Annons

Nikon D70s till amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)

AmatörHelene

Ny medlem
Jag har aldrig sysslat med fotografering och kan nada om kameror.
Vi har en digitalkamera Casio EX-z150 som jag använt för att fota hunden, men bilderna blir alltid dåliga. Om han inte sitter blixtstilla blir bilden suddig på en gång.
Nu är jag sugen på en något bättre kamera, men är inte riktigt redo att lägga en massa pengar då jag inte vet hur intresset kommer att vara.
En kompis erbjuder sig sälja sin gamla kamera, en Nikon D70s ca 6 år gammal, med objektiv AF Nikkor 35 - 70 1:3.3 - 4.5 ca 15 år gammalt (!) för 2000 kr.
Skulle det kunna vara något för mig?

D70(s) är en bra kamera även om den är väldigt omodern i dagsläget.

Men för att prova på fotografering med systemkamera kanske 2000 kan vara väl investerade slantar?

D70(s) är en bra kamera även om den är väldigt omodern i dagsläget.

Men för att prova på fotografering med systemkamera kanske 2000 kan vara väl investerade slantar?

Objektivet är ju väldigt gammalt. Är det något som påverkar? Är det lämpligt för den typ av bilder jag är ute efter, vardagsbilder på familj och husdjur som inte alltid sitter still?

Objektivet är ju väldigt gammalt. Är det något som påverkar? Är det lämpligt för den typ av bilder jag är ute efter, vardagsbilder på familj och husdjur som inte alltid sitter still?
Det största problemet med objektivet är att det är 35 mm i kortaste läget. Du får alltså ingen vidvinkel alls.

Jag har aldrig sysslat med fotografering och kan nada om kameror.
Vi har en digitalkamera Casio EX-z150 som jag använt för att fota hunden, men bilderna blir alltid dåliga. Om han inte sitter blixtstilla blir bilden suddig på en gång.
Nu är jag sugen på en något bättre kamera, men är inte riktigt redo att lägga en massa pengar då jag inte vet hur intresset kommer att vara.
En kompis erbjuder sig sälja sin gamla kamera, en Nikon D70s ca 6 år gammal, med objektiv AF Nikkor 35 - 70 1:3.3 - 4.5 ca 15 år gammalt (!) för 2000 kr.
Skulle det kunna vara något för mig?

Hej.
Nikon D70/D70s är en mycket bra kamera trots "bara" 6mp.Det räcker trots allt mycket långt för dom flesta användare.I ditt erbjudande som du fått så är objektivet det mindre bra,tänker på vidvinkelläget.Det objektivet som skulle passa bra är Nikon 18-70.Det kan man hitta runt tusenlappen eller helst under denna summa,mycket för pengarna allltså.35-70 objektivet är inte direkt dåligt men det är just vidvinkelläget som är mindre bra.
Själv använder jag en 35-70 2,8 en hel del till detalj och porträttfoto vilket är ett utmärkt brännviddsomfång för ett 35-70 objektiv.

//Benny

Tycker det är lite för dyrt, jag sålde för ett tag sedan en D80 med ett nytt 18-55 för 3000:-. Tycker du ska gå upp lite till för vill man släpa med en systemkamera så vill man få ut ett mervärde av den. D80, D3000 och kanske t.o.m D3100 kan nog hitta något mellan 3-4000:-.

Att tänka på att D70 och D80 är ett steg upp mot instegkamerorna, så det finns fördelar med motor i huset (för att kunna använda äldre objektiv) + lite mer direktval mm. Tror nog att brusegenskaparna med en D3000 är bättre än D70 men har då en enklare hantering.

Titta i forumet köp o sälj eller Scandinavien Photos Begagnat (där får du också 6mån garanti), köpte min D80 där för 3300 och sålde den för 3000:- 5 mån senare, så det är inte så stort prisfall om nu inte systemkamera skulle var något för dig

Senast ändrad:
3000:- känns lite dyrt, speciellt med det objektivet, Nikons kit-objektiv för som du skriver 15 år sedan.
Har två olika varianter av det själv.

Pruta 500 :)

Ja de gjorde han, skrev fel, blir ju inte fullt lika dyrt då. D70:n ligger högt i värde av någon anledning.
För högt tycker jag, men det är inte jag som bestämmer.
Om det var det skulle världen totalt sett bli bättre :)

Pruta ett par hundra ändå ;-)

Det kanske är att jämföra päron och äpplen, men jag hittade en CASIO EXILIM EX-FH25 på Dustin för 1895 kr.
http://www.dustin.se/casio-exilim-ex-fh25/product/5010412028

Vad är skillande mellan min Casio ex-z150, Casio FH25 och den systemkamera tråden handlar om?

Den viktigaste är att en systemkamera är just ett system, dvs man kan använda en otrolig massa "tillbehör" (objektiv, blixtar, filter, etc) till den för att anpassa den som man vill. Dessutom har systemkameror typiskt större sensorer (vilket ger bättre bilder pga lägre brus) samt oftast en bra och ljus sökare.

Jag skulle nog inte köpa en D70 idag, kamerahusen har blivit klart mycket bättre sedan den kom. Försök hitta något litet modernare, Nikon D40x, D60, D80 eller Canons motsvarande modeller (som jag inte känner till, tyvärr).

Per.

Det kanske är att jämföra päron och äpplen, men jag hittade en CASIO EXILIM EX-FH25 på Dustin för 1895 kr.
http://www.dustin.se/casio-exilim-ex-fh25/product/5010412028

Vad är skillande mellan min Casio ex-z150, Casio FH25 och den systemkamera tråden handlar om?

Hej!

Per har redan gett ett bra svar, jag bara kompletterar lite med en annan vinkel:

Alla kameror är kompromisser på ett eller annat sätt. Man kan inte få allt i en kamera. En superkamer vad det gäller bildkvalitet och flexibilitet blir i gengäld tung, klumpig och dyr. En billig och lätt kamera tappar istället i hantering, hastighet och bildkvalitet.

Man kan lite slarvigt säga att i en kompaktkamera är en av de viktigaste egenskaperna just storleken ("kompakt"), vikten och i de flesta fall priset. Som Per nämner har de en mycket mindre bildsensor vilket är positivt om man vill bygga små kompakta objektiv, men i många avseenden en nackdel när det gäller bildkvaliteten. Dessutom är en kompaktkamera "färdig". Den är svår att bygga ut, ändra eller specialanpassa.

Med en systemkamera å andra sidan accepterar man lite större och klumpigare kamera och framför allt betydligt större och klumpigare objektiv. Men man kan byta objektiv (och de finns ganska små varianter också) och välja mellan vidvinkel, tele, närbildsobjektiv, och olika speciella objektiv av alla sorter och slag. Att bildsensorn är större gör också att kameran potentiellt kan ta bättre bilder, framför allt i besvärliga ljusförhållanden.

Nu är som sagt D70s en gammal kamera, och jämför med en modern kompaktkamera är inte D70s så speciellt mycket bättre i svagt ljus. Men den har många andra fördelar. Skaffar du en lite modernare begagnad kamera, som Nikons D80, eller ännu hellre D90, Canons 450D, 500D, någon av Sonys kameror som börjar på 5 (den nyaste heter till exempel 580), Pentax Kx, Olympus E30 ... Det finns många begagnade kameramodeller som bara är några år gamla och som går att hitta billigt.

Om jag rakt av jämför en Casio EX-FH25 för 1895 kr mot en D70s för 2000 kronor så är Casion enklare och smidigare att ha med sig, och har mycket fler finesser av olika slag. Men vill du fotografera aktivt och lära dig hur man tar speciella och kul bilder är en D70s garanterat roligare om än lite klumpigare och inte så finessrik. Skillnaden i svårighetsgrad är inte så stor.

Att fota hundar som springer, över huvud taget att fota saker som rör sig snabbt och speciellt om de rör sig oförutsägbart från och emot en och speciellt i dåligt ljus, är något av det svåraste man kan göra med en kamera.

Nu vet jag inte exakt hur bra en D70 är, men med tanke på åldern och vilken typ av kamera det är och med tanke på objektivet som har kort zoomomfång, saknar helt vidvinkel och är rätt ljussvagt tror jag att det är rätt stor risk att du blir besviken om du försöker fota rörliga motiv med den.

En fördel med begagnade grejer är att man ofta kan sälja dem för samma pengar som man köpte dem för om man inte gillar dem, så jag tycker du ska titta på lite nyare och mer avancerade modeller som t.ex. Nikon D200 och ett 17-50/2,8 och ett 70-300 VR objektiv till den. Det finns andra liknade kit som också skulle fungera bra, men det är mitt tips.

Du kanske kan få låna kameran från din kompis för att testa om systemkamera är något för dig. Jag har sett trådar här på forumet där man köpt dyra sytemkameror och anser att bilderna blir mer oskarpa än de från deras tidigare kompakt, vilka de också kan bli om man inte medvetet använder detta för att skapa sina bilder. Så för att kunna använda sin sytemkamera fullt ut så får man nog räkna med att köpa några objektiv på sikt, och att tänka något mer när man tar sin bild

D70:n börjar, som sagts, bli rätt omodern, men den presterar fortfarande bra. Dess största nackdel är, IMO, sökaren, som är rätt liten och mörk. En annan sak, som kan vara både en för- och en nackdel är dess konservativa bildbehandling som lämpar sig bäst om man själv vