Annons

Hur göra regnbågen rak i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Har satt ihop en massa bilder med panoramafunktionen i CS5. Råpanoramat blir lite överdrivet som en regnbåge. Hur gör jag för att räta panoramat så att horisonten blir en rak linje, eller lite mindre krökt?

Finns någon funktion för detta i Photoshop? Har testat lite med Warp, men letar någon mer automatisk funktion för att göra krökta linjer raka.

Tacksam för hjälp!

Räta horisont

Jag skulle nog också i första hand, tänka warp.
När du sätter samman av delbilderna finns det ju olika val,, har du valt det bästa för din bild?
Kanska det går med linskorrigeringsfiltret, "svängen" kanske liknar barell distruktion?

/ Mats G

Tack för ditt svar!

Jag valde alternativet Auto och har inte provat nåt av de andra alternativen.

Tycker det blir ojämnt att dra i Warp-reglagen. Kanske det går att använda verktyget annorlunda...

Det liknar inte riktigt tunn-distorsion, mer som om någon tagit ett brett panorama och "böjt" det. Men jag ska prova med linskorrigeringen också.

Kan man inte tillse att korrigera bilderna du skall stoppa in i panoramat innan du skapar detta?

Hjälper inte det?

Pröva att öppna bilden i CameraRaw och använd dig av reglagen i fliken Lens Correction (vet ej vad det heter i sv. version) och se om du kan avhjälpa problemet på så sätt.

Pröva att öppna bilden i CameraRaw och använd dig av reglagen i fliken Lens Correction (vet ej vad det heter i sv. version) och se om du kan avhjälpa problemet på så sätt.

He, he. Jag insåg nu att Lens Correction finns ju inne i PS också (under Filter menyn), så omvägen via CameraRaw är inte nödvändig.

ANNONS
Götaplatsens Foto