Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undrar om Aparture 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Chril

Aktiv medlem
Jag har blivit sugen att byta till Mac, men kan inte bestämma mig om de är bättre att gå på aparture, eller fortsätta med elements. För min del så spelar de inte sån stor roll eftersom jag inte har redigerat speciellt mycket nu innan.

Men är de nån här som kör med Aparture, finns de nå bra böcker eller så att lära sig om det?
För photoshop verkar de ju finnas hur mycket som helst ;P

Tack för hjälpen
/Christoffer

För mig är det inte en fråga om antingen eller. Jag använder både Aperture och Photoshop.

Jag gör nästan allt i Aperture, men behöver fortfarande PS när jag jobbar med lager, mer avancerade masker och liknande. Dessutom kör jag ett varv i PS om det är viktiga bilder som ska printas, då jag inte fått grepp på skärpeverktygen i Aperture. Fast om jag bara fick ha ett av programmen kvar, skulle PS åka ut då jag aldrig vill missa det otroligt smidiga arbetsflödet i Aperture.

Om det finns några böckeer eller liknande vet jag inte, men du hittar bra med info och en massa små filmsnuttar på Apples hemsida:
http://www.apple.com/aperture/what-is.html

Det är samma sak för mig. Aperture gör hela jobbet. Det är sällan jag behöver starta Photoshop. Aperture fixar hela jobbet. Den senaste uppdateringen av Aperture gav en mer innehållsrik utskriftsdialog som innehåller skärpeverktyg.

Jag håller med föregående talare. Det är sällan jag behöver öppna photoshop för att göra de redigeringar som jag behöver på mina bilder. nu när justeringspenslar infördes med Aperture 3 så försvann många av de tillfällen då jag behövde öppna photoshop. Och eftersom du skriver att du har elements i dagsläget tror jag inte du blir besviken på Aperture.

Jag stavade det tillochmed fel.
Men Aperture 3, de verkar ju vara en bra möjlighet iaf.

Ska kolla igenom sidan där.

Är det bra med Raw och sådär? Eller NEF eller vad nikon kallar den =)

Jag har ju elements till PC nu, så de blir ju att byta det isåfall om de blir Mac.
Jag är branog sugen...

Ska suga på karamellen lite... men kul att höra att ni gillar det. Det verkar smidigt upplagt.

Jag stavade det tillochmed fel.
Men Aperture 3, de verkar ju vara en bra möjlighet iaf.

Ska kolla igenom sidan där.

Är det bra med Raw och sådär? Eller NEF eller vad nikon kallar den =)

Jag har ju elements till PC nu, så de blir ju att byta det isåfall om de blir Mac.
Jag är branog sugen...

Ska suga på karamellen lite... men kul att höra att ni gillar det. Det verkar smidigt upplagt.

Aperture är en RAW-konverterare så jepp den är bra med RAW-filer

Har själv precis tagit steget upp från iPhoto; Aperture är ett oerhört mycket mer kraftfullt verktyg, dels att det erbjuder fler möjligheter till justeringar, men även i att arbetsflödet ändras. Det tar ett tag att greppa alla möjligheter och sätta sig in i hur verktygen fungerar. Tyvärr så ligger manualen som PDF, bra för miljön, men kanske inte helt användarvänligt alla gånger. Skulle helt klart behöva en bok jag med, kikade på Bokus, men hittade bara ett par titlar, bland annat:

Apple Pro Training Series: Aperture 3
ISBN: 0321647440

Kan tänka mig att det dyker upp fler böcker framöver, version 3 är ju rätt ny...

/magnus

Har själv precis tagit steget upp från iPhoto; Aperture är ett oerhört mycket mer kraftfullt verktyg, dels att det erbjuder fler möjligheter till justeringar, men även i att arbetsflödet ändras. Det tar ett tag att greppa alla möjligheter och sätta sig in i hur verktygen fungerar. Tyvärr så ligger manualen som PDF, bra för miljön, men kanske inte helt användarvänligt alla gånger. Skulle helt klart behöva en bok jag med, kikade på Bokus, men hittade bara ett par titlar, bland annat:

Apple Pro Training Series: Aperture 3
ISBN: 0321647440

Kan tänka mig att det dyker upp fler böcker framöver, version 3 är ju rätt ny...

/magnus

Det finns en nystartad föreläsningsserie om aperture 3 hos http://creativelive.com De har kört 2 av 3 avsnitt redan men de går att köpa för 39 dollar ifall man köper den innan nästa föreläsning.

Jag själv såg första avsnittet och kan verkligen rekommendera det. Även fast jag använt aperture 2 länge och är rätt tekniskt lagd så var det mycket jag inte visste som Scott Bourne tog upp.

Aperture 3

Jag har precis köpt en ny MacBook Pro 13.3", 2.4Ghz, 4GB RAM etc.

Tror Ni det är någon mening att jag köper Aperture 3? Jag har läst och hört att det är väldigt tungt och krävande.
Fixar min nya lilla goding detta?

Nu blir man ju extra sugen när man hör alla pratar om fina flöden etc. :)

Tror Ni det är någon mening att jag köper Aperture 3? Jag har läst och hört att det är väldigt tungt och krävande.

Du kan ju göra som mig, jag laddade ner demot och testat. Men blir ju sugen och köpa det.
Får se hur de ser ut då tiden har gått ut.
Har 18 dagar kvar. Man får prova det i 30 dagar...

http://www.apple.com/aperture/
Sen kollar du längst ner till höger. Så ser du en 30 dagars testperiod.

Jag kör Aperture på en MBP med ungefär samma specar som din när jag är ute och reser. Den är helt ok. Saker som segar ned den är många bilder i samma projekt, nästan full hårddisk och stora bildfiler. Jag använder 21MP-bilder och tycker det funkar helt ok som sagt.

Eftersom jag sitter på en fetbestyckad Mac Pro hemma är det lite svårt att vara ärlig i omdömet om den bärbara då den så klart tveklöst är långsammare än den jag oftast sitter med.

Gör som tidigare föreslagits och testa. Tänk bara på att programmet är riktigt långsamt precis när du tankat in bilder, då den ska bygga previews och hålla på med en massa egna hyss. Låt den snurra ett bra tag efter du tankat in bilder så snabbar den upp sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto