Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sanningen bakom Paul Hansens vinnarbild

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Det "typiska" för hyenor (en lågt stående art av däggdjur, enl "gängse uppfattning") är ju, att de jagar i flock.
Hyenor är definitivt inte någon "lågt stående art av däggdjur". Tvärtom är det en högt utvecklad art med ovanligt avancerad social struktur. Det du kallar "gängse uppfattning" är möjligen total okunnighet eller helt enkelt fördomar.

(Sorry, det där var väldigt OT. Men jag råkar gilla hyenor. Trevliga och intressanta djur.)
 

Mesch

Aktiv medlem
Det "typiska" för hyenor (en lågt stående art av däggdjur, enl "gängse uppfattning") är ju, att de jagar i flock.
Bättre då att fotograferna jobbar ensamma och hamnar i samma läge som flickan då antar jag.
De har ju inte direkt klumpat ihop sig för att få likadana bilder att skicka hem.

[edit] Bara för att förtydliga, jag är ironisk. Så klart ser det illa ut men det har ju sina orsaker till att de gör som de gör. Att alla tar bilder är ju för att de ser att motivet till årets bild ligger där.
 
Senast ändrad:

Kijana

Aktiv medlem
Det "typiska" för hyenor (en lågt stående art av däggdjur, enl "gängse uppfattning") är ju, att de jagar i flock.
Människan, som ju också är ett däggdjur när man tänker efter, brukar också jaga i flock. Så även lejon, hundar, vargar..

Måste nog säga att jag tycker att det är lite hysteriskt på en del kanter. Får vi snart se ett tungt avslöjande om att man på ett slakteri förfogar över vassa saker som är nödvändiga redskap för att göra din Big Mac?
 

tomas.agren

Aktiv medlem
Eller så var hon inte död utan flyttade grejorna själv. Ännu värre.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article118511.ece

http://www.dn.se/kultur-noje/paul-hansen-tog-bilden-av-fabienne

Artiklarna vederlägger okunnigheten

Sven Blomquist skrev: Jag kommer inte att beklaga om en eller annan krigsfotograf stryker med framigenom. Då kan de överlevande fotograferna plåta honom/henne i stället för oskyldiga barn!

Vem ska rapportera om det som inte är faluröda Bullerbyidyller?
 
Ok. Oupplyst & korkad som jag är så tänkte jag mig inte i min enfald att ett helt pressuppbåd skulle stå flockad runt flickan som framför ett idrottsevenemang.

Förstod du att så skulle vara?

Jag tycker att hela historien är ytterst osmakligt men vi tycker helt enkelt olika.
Men så barnslig man får va. För det första så "flockas" fotograferna för att det är säkrare att röra sig i en grupp och för det andra så frågade han flickans föräldrar om lov att publicera bilden.

Sluta upp med det jävla moraltjafset.
 

.Z.

Aktiv medlem
Som sagt, vi har inte samma uppfattning.

Tycker att vissa bara ser svart & vitt, självfallet så inser jag fotografernas situation men för den delen så behöver jag ju inte hålla dem om ryggen.

En annan här skriver nåt typ att man inte kan visa en död respekt, vilket skitsnack.

Finns säkert en hel del fotografer som vill visa världens orättvisor men nog fan finns det en del som mest ser till scoopet också + att det självfallet är deras levebröd.
 

red-top

Aktiv medlem
Medvetenhet om vad som händer på andra platser på den här planeten än där vi själva bor.
OCH..? - Hur j-a mycket kan vi "själva som bor där" göra med den medvetenheten..? Ska vi samlas på en plats för att dämpa jordbävningar...?

Fotoreportage av "fattigdom, elände och krig" har blivit så populära på topp-10-skalan, att dom numera är standardnormen.
 

red-top

Aktiv medlem
Hyenor är definitivt inte någon "lågt stående art av däggdjur". Tvärtom är det en högt utvecklad art med ovanligt avancerad social struktur. Det du kallar "gängse uppfattning" är möjligen total okunnighet eller helt enkelt fördomar.
OK! - kalla "gängse uppfattning" för "möjligen total okunnighet eller helt enkelt fördomar" - your choice.
 

red-top

Aktiv medlem
Finns säkert en hel del fotografer som vill visa världens orättvisor men nog fan finns det en del som mest ser till scoopet också + att det självfallet är deras levebröd.
Måste nog instämma med f.g. talare: - - Ju mera "fattigdom, elände och krig" - desto mera levebröd...
 

red-top

Aktiv medlem
Ska fotograferna anklagas för detta? Tror ni att de orsakar fattigdom, elände och krig för att få större inkomster?
Nej - inte alls - men VILKEN fattigdom har avhjälpts, VILKA våldtäkter har hindrats och VILKA krig har undvikits på grund av - eller hellre: tack vare? - svartvita helsides fotografiska bilder i en blaska eller en "stylad" bilderbok på 200 sidor..? ELLER SKULLE HA GJORT DET...???
 

