Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag känner exakt likadant! Använder PC i jobbet, hustrun kör också PC, men det är bakom min egen lilla Mac jag trivs bäst...
Får man fråga varför frugan använder PC? Jobbet antar jag är för att de är stereotyper precis som skolor i kombination med begränsad budget. ;P
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Tycker deifinitivt att du ska köpa grejerna där.
Machuset är "Apple Premium Reseller", vilket innebär att de är certifierade av Apple.
Köpte min MacBook på Machuset i Jönköping, och servicenivån är riktigt bra.

En eventuell mindre prisskillnad, men bättre service, har en förmåga att löna sig i längden.
Datorn kostar ju typ samma överallt, liksom mellan MacHuset och Apple Store. Tänkte satsa på MacHuset då eftersom jag kan gå dit. :)

Dags att kika på deras öppettider! Vill dit nu!
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Nu gäller det bara att få sålt min PC, har bestämt mig för att inte besöka MacHuset förrän jag har fått sålt den. Föresten, vet ni några bra gratissidor man kan annonsera på? Tänkte mer någon datorsida? Annonserar för tillfället bara på Halmstadtorget.

Min pappa tycker jag är helkonstig som ska sälja min nya PC och köpa en dyr Mac. Jag vet att han kommer hata det men... Jag tycker jag förtjänar en liten studentpresent. ;)
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Det där med internationell standard känns det som Microsoft skiter fullkomligt i. I varje fall i deras webbläsare... IE suger!
Du håller med om att Microsoft inte följer standard, att IE suger, men du tycker det är ok att MS Word inte följer standard?

Ursäkta, klankar du på skolan?
Ja. Även om lärarna själva använder MS Word borde de faktiskt veta hur man öppnar filer skapade med OO. Även om många vill få det till att endast MS Word används i arbetslivet, är det inte så. Skolan borde vara mer öppen för olika alternativ och ge eleverna valmöjlighet.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Är den bra nog? Prisvärd?
Ja, den är bra. LaCie gör bra prylar. Och för 799:- får du 500 Gb, det är ett bra pris. (Även den lilla Rikiki:n som du länkar till verkar kul.)

Men fungera den för PC med?
Ja, definitivt. Med tanke på hur många som använder Mac kontra hur många som kör PC skulle det vara högts våghalsigt av ett företag som LaCie att inte garantera funktionalitet gentemot PC.

Köper jag en fullt duglig extern hårddisk eller är det mer en designpryl?

Ja, att den är snygg ändrar inte på det faktum att den är fullt funktionsduglig också. Snygg och funktionell.

Får man fråga varför frugan använder PC?

Hon översätter en del och de program hon kör med för det (Trados och Wordfinder) är PC-baserade. Fjärrinloggningen till hennes jobbserver är PC-baserad m.m.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Du håller med om att Microsoft inte följer standard, att IE suger, men du tycker det är ok att MS Word inte följer standard?
Var har jag påstått att jag tycker det är ok att Word inte följer standarden? Däremot gillar jag Word som program i sig mycket mer än OO, betyder inte att jag tycker det är bra att Word inte följer standarden för det.

Ja. Även om lärarna själva använder MS Word borde de faktiskt veta hur man öppnar filer skapade med OO. Även om många vill få det till att endast MS Word används i arbetslivet, är det inte så. Skolan borde vara mer öppen för olika alternativ och ge eleverna valmöjlighet.
Tja, helt ärligt är inte många lärare så värst duktiga på datorer. Ändå ska vi skicka in det både med speciellt textsnitt, 1½ ravastånd, uppdelning etc. Livet är orättivist! ;)

Tyvärr lider människor utan dator eller Word i skolan. Ok, de flesta har datorer (ändå finns det de som inte har!). Hade en klasskamrat som dock hatade datorer på alla sätt och ville skriva för hand, det fick hon inte. Haha!

Under större delen av gymnasietiden hade jag dessutom förra versionen av Word (pirat, pga. ny dator använder jag inte det) och mina kompisar skickade sina WordPad dokument till mig, jag redigera dem, skickade tillbaka och så skickade de slutligen in dem. Sista året hade jag inte Word utan skrev i WordPad också, för redigera dem i skolan alternativ, till de "snälla" lärarna så bad jag dem att ha överseende med radavståndet - det enda jag inte lyckades göra i WordPad.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Är den bra nog? Prisvärd?
Ja, den är bra. LaCie gör bra prylar. Och för 799:- får du 500 Gb, det är ett bra pris. (Även den lilla Rikiki:n som du länkar till verkar kul.)
Ok! :D

Men fungera den för PC med?
Ja, definitivt. Med tanke på hur många som använder Mac kontra hur många som kör PC skulle det vara högts våghalsigt av ett företag som LaCie att inte garantera funktionalitet gentemot PC.
Då beställer jag någon av dessa efter att jag har bestämt mig hur stor hårddisken ska bli på min framtida Mac. :)

