Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
Inte orkat läsa igenom hela tråden men om du är nyfiken på mac så är ju MBpro att rekomendera. köpte min begagnad för snart ett år sen. den har mest använts som stationär, inkoplad till min tv, en liten vit pryl till hdmi kontakten bara så sitter jag vid en 40" skärm istället för 15. Jag hade 13 förut men jag måste säga att det känns lite litet faktiskt. 15 tummaren är inte speciellt tung och den går att få med sig lite överallt.

Har du kollat beg marknaden? Det går att hitta många fina saker där även fullt dugliga mackar^^

själv trivs jag mycket bättre med arbetsflödet i OSX än i windows och har haft mycket lite krångel faktiskt. sen så är Parallels Desktop ett grymt program om du nu har lite windowsprogram som du vill köra.

mac vs pc är en oändlig strid tror jag men jag tror inte du kommer bli missnöjd om du skaffar en^^

är det lite ont om pengar så kolla blocket, går alltid att fynda
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Njae, så illa är det inte. OpenOffice kan spara i doc och docx om man säger åt det att göra det. Den äldre typen doc fungerar ganska bra, medan docx inte gör det som jag beskrivit tidigare, MS Office kan numera även öppna och spara filer från OpenOffice så det låter som om skolan inte hade helt uppdaterade program heller.
Är rätt säker på att skolan hade den senaste versionen av Word eller näst senaste.

Sedan kan man både från OpenOffice och Office spara ut filerna som pdf vilket är överlägset ur den synvinkeln. Man riskerar då inte att dokumenten ser konstiga ut pga någon lokal inställning hos den som tittar på dem. Ett tips om du ska studera på högskola och ni inte absolut måste lämna in i ändringsbart format.
Ok! :) OOs dåliga ordbehandlare kvarstår dock... :/ Plus Word är mycket snyggare och har fler funktioner. Jag är väl för inväxt i Word för att kunna se någon charm i OO utöver att den är gratis.

Jag har suttit mycket vid Mac, men det var nog innan du visste vad ett operativsystem var. OSX var inte ens en blinkning i Steve Jobs ögonvrå och på PC var det DOS 6.22 och Windows 3.11. Då hade Mac verkligen ett övertag att tala om. Numera är det lite mer "same, same, but different".
Det lär jag märka isåfall. ;)

Vad gäller designen så är jag en sådan som kör Thinkpad, dvs funktion före form och rymdskeppsdesign går bort. Apropå Thinkpad så har jag en 14" wide och den har samma upplösning som MacBook Pro 13", dvs 1280*800. Det är praktiskt att ta med den såklart, men det är också lite trångt i vissa sammanhang. Jag har en stationär också med 1600*1200 så det gör inte så mycket, men jag vette sjutton om jag bara skulle vilja ha den bärbara utan extern skärm... Fast det är klart, i början av millenniet hade jag 1024*768 och Macen på 90-talet hade 640*480. Känner hur mossan börjar växa snart... :)
Jag vet inte vad du menar med rymdskeppsdesign, men jag personligen tycker Apples datorer är grymt läckra!

Dessutom är det inte så att jag ser Apples datorer som snygga men ofunktionella. Hallå, jag har en dator som har snarlikt tangentbord som Apples datorer (medvetet val, för jag gillar att tangenterna är glesa och inte sitter ihop) så vore det bara för designen så skulle jag aldrig någonsin köpa en Apple och bytat operativsystem. Det vore löjligt mycket pengar att lägga ut för design för inte tala om att jag nu måste sälja min knappt 1 år gamla PC laptop. Tro mig, det är mer än designen som lockar...

För övrigt finns det en uppsjö av olika modeller för PC och vill man så hittar man nog flera snygga alternativ. Fast enligt mig, är Apples design svårhittat stilren. Många fina PC datorer finns, söta, rosa osv. Men Apples datorer bara skriker stilrent!

