Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lightroom eller Elements för utskrift?
- Trådstartare M. Wolf
- Start datum
M. Wolf
Aktiv medlem
Hej! Tack för ditt svar. Jag vill ha möjlighet att behandla jpeg-bilder genom att kunna justera ljus och färg, att skärpa upp och beskära. Sen vill jag också kunna behandla raw-filer. Är det fortfarande lightroom då?
Tycker det låter som LR skulle passa bäst. Jobbar själv med det och jag tycker utskriftsmodulen funkar kanon (finns ju alltid nån mer funktion man vill ha förstås).
Vad är det för redigeringar och inställningar du vill göra?
Wolfgang
Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar vilket program av Lightroom eller Elements som lämpar sig bäst för att göra mindre redigeringar för att optimera bilden för utskrift? Jag fotar med en LX3 och skriver ut på Canon iP4700. Fotar mest i JPEG men iblan i RAW.
Vänligen / Magnus
Svaret är Elements 8.
AFJ
Aktiv medlem
Hej! Tack för ditt svar. Jag vill ha möjlighet att behandla jpeg-bilder genom att kunna justera ljus och färg, att skärpa upp och beskära. Sen vill jag också kunna behandla raw-filer. Är det fortfarande lightroom då?
Ja det tycker jag. Utskriftsmodulen i Lightroom är riktigt trevlig. Arbetsflödet är också snabbare i LR än i Elements. Personligen tycker jag också LR är mera logiskt och "renare" att jobba med än Elements.
Så länge dina redigeringsbehov är grundläggande så har LR de verktyg du behöver.
Om du däremot vill göra mer selektiva redigeringar av delar av en bild och utföra mer omfattande redigering av bilderna, ja då är Elements ett bättre val.
Faster
Aktiv medlem
Det är nog en smaksak. Resultatmässigt blir mina bilder lika bra vare sig jag skriver ut från LR eller Elements, men jag trivs bäst med LR:s utskriftsmodul. Dessutom är det i LR jag gör i stort sett all redigering av mina bilder, vare sig det gäller raw eller jpg. Jag får snyggare resultat där än i Elements (vars Camera Raw dessutom saknar många av de möjligheter som finns i Camera Raw för PS och i LR).