awaw

Avslutat medlemskap
Eländesfotograferna

Engelsmännen har ett talessätt, som lyder " It makes a living". Det är väl så det ligger till även med våra vänner inom eländesfotografin. Det vore intressant med en intervju av dessa figurer, när det kommer sådana här bilder bakom deras heroiska insatser. Det visar om inte annat att all fotografi är ytterst subjektiv och sanningen inte alltid är den vi tror. Vad jag tycker kan uttryckas med två ord, som båda börjar på f.
 

gpq

Aktiv medlem
Nej - inte alls - men VILKEN fattigdom har avhjälpts, VILKA våldtäkter har hindrats och VILKA krig har undvikits på grund av - eller hellre: tack vare? - svartvita helsides fotografiska bilder i en blaska eller en "stylad" bilderbok på 200 sidor..? ELLER SKULLE HA GJORT DET...???
Jag skulle gissa att donationer till insamlingar, tex för att hjälpa till på Haiti har påverkats av bilder därifrån. Tror du att folk skulle ha gett lika mycket utan gripande bilder?

Sammanställningen av dem i en blaska eller en stylad bilderbok har en tvådelad effekt, dels så ger den fotograferna möjlighet att livnära sig på att ta de gripande bilderna som jag hänvisade till tidigare (så att de även fortsättningsvis produceras), och dessutom så tror jag att de som ser bilderna även i detta formatet blir mer benägna att hjälpa till.

Om de inte blir mer benägna att hjälpa till så tror jag inte att det är fotograferna det är fel på, utan de som inte blir påverkade av bilderna, och isåfall så tycker jag att du ska vända din ilska mot dem.
 

.Z.

Aktiv medlem
Tror du överskattar reportagebildens värde idag. Diskuterade denna bild med fem arbetskamrater på nattskiftet i natt & ingen hade sett bilden.

Har ingen aning om dom är reprensativa men tror personligen att bilder av detta slag mest uppfattas av fotointresserade då dom blir uppmärksammade som den här som årets bild.

Jag hade inte sett den innan den blev det...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tror du överskattar reportagebildens värde idag. Diskuterade denna bild med fem arbetskamrater på nattskiftet i natt & ingen hade sett bilden.
Det är väl ganska få i Göteborg som läser DN, så det är inte så konstigt. Men de hade kanske sett andra bilder från Haiti?
 

PMD

Aktiv medlem
Som sagt, vi har inte samma uppfattning.

Tycker att vissa bara ser svart & vitt, självfallet så inser jag fotografernas situation men för den delen så behöver jag ju inte hålla dem om ryggen.
Exakt vad är det du tycker att fotograferna har gjort för fel?

En annan här skriver nåt typ att man inte kan visa en död respekt, vilket skitsnack.
Varför är det skitsnack? Det är alltid intressantare att läsa motiverade åsikter än omotiverade åsikter.
 

gpq

Aktiv medlem
Tror du överskattar reportagebildens värde idag. Diskuterade denna bild med fem arbetskamrater på nattskiftet i natt & ingen hade sett bilden.

Har ingen aning om dom är reprensativa men tror personligen att bilder av detta slag mest uppfattas av fotointresserade då dom blir uppmärksammade som den här som årets bild.

Jag hade inte sett den innan den blev det...
Det du mätte nu var spridningen, inte värdet. Paul Hansen jobbar på DN, och du och dina arbetskamrater kanske läser andra dagstidningar? Hade dina nyhetskällor en fotograf i flocken som avbildas ovan?

Värdet i bilden mäter du förmodligen bättre genom att fråga personer om de har sett den, och sedan fråga om de har donerat för att hjälpa offren på Haiti. Sedan kan du jämföra de två värdena med varandra för att se om den haft någon effekt: har gruppen som sett den varit mer benägna att hjälpa till? Givetvis finns det många andra variabler som behöver elimineras...

Vad jag själv kan säga är att jag är väldigt dålig på att dela med mig till de som har det svårt. Trots att jag vanligtvis inte donerar så skänkte jag till Röda Korets Haiti-fond...och jag hade sett bilden.
 

iSolen.se

Guest
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article118511.ece

http://www.dn.se/kultur-noje/paul-hansen-tog-bilden-av-fabienne

Artiklarna vederlägger okunnigheten

Sven Blomquist skrev: Jag kommer inte att beklaga om en eller annan krigsfotograf stryker med framigenom. Då kan de överlevande fotograferna plåta honom/henne i stället för oskyldiga barn!

Vem ska rapportera om det som inte är faluröda Bullerbyidyller?
Jag ändrar mig. Efter att ha läst och kollat bilderna flera gånger ser jag att ordningen är omvänd och därmed skulle ett tillrättaläggande mellan bilderna vara negativt för bilden.

Pauls bild är först. Full credit för Paul!
 
ANNONS