Angåene extern skärm, det är fullt möjligt att jag köper till det men inte nu. Satsar dessutom på att koppla den till min HDTV till en början på 42 tum. Stationär dator vill jag aldrig mer ha, jag älskar laptop! Den är smidig, fullt duglig för allt jag vill göra, ta lite plats och kan tas med överallt. Wie! :D
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
OO sparar dokument i ett format som är en internationell standard, Open Document Format (ODF) enligt ISO/IEC 26300:2006. Att skolans datorer inte kan hantera detta format är ett misslyckande för skolan. Är skolan verkligen kompetent nog att bedriva utbildning?
Det där med internationell standard känns det som Microsoft skiter fullkomligt i. I varje fall i deras webbläsare... IE suger!

Ursäkta, klankar du på skolan? Den är verkligen långt ifrån omodern om vi nu ska snacka om teknik. Det fanns stationära, laptops och de hade faktikst senaste eller nästsenaste versionen av Word. Däremot hade de inte Vista utan XP. Men hallå! Ska jag klaga på skolan så är det inte på deras utrustning utan tvärtom, en del lärare för vara särbehandlare. Nog om det.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Visst, men man klarar sig ganska långt på de 250 GB som är standard på MB/MBP13. Dina tiotusen favoritlåtar, dina tiotusen bästa bilder i bästa jpg, alla säsongerna av Entourage ... och den är inte mer än halvfull.
Jaha, ja, och speciellt nu räcker 250GB länge. Men om jag en dag skulle behöva mer utrymme så kommer jag att utöka interna hårddisken och inte köpa en extern, däremot ska jag köpa en extern hårddisk som backup. :)
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Med tanke på hur dryga vi Macanvändare är när det gäller virus och den berömmelse den skulle få, i virusskaparkretsar, som gör det första viruset till OS X är det faktiskt lite tänkvärt att det ändå inte finns några brutala virus mot vår plattform. Varför alla inte väljer Mac kommer alltid att vara en gåta.
Word!

Inte programmet alltså! ;)
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
OpenOffices filformat - hur mycket internationell standard det är - är ett i sammanhanget ganska litet format. I det praktiska arbetet i samhället är de filformat som Microsoft har den "standard" som gäller. Internationell eller ej, överenskommen eller ej. Vi kan tycka vad vi vill om det, men så är det.
Jag tror egentligen inte att detta är speciellt nytt för dig...
Korrekt och Microsoft bevisar rätt tydligt med deras senaste version av IE att de vill jävlas med "oss" IE-användare. Jag som pillar med min hemsida och WP märker att IE försvårar väldigt mycket. Det här för att de INTE följer webbstandarden.

Jag vill att min hemsida ska se likadan ut för alla, men IE krånglar till det rejält. Mitt nuvarande tema och de du laddar ner gratis ger inte olika resultat, nämnvärt. Däremot lät jag en tjej koda en WP helt från grunden och vad händer... I min dator såg sidan smått knasig ut, eller alltså headern var dubbel. Jag trodde hon först gjorde det medvetet men sen förstod jag att hon hade Firefox (och Mac). För skojs skulle frågade jag en kille med Mozilla hur den såg ut och den såg normal ut där med. Alltså, övriga webbläsare visar på ett ungefär samma - bra! Men IE gör det INTE och det här finner jag extremt irriterande, även nu då jag tänker överge IE för gott och välja Firefox eller Google Chrome, eftersom så pass många trots allt använder IE.

Sluta upp med det folk, döm ut IE till döden. :(
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Inte orkat läsa igenom hela tråden men om du är nyfiken på mac så är ju MBpro att rekomendera. köpte min begagnad för snart ett år sen. den har mest använts som stationär, inkoplad till min tv, en liten vit pryl till hdmi kontakten bara så sitter jag vid en 40" skärm istället för 15. Jag hade 13 förut men jag måste säga att det känns lite litet faktiskt. 15 tummaren är inte speciellt tung och den går att få med sig lite överallt.
Ok, men 13 duger fint för mig. Men jag ska åka till en butik och kika. :)

Har du kollat beg marknaden? Det går att hitta många fina saker där även fullt dugliga mackar^^
Sant, å andra sidan gillar jag inte att köpa begagnat. Köper alltid nytt när det kommer till elektronik. Tråkig inställning kanske, men jag känner inte att jag har skinn på näsan nog för att våga göra det.

