Annons

5d - ingen proffskamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Där vet jag att jag har rätt. Det finns massor av olika typer av kunder. Det bara är så.

Nu avsåg jag 5D Mark II. Men 5D är en kamera som anses fräsch fortarande. Den har inga uppenbara kompromisser och då finns det ingen anledning för ett proffs att sälja den för småpengar när det är en bra backup. En billig försäkring.

Andra, såväl amatörer som proffs, kompletterar med en 5D Mark II och använder både de få gånger de behöver 2 hus.

det var nog vanligare förr. Verkstaden ska kunna kolla antalet exponeringar efter vad jag har hört. Sen är det iofs för stort fokus på antalet exponeringar. I studio slits slutaren mindre än normalt. Det finns exempel på Nikon F5 som gått 5 miljoner exponeringar.

Har du koll på alla marknader då? Väldigt många byter ägare med när det sker ett generationsbyte. Men sen har ofta proffs ett kontaktnät och säljer kanske kameran till en assistent. Ju billigare prylarna blir desto större än också tendensen att prylar säljs på andra vägar än de mer etablerade som Blocket och Fotosidan. Det blir mer "jag hörde att du hade en son som önskar sig en systemkamera"

Det stämmer, Proffsen behåller dem till de bara är att kasta. Eller så säljer de till någon de känner

du har fototidning och allt i all ära, men jag tror att du har betydligt mindre koll än jag och många andra här, jag må ha fel, men det tror jag, varför vet jag inte. Jag började med mina kameror 1976 och vet lite om hur det går till och hur folk är.

En märklig slutsats.

Det enklaste är ju att titta på vad proffs använder. Massor av frilansfotografer köper 5D Mark II för att det är en allroundkamera som med höguppösning och bra ljuskänslighet. Fråga på YFO, Procenter, Scandinavianphoto med flera.

Det går ju också att se vad proffsen använder. Paul Hansen på DN kör med 2 st 5D Mark II, Roger Thuresson på samma tidning har samma set up. Och de anses som två av landets bästa pressfotografer.

Såg nyligen två Sysvenskan-fotografer på jobb i Lund, Johan Bävman och Lars Brundin. De hade båda 5D Mark II och inget annat.

Det är väl så att proffsen använder sina kameror. Varför skulle de sälja dem innan det kommer en 3D eller 5D Mark III.

Jag har kvar min 5D Mark I även om jag knappt använder den. Den känns för sliten för att säljas. bra som backup.

Brundin som är en gammal vän kör 5dmk2 utan batterigrepp och har gjort det sedan ett halvt år tillbaka eftersom det är en lätt och bra kamera för reportage.

Vad du använder kan vi ju se allihopa
Hälsningar från en som "jobbade" i tre dagar

Bilagor

• _MG_0023.jpg
    _MG_0023.jpg
    36.7 KB · Visningar: 504
träffade en gammal polare på samma ställe där också du var.

Bilagor

• _MG_0541.jpg
    _MG_0541.jpg
    28.8 KB · Visningar: 501
du har fototidning och allt i all ära, men jag tror att du har betydligt mindre koll än jag och många andra här, jag må ha fel, men det tror jag, varför vet jag inte. Jag började med mina kameror 1976 och vet lite om hur det går till och hur folk är.

Det var svepande. vad är det jag inte vet?

Det jag säger mig veta är att 5D och dess efterträdare är en bred produkt och därför är inte alla kunder lika. Alla fotar inte mycket med kameran trots att den är dyr. Jag har gett dig ett konkret exempel på det och kan ge fler. Min pappa har en 5D mark II. Den har gått cirka 30 exponeringar på ett halvår eftersom det bara är en av många leksaker för honom.

Jag tror mig också veta en del om yrkesfotografer eftersom jag jobbat som yrkesfotograf sedan 1994 och dagligen har kontakt med ykresfotografer.

Jag har precis konstaterat att 5d inte kan ha varit något för proffsen. Alla som säljs begagnade nästan har varken slitage eller mer knäpp på slutaren än vad jag fixar på ett halvår (och jag är amatör).

Köp min, den har gått 150 000 exponeringar. Har fått byta avtryckarknappen en gång.

Jag jobbade faktiskt denna gång och täckte alla tre dagar åt inf avd.
annars hade jag hellre flytt och varit nere i Ystad

det finns ingen canon kamera som heter 5d mark1. Den heter bara 5D jag har inte sett någon annan beteckning på min 5D än just 5D.

det finns ingen canon kamera som heter 5d mark1. Den heter bara 5D jag har inte sett någon annan beteckning på min 5D än just 5D.

He he, "vuxna" män som i argumentationsförmåga är på en femårings nivå. Kul läsning är det!

En annan fråga man kan ställa sig: Varför kan man inte läsa av på ett enkelt sätt hur många exponeringar har kameran gjort? Är det avsikt från tillverkarna? Varför i så fall? Tvärtemot borde tillverkare önska sig att man kan se att det har blivit många exponeringar och folk ska köpa en ny kamera.

Tycker också att det är skumt att kamerorna på blocket aldrig tagit mer än 500 bilder. Luktar FW uppdatering lång väg (eller om det finns något annat sätt att nollställa räkneverket).

Så skumt är det nog inte ändå... sök på tex "phase one" på flickr o kolla hur många som köper dessa bakstycken utan att kunna ett dyft om fotografi, på flickr är det nästan så att ju dyrare kamera, desto sämre fotograf.. konstigt..

Så det jag menar är att det var nog vääääldigt många som köpte en 5d utan ha behov av eller kunna utnyttja den otroliga kapaciteten som finns i filerna från den kameran.. Dessa 5d säljs nu av efter att ha följt med på några semesterresor, för nu finns det BÄTTRE kameror på marknaden så semesterbilderna kan bli ännu bättre!

Långtifrån alla mätarställningar i bilar är manipulerade............

Gud vad trött jag är på alla som ska märka ord här på fotosidan.. och skaran bara växer och växer.. snart har varenda tråd blivit till en tävling i retorik... Totalt meningslöst på en FOTO-sida enligt min mening.

Gud vad trött jag är på alla som ska märka ord här på fotosidan.. och skaran bara växer och växer.. snart har varenda tråd blivit till en tävling i retorik... Totalt meningslöst på en FOTO-sida enligt min mening.

Ok, låt mig säga så här i stället: Även om det finns några kluriga nissar som skulle manipulera antal exponeringar på kameror de säljer, det borde ändå inte vara anledning för tillverkare att avsiktligt skippa denna info på kameran? (jag försökte inte märka dina ord, jag kommenterade bara ditt inlägg och är inte ett dugg intresserad av någon pajkastning)
ha en trevlig dag
/Stanislav

Håller med. Nivån är grymt låg ibland. Men det är ett samhällsfenomen överlag, så varför inte även här på fotosidan...

Håller med om att anta exponeringar borde synas i kameran. Märkligt att det inte gör det idag och frågan är varför. Har det måhända inte varit efterfrågat från konsumenterna (konsument i bemärkelse slutanvändare, sålunda innefattande såväl amatörer som proffs oavsett om verksamheten bedrivs direkt som fysiker (altlså fysisk person) eller genom juridisk person (utifall att någon vill märka ord vill säga))?

ANNONS
Götaplatsens Foto