Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Där vet jag att jag har rätt. Det finns massor av olika typer av kunder. Det bara är så.
Nu avsåg jag 5D Mark II. Men 5D är en kamera som anses fräsch fortarande. Den har inga uppenbara kompromisser och då finns det ingen anledning för ett proffs att sälja den för småpengar när det är en bra backup. En billig försäkring.
Andra, såväl amatörer som proffs, kompletterar med en 5D Mark II och använder både de få gånger de behöver 2 hus.
det var nog vanligare förr. Verkstaden ska kunna kolla antalet exponeringar efter vad jag har hört. Sen är det iofs för stort fokus på antalet exponeringar. I studio slits slutaren mindre än normalt. Det finns exempel på Nikon F5 som gått 5 miljoner exponeringar.
Har du koll på alla marknader då? Väldigt många byter ägare med när det sker ett generationsbyte. Men sen har ofta proffs ett kontaktnät och säljer kanske kameran till en assistent. Ju billigare prylarna blir desto större än också tendensen att prylar säljs på andra vägar än de mer etablerade som Blocket och Fotosidan. Det blir mer "jag hörde att du hade en son som önskar sig en systemkamera"
Det stämmer, Proffsen behåller dem till de bara är att kasta. Eller så säljer de till någon de känner
du har fototidning och allt i all ära, men jag tror att du har betydligt mindre koll än jag och många andra här, jag må ha fel, men det tror jag, varför vet jag inte. Jag började med mina kameror 1976 och vet lite om hur det går till och hur folk är.