Köper jag en fullt duglig extern hårddisk eller är det mer en designpryl?
Ja, att den är snygg ändrar inte på det faktum att den är fullt funktionsduglig också. Snygg och funktionell.
Ok! :)

Får man fråga varför frugan använder PC?
Hon översätter en del och de program hon kör med för det (Trados och Wordfinder) är PC-baserade. Fjärrinloggningen till hennes jobbserver är PC-baserad m.m.
Jaha, vad anser hon om Mac annars eller hon sitter aldrig vid Mac?
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Skolan borde vara mer öppen för olika alternativ och ge eleverna valmöjlighet.
Det håller jag med om, men det är tyvärr inte alltid upp till lärarna att avgöra. I vår kommun är IT-biten så hårt uppstyrd att många saknar administrativ behörighet att installera konverterare för olika filformat.
Jag är ganska mixtrig av mig och kan ofta fixa det på ett eller annat sätt. Det händer ganska ofta att kollegor ber mig att konvertera diverse filformat till .doc eller .pdf så det kan läsa dem och bedöma elevernas arbeten. Men det handlar då inte om deras kompetens utan om den behörighet de har systemet samt om en arbetssituation som gör att det inte är högprioriterat att bråka med IT-enheten om en sådan sak.

Jag gillar inte heller Microsofts totala dominans på området, men det är något jag måste leva med...
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Jaha, vad anser hon om Mac annars eller hon sitter aldrig vid Mac?
Hon hanterar Mac på samma sätt som jag hanterar PC. Känner sig förstås mera hemma i PC, eftersom det är där hon arbetar mest. Har väl ett ganska neutralt förhållningssätt till Mac, är inte tillräckligt datorintresserad för att tycka att valet av system är viktigt...
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag gillar inte heller Microsofts totala dominans på området, men det är något jag måste leva med...
Ogillar detta också. I varje fall när IE är så stort. Jag vet att jag är extremt irriterad på den webbläsaren för tillfället. Om de ändå kunde locka sina kunder med finesser och inte strula till det för dem. Jag menar, de andra webbläsarna verkar följa webbstandarden och det är ju bra. Vore det inte idealiskt om alla fick se alla sidor på samma sätt? Microsoft verkar bara motarbeta detta!

Dessutom är Microsofts sökmotor (MSN) den vidrigaste sida som finns. Ja, jag har hotmail och jag gillar och använder MSN Messenger. Ska dock konventera till Gmail, det är så irriterande att komma till MSN efter att man loggat ut, sidan är bara rörig och jobbig. Gmail är likt Google mycket stilrenare. Google är bäst på alla vis! MSN Messenger gillar jag däremot, men det ska tydligen finnas bättre alternativ till MSN Messenger. Jag har inte orkat undersöka dem än bara. MSN Messenger är kul annnars och det enda jag verkligen gillar från Microsoft nu (saknar dock fortfarnade en funktion: att kunna camma samt ringa flera stycken i en gruppkonversion, använder Skype för det tills vidare).

Nä, jag vill ha Mac. Fick hämta ett program från Mac för kunna se gamla videos från en gammal Walkman modell. Skumt...
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Hon hanterar Mac på samma sätt som jag hanterar PC. Känner sig förstås mera hemma i PC, eftersom det är där hon arbetar mest. Har väl ett ganska neutralt förhållningssätt till Mac, är inte tillräckligt datorintresserad för att tycka att valet av system är viktigt...
Ok, jag förstår! :)
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Så länge du kör Windows föreslår jag att du kör Miranda IM istället för Microsoft MSN-klient.
http://www.miranda-im.org/

För att köra MSN på en Mac rekomenderar jag Adium.
http://adium.im/
Nämen tack! Just nu fungerar MSN Messenger bra, ska kika in på Mirandra IM någon dag om jag har lust.

Det andra dock, för Mac, tack! Hade inte alls tänkt på att MSN Messenger kanske inte fungerar i Mac och jag är beroende av sitta där. Haha, tack, tack! Den kommer testas! :D
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Var har jag påstått att jag tycker det är ok att Word inte följer standarden?
Inte direkt, men du gillar uppenbarligen inte IE på grund av att den inte följer standard och visar det andra ser. MS Word följer heller inte standard och visar inte (kanske inte visar något alls) det andra ser, så rimligen borde du vara mindre positiv till MS Word.

Beror dina problem med OO på att du är van vid MS Word?
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Inte direkt, men du gillar uppenbarligen inte IE på grund av att den inte följer standard och visar det andra ser. MS Word följer heller inte standard och visar inte (kanske inte visar något alls) det andra ser, så rimligen borde du vara mindre positiv till MS Word.

Beror dina problem med OO på att du är van vid MS Word?
Jag är inte positiv till Word mer än att jag gillar funktionerna. Hade OO haft dessa också så hade det varit en annan sak.

Självklart är jag van vid Word. Inget snack om saken, jag har använt det sen jag först fick en dator och det var väl ett antal år sedan nu. Jag har gett OO en chans men jag är verkligen i behov av en bra ordbehandlare när det gäller skolarbete.

