, är att ställa skärpan i mitten (eller strax framför mitten) och blända ner mycket. Nackdelen är ju då att du måste ha längre slutartid eller högre känslighet.

Om du har motiven på led som ovan, men du har tid på dig, så kan du ju ta en bild per person, och lägga skärpan på olika personer för varje bild. Sedan sitter du med Gimp och lägger ihop bilderna till en enda, med perfekt skärpa på alla i ledet. Nackdelen är ju uppenbar: det tar tid att ta bilderna, och det tar tid efteråt.

Flikar in med en fråga, om man använder autofokus så kan den ju visa på flera olika punkter samtidigt med olika avstånd, hur går det till ? Eller är det så att jag bara minns fel att det varit olika avstånd ?
 
Flikar in med en fråga, om man använder autofokus så kan den ju visa på flera olika punkter samtidigt med olika avstånd, hur går det till ? Eller är det så att jag bara minns fel att det varit olika avstånd ?

Ingen aning egentligen men det kan vara så att kameran anser att du har skärpa på flera ställen samtidigt. Men jag tycker att det kräver att alla ligger lika långt från kameran.
 
Det enkla, korta svaret: det går inte.

Det längre, lite korrektare svaret: jo det går, men det innebär kompromisser. Läs vidare:

Om du ställer upp dem du vill porträtera på led, så att alla står med lika långt avstånd till kameran (dvs från höger till vänster i bild, inte från framkant till bakgrund) kan du få skärpa på alla samtidigt (med viss reservation om kamerans optik böjer skärpeplanet). Du kan, genom att blända ner lite (dvs använda högre bländartal) få tillräckligt skärpedjup för att små avvikelser i avstånd till kameran inte skall märkas.

Om du däremot ställer upp personerna på ett led så att alla står bakom/framför någon annan så har du problem. Det bästa du kan göra, om du bara hinner med en bild, är att ställa skärpan i mitten (eller strax framför mitten) och blända ner mycket. Nackdelen är ju då att du måste ha längre slutartid eller högre känslighet.

Om du har motiven på led som ovan, men du har tid på dig, så kan du ju ta en bild per person, och lägga skärpan på olika personer för varje bild. Sedan sitter du med Gimp och lägger ihop bilderna till en enda, med perfekt skärpa på alla i ledet. Nackdelen är ju uppenbar: det tar tid att ta bilderna, och det tar tid efteråt.


Personerna var på led dvs bredvid varandra. Jag ökade iso till 400.
 
Jag har en canon 40D. Och jag SKA lära mig att hantera den!
När jag ska fota något så läser jag trådar här på forumet. Ibland med bra resultat och ibland med mindre bra resultat =)

Idag är min fråga till er:
HUR ska jag få fokus på fler personer än EN? 2 är svårt, 4 är en katastrof.
Jag fukuserar på person nr 1 och flyttar sen kameran till nätsa men....

Om jag bara ska fota EN så blir bilderna helt okej. Om 2 eller fler....så blir det som sagt katastrof.

Jag brukar ha ett lite högre bländartal ju fler personer det är (skärpedjupet) men nu tror jag att det är fel.....

Jag har läst manualen i flera månader och även gått en liten fotokurs. =)

Ställ personerna brevid varandra är det enkla tipset eller välj en mindre bländaröppning,(högre tal) tills de kommer i fokus.

En del kameor som t ex Canons har en funktion för skärpedjup, där kameran räknar ut vilken bländare kamaeran ska ha för att få hela motivgruppen i fokus, genom att kameran ber fotografen att ställa fokus på de närmast och längs bort, varefter bilden kan tas. Funktione heter "DEP" på programratten på kameran.
 
Ställ personerna brevid varandra är det enkla tipset eller välj en mindre bländaröppning,(högre tal) tills de kommer i fokus.

En del kameor som t ex Canons har en funktion för skärpedjup, där kameran räknar ut vilken bländare kamaeran ska ha för att få hela motivgruppen i fokus, genom att kameran ber fotografen att ställa fokus på de närmast och längs bort, varefter bilden kan tas. Funktione heter "DEP" på programratten på kameran.

Då ska jag kolla DEP!
Vad glad jag blev för alla snabba svar/tips! Tack ska ni ha allihop!
 
vilket objektiv?

Hej,

En relevant fråga är vilken brännvidd du använder? Du kommer få bättre skärpedjup ju mer vidvinkligt objektiv du använder och kortare skärpedjup ju mer tele du använder, det gäller även zoomar. Har du ett 18-55 så fota på 18mm (men det kanske du redan gör). Att testa själv är ju enklast för att lära sig, emn det finns en sk "dof calculator" på nätet där man fyller i lite uppgifter, sedan räknar denna ut vilket skärpedjup du får med olika parametrar, jag tycker det är mycket användbart i alla fall :)

kolla länken

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Mvh
Björn
 
Hej,

En relevant fråga är vilken brännvidd du använder? Du kommer få bättre skärpedjup ju mer vidvinkligt objektiv du använder och kortare skärpedjup ju mer tele du använder, det gäller även zoomar. Har du ett 18-55 så fota på 18mm (men det kanske du redan gör). Att testa själv är ju enklast för att lära sig, emn det finns en sk "dof calculator" på nätet där man fyller i lite uppgifter, sedan räknar denna ut vilket skärpedjup du får med olika parametrar, jag tycker det är mycket användbart i alla fall :)

kolla länken

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Mvh
Björn

Länken är sparad! Tack.
Jag fotade med Sigma 18-50 vilket är ett objektiv som jag gillar för att får med lite av bakgrunden oxå. (När man vill det) Men jag zoomade ju lite på en del bilder förstås så brännvidden var ju lite olika.

Till närbilder föredrar jag Canon 100 macro.
 
Brännvidd

Skulle också vilja understryka hur viktig brännvidden är för detta.
Försök att ha ganska kort brännvidd (behöver inte vara 18 men iaf under 30).
Dessutom ökar ju skärpedjupet med fokuseringsavståndet också (detta kan du testa med en depth-of-field-calculator).
 
ANNONS