Nu ska jag sälja min egen laptop så borde väl inte skriva så då, det är dock lättare att sälja eftersom jag vet att jag är seriös. Å andra sidan känns det lite småläskigt att sälja också om den ska skickas, vill helst ge den handgripligen. Men det löser jag nog på något sätt.

själv trivs jag mycket bättre med arbetsflödet i OSX än i windows och har haft mycket lite krångel faktiskt. sen så är Parallels Desktop ett grymt program om du nu har lite windowsprogram som du vill köra.

mac vs pc är en oändlig strid tror jag men jag tror inte du kommer bli missnöjd om du skaffar en^^

är det lite ont om pengar så kolla blocket, går alltid att fynda
Kan väl kika på Blocket men tror jag satsar på en ny. Brukar låta pappa sköta köp av begagnade prylar, men just nu känns det som jag vet mer om både kameror och datorer än vad han gör. Däremot är han bättre på de andra bitarna, personligen har jag t.ex. jättesvårt för pruta. Pappa kan direkt se på en vara om den är prutbar eller ej typ, plus han skäms inte ett dugg över det. Det gör jag...

På tal om begagnat, jag ska ta körkort och sen är tanken att köpa en bil. Där ser jag det som självklart att köpa en begagnad däremot. :p Fast där är pappa mycket bättre än jag, kan inget så... Där får han hjälpa mig! :)
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Kom på en sak, någon skrev att Apples datorer inte har fläkt under sina laptops. Vill bara påpeka att min PC inte heller har det, men det finns ju de som har. Kom ihåg att jag sa att jag inte vill ha fläkt under när jag köpte den just pga. värmen. Så den kanske inte heller är allt för illa att ligga med i sängen någon gång då och då. :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Kom på en sak, någon skrev att Apples datorer inte har fläkt under sina laptops. Vill bara påpeka att min PC inte heller har det, men det finns ju de som har. Kom ihåg att jag sa att jag inte vill ha fläkt under när jag köpte den just pga. värmen. Så den kanske inte heller är allt för illa att ligga med i sängen någon gång då och då. :)
Visst har de fläkt. När man pressar sin MBP hårt drar de igång som en liten orkan där inne, men hygglig ljudnivå ändå.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Jag bytte till Mac för två år sedan och har upptäckt att jag inte blir arg lika ofta nu för tiden. Varför det är så vet jag inte, men det har definitivt med datorn att göra.

-bara mina 5 cent.
 

Gorthank

Aktiv medlem
Rebecka: Jag känner igen dina funderingar över MAC. Själv har vi numera i familjen 2 maccar, varav en mac book pro och en iMac stationär och 3 pc:s stationära.

Att säga att redigera film/bilder blir bättre på MAC är nonsens, det är bara olika arbetssätt, och jag jobbar i branchen. Men som ansvarig tekniker hemma så vinner maccen med hästlängder, bara för att de är problemfria och du slipper virus. Maccens operativsystem är seriöst, och som gammal hackare tycker jag det är trevligt med en riktig terminal.

De kostar lite mer, men ajg tycker definitivt de är värda det. Satsa på en pro, du kommer definitivt inte ångra dig, och på sättet som du funderar kommer du aldrig kunna släppa tanken, lika bra att falla för det :)

-Chrille
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Rebecka: Jag känner igen dina funderingar över MAC. Själv har vi numera i familjen 2 maccar, varav en mac book pro och en iMac stationär och 3 pc:s stationära.

Att säga att redigera film/bilder blir bättre på MAC är nonsens, det är bara olika arbetssätt, och jag jobbar i branchen. Men som ansvarig tekniker hemma så vinner maccen med hästlängder, bara för att de är problemfria och du slipper virus. Maccens operativsystem är seriöst, och som gammal hackare tycker jag det är trevligt med en riktig terminal.

