Jag minns inte exakt, men det var förra året så det var väl runt 30' - 40' bilder ungefär.
Personligen tycker jag det är lite ointressant om det per definition är katalogfilen som tar plats eller om det är preview-strukturen under. Poängen är ju att den bygger upp alldeles för mycket. Hade jag haft obegränsat med diskutrymme så hade jag väl inte brytt mig så mycket, men nu sitter jag på en bärbar MacCrap och där är det helt klart begränsande.
Jag kollade lite snabbt hur läget är nu. På huvudkatalogen så tar det 1,7GB och består av ca 7' - 8' bilder. Exakt varför previews tar sån plats kan ifrågasättas. För försöker man titta på en bild som ligger på en avstängd nätdisk så får man ändå inte upp en hygglig preview utan en duktigt sönderpixlad historia.
Tittar jag på en projektkatalog så tar den upp 1,3GB och består av 700 bilder ungefär. Till det kommer att den har kopierat bilderna till en ny location på hårddisken. Det såg jag inte förrän nu när jag skulle kolla katalogen. Det finns så mycket syntax error i tänket när de gjort den där programvaran. Känns som en typisk konsultprodukt där systemaren inte har särskilt djup insikt i verksamheten egentligen.
Jämför man sedan med iView vars katalog blir några hundra MB i jämförelse, kan läggas ut på nätdisk utan problem, och stöder fleranvändarmiljö på ett mycket bättre sätt så blir valet ganska lätt.
Det som LR fortfarande gör bra är möjligheten att snabbredigera bilder och organisera inom enskilda projekt. Men det är helt omöjligt för mig att använda som DAM-system.
/Maverick
Som nu ska försöka reda ut härvan med dubbletter... :O(