Kom ihåg när jag var yngre... mellanstadiet. Vi skulle skriva i Word, en liten berättelse på en sida (var så snabb på tangentbordet att läraren satt och beundrade bara farten). Jag skrev alltid "igentligen" men efter att Word påpekat felet envist varje gång så började jag slutligen skriva "egentligen". Nu sitter det som ingjutet i mig! Idag behöver jag sällan hjälp med enstaka ord, kanske mer grammatik/meningsbyggnader. Har en tendens att glömma "att" i mina meningar osv.

Ska väl tillägga att jag är mycket petig. Blir lite ångestfylld av mina speedade svar här, vill att det ska stå felfritt men det orkar jag inte med av någon anledning.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inte direkt, men du gillar uppenbarligen inte IE på grund av att den inte följer standard och visar det andra ser. MS Word följer heller inte standard och visar inte (kanske inte visar något alls) det andra ser, så rimligen borde du vara mindre positiv till MS Word.

Beror dina problem med OO på att du är van vid MS Word?
Sluta snacka skit nu. Word kan numera både läsa och spara OpenDocument om man ser till att uppdatera det, vilket man bör göra oavsett. Om du vill kan du sätta att det sparar i OpenDocument som standard.

Vad gäller OO så finns det uppenbara brister, och det säger jag inte pga ovana. Jag körde det i ganska många år, men till slut tröttnade jag. Nu tycker jag kanske att en del av de saker som Rebecka gnäller på inte riktigt är relevanta och korrekta, men att det finns brister jämfört med Ofice är helt klart. Med tanke på att det inte kostar något så är det dock väldigt bra ändå, om man håller sig till att göra saker som fungerar.

Edit:
Jag vet inte vad du menar med rymdskeppsdesign, men jag personligen tycker Apples datorer är grymt läckra!
Det var väl lite otydligt, men jag menar inte att Apple har rymdskeppsdesign, bara att sådan går bort. Vad gäller läckerheten vet jag inte, men det tillhör väl iaf den mindre fula halvan av marknaden.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Ogillar detta också. I varje fall när IE är så stort. Jag vet att jag är extremt irriterad på den webbläsaren för tillfället. Om de ändå kunde locka sina kunder med finesser och inte strula till det för dem. Jag menar, de andra webbläsarna verkar följa webbstandarden och det är ju bra. Vore det inte idealiskt om alla fick se alla sidor på samma sätt? Microsoft verkar bara motarbeta detta!
Microsoft motarbetar inte alls detta längre, tvärtom. IE8 klarar Acid2-testet och är den bästa hittills. Utvecklingen går åt rätt håll. Det finns andra webläsare som har bättre stöd för nyare standarder, men IE8 är faktiskt inte alls särskilt usel, till skillnad från de äldre versionerna. IE6 är en riktigt värdelös däremot, men den är äntligen på väg bort. Tyvärr verkar det sitta en del och köra IE8 i kompabilitetsläget som är gjort för att fulkodade sidor anpassade till äldre versioner ska fungera, och då faller hela poängen. Sedan finns det nog många som inte uppdaterat från IE7 heller.

Däremed inte sagt att jag gillar IE. Jag använder Opera, och om det inte fungerar eller om jag vill ha färghantering Firefox. Som en sista utväg på en genomusel sida tar jag till IE, annars aldrig.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Det var väl lite otydligt, men jag menar inte att Apple har rymdskeppsdesign, bara att sådan går bort. Vad gäller läckerheten vet jag inte, men det tillhör väl iaf den mindre fula halvan av marknaden.
Det där är givetvis en smaksak, men jag tycker de är de finaste. ;)
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Microsoft motarbetar inte alls detta längre, tvärtom. IE8 klarar Acid2-testet och är den bästa hittills. Utvecklingen går åt rätt håll. Det finns andra webläsare som har bättre stöd för nyare standarder, men IE8 är faktiskt inte alls särskilt usel, till skillnad från de äldre versionerna. IE6 är en riktigt värdelös däremot, men den är äntligen på väg bort. Tyvärr verkar det sitta en del och köra IE8 i kompabilitetsläget som är gjort för att fulkodade sidor anpassade till äldre versioner ska fungera, och då faller hela poängen. Sedan finns det nog många som inte uppdaterat från IE7 heller.

Däremed inte sagt att jag gillar IE. Jag använder Opera, och om det inte fungerar eller om jag vill ha färghantering Firefox. Som en sista utväg på en genomusel sida tar jag till IE, annars aldrig.
Ja, IE 8.0 är bättre än tidigare versioner (illa vore annat). Men tydligen är den långt ifrån färdigt. För IE visar sidor på ett annat sätt än vad Firefox, Mozilla osv. gör. Har förstått att flera PC-användare inte använder IE heller, men en stor andel måste göra ändå. Själv använder jag det bara för att jag har Vista och jag fick det som direkt rekommendation i och med det. Jag är inte nöjd däremot. Alla problem jag tagit upp med WP-support har nästan handlat om IE-problem. -.-'
 
ANNONS