De kostar lite mer, men ajg tycker definitivt de är värda det. Satsa på en pro, du kommer definitivt inte ångra dig, och på sättet som du funderar kommer du aldrig kunna släppa tanken, lika bra att falla för det :)

-Chrille
Gammal hackare? DU DIN...

Jag skojar bara! Hahahaha! ;D
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Mpx?

Jag kom på en sak nu när jag lagt ut min PC laptop till försäljning och skrev att den har 2 Mp webbkamera. Hur många Mp har den inbyggda webbkameran i Apples datorer?

Det är inte så jätteviktigt egentligen, bara kom på att jag inte vet. Någon här som vet? :)
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Läste inte allt och så men 13" är väldigt väldigt litet. Speciellt om du ska redigera foton, kolla på film och spela spel.

Och sen kan man ju fråga sig, vad har dessa Mac's som inte din laptop har?
en väldigt vanlig fråga och vi som har använt både mac och pc under många år så är svaret OSX
dvs en relativt bekymmerfri värld jämfört med pc joxet som alltid behöver handpåläggning
och den som inte har använt de båda har således inte upplevt de fördelar en mac ger.

Jag ger alla samma råd, kör både Win och Mac brevid varandra under en längre tid, återkom sedan och berätta vilken upplevelse DU har fått.
 

frippz

Medlem
Jag kom på en sak nu när jag lagt ut min PC laptop till försäljning och skrev att den har 2 Mp webbkamera. Hur många Mp har den inbyggda webbkameran i Apples datorer?

Det är inte så jätteviktigt egentligen, bara kom på att jag inte vet. Någon här som vet? :)
Jag tog en snabbkik på Apples webbsida, men de skrev faktiskt inte ut den infon där. Wikipedia gav svaret dock:

With the LED-Backlit MacBook Pros, Apple has moved to using a sensor capable of 1280x1024 pixels, but when accessed using provided APIs, the image is re-sampled to 640x480 pixels. However, Quartz Composer allows access to the 1280x1024 pixel video stream.
1280x1024 pixlar alltså. :)
 

frippz

Medlem
Tack, vad blir det i Mpx eller hur skrivs 2 Mpx upp med måtten siffror x siffror? Konstigt fråga kanske. xD
Du får fram det genom att helt enkelt räkna ut formeln. Alltså 1280 gånger 1024 vilket blir (tar fram miniräknaren) 1 310 720 pixlar, eller i folkmun 1,3 megapixlar. :)
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Checkade Prisjakt och den kostar lika mycket överallt typ. :O Med andra ord kanske jag köper den i en lokalbutik. Verkar inte spela någon som helst roll.

I varje fall, angående tillval. Ska se vad slutsumman hamnar på, eftersom det är samma pris på Apple Store som på andra butiker +/- någon krona så utgår jag däifrån.

Apple MacBook Pro - 2,4GHz 4GB 250GB 13
11 995 kr

Val som ingår:
Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

Tillval:
Jag vill kunna ansluta min dator till HDTV dvs. HDMI-anslutning. Vilken av följande adaptrar är det då jag ska köpa (fattar inte vilken som är för HDMI):
  • Mini DisplayPort till DVI-adapter
  • Mini DisplayPort till Dual-Link DVI-adapter
  • Mini DisplayPort till VGA-adapter

Apple-fjärrkontroll
169 kr

Senare kanske jag köper en extern skärm, skrivare och några program. Men inte nu i början. iWorks kunde jag testa.

Final Cut Express 4 köper jag senare. Får man testa även denna?

Följande program har jag inte riktigt klart för mig vad det är för program:
Aperture 3
FileMaker

Slutsumma: 12 164 kr (inte räknat med adaptern nu eftersom jag inte vet vilken jag ska ha).
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Du får fram det genom att helt enkelt räkna ut formeln. Alltså 1280 gånger 1024 vilket blir (tar fram miniräknaren) 1 310 720 pixlar, eller i folkmun 1,3 megapixlar. :)
Jaha, hehe! :$ Tur att det inte var 0,3 i varje fall. Använder min så sällan så det känns ändå inte så viktigt. Fast de jag chattar med tycker tydligen min är riktigt bra. ;)
 
ANNONS