Annons

Digitalt svartvitt med D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Har tagit ett antal bilder med min D300 nu som jag senare konverterat till SV.

Gillar skarpt SV bilder, dock får jag känslan att mina digitala saknar något som min gamla analoga Konica hade.....

bifogar med ett exenpel och undrar vad jag kan bättra på??

Bilagor

• DSC_2748.jpg
    DSC_2748.jpg
    22.7 KB · Visningar: 632
Det finns säkert tusen svar på den frågan. Allt beror på motivet och vad du är ute efter. Just ditt exempel här i tråden skulle jag personligen gärna se med en mörkare lite råare känsla. Vinjettera hårt och lyft fram teckning i molnen i bakgrunden. Öka kontrasten - pröva dig fram med kurvor i PS. Det brukar omgående lyfta en lite gråsdassig bild till betydligt trevligare s/v.

För att få en riktigt snygg svartvit konvertering så krävs förstås också att ursprungsmaterialet är bra. Dvs rätt exponerat med rätt vitbalans och motivet får gärna ha murriga kontraster vid exponeringstillfället.

Har du fler exempel så visa gärna (lite större bilder) vad du är missnöjd med och hur du vill förbättra.

Det finns ju många sätt att göra på, här är ett:

Gå över till Lab Color-läge, ta bort a & b-kanalerna, gå till gråskala och eventuellt sedan till RGB (om man vill tona bilden, vilket jag inte gjort här). Lägg på Film Grain (grain 0, highlight area 0, intensity 1).

Bilagor

• DSC_2778.jpg
    DSC_2778.jpg
    58.2 KB · Visningar: 445
  • DSC_2778_BW.jpg
    DSC_2778_BW.jpg
    58.4 KB · Visningar: 443
En annan fast med lab color och och en lite mer komplex kurva istället för film grain:

Bilagor

• DSC_3257.jpg
    DSC_3257.jpg
    46.6 KB · Visningar: 430
  • DSC_3257_BW.jpg
    DSC_3257_BW.jpg
    44.8 KB · Visningar: 429
Husen blev jädrans bra i svartvitt, Martin! Snyggt foto! Vovven, däremot, kan få ha sin färg kvar, enligt min ödmjuka mening.

Per.

Husen blev jädrans bra i svartvitt, Martin! Snyggt foto! Vovven, däremot, kan få ha sin färg kvar, enligt min ödmjuka mening.

Per.

Tack Per!
Jo, jag håller med om att hunden är bättre i färg. Jag gjorde om den mest för att ta en annan typ av motiv, och det var lite av det första bästa jag stötte på när jag bläddrade.

För att få en riktigt snygg svartvit konvertering så krävs förstås också att ursprungsmaterialet är bra. Dvs rätt exponerat med rätt vitbalans och motivet får gärna ha murriga kontraster vid exponeringstillfället.

Har du fler exempel så visa gärna (lite större bilder) vad du är missnöjd med och hur du vill förbättra.

Det jag söker är väl mer/bättre kontrast och mer kornliknande resultat....

Svart vit med en twist

Jag gillar att ha en liten toning kvar, det är ju inte svart/vitt längre men det är ju ganska snyggt.

Se exempel här

Bilagor

• Medeltidsdagar 08-029c-liten.jpg
    Medeltidsdagar 08-029c-liten.jpg
    37.2 KB · Visningar: 334
Ska väl säga att jag inte är nån expert på detdär med att konvertera till svartvitt, men...

Nu är din bifogade bild ganska liten, men som det ser ut så tycker jag kanske att det är lite väl lite detaljer i förgrunden och bilden hade vunnit enormt på en mer dramatisk himmel. Att dra upp förgrunden lite och sedan öka kontrasten mha curves kanske hade varit något. Himmeln är ju inte så mycket att göra något åt...

Personligen brukar jag göra en ganska enkel konvertering där jag använder channel mixer i photoshop. Bockar i monochrome och väljer sedan 20,60,20 på rött, grönt och blått. Därefter drar jag en del i vit- och svartpunkt och kontrast (curves).
För dramatiska himmlar kan det dock vara bättre om man simulerar ett rödfilter istället...

Exempel på det första (tagen med D70 visserligen):
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/Nightshots/kanoter.jpg

Exempel på det sistnämnda:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/tosteberga.jpg

Silver Efex Pro

Jag har konverterat till s/v med PS s/v-filterm.fl. andra tekniker (bl.a. Gradient map) med varierande resultat Skaffade Silver Efex Pro för 199 Euro (ok, en aning dyrt men värt varenda cent enligt min uppfattning) som lägger sig som e n plug-in i PS under filtermenyn. Gör all min s/v-berabetning där. Helt underbart. Kolla mitt utställningsalbum Thaiboxning för att se hur sportfoto anno 1962 kunde se ut, fast evenemanget utspelades för en vecka sedan i Uppsala. / mvh FiCa1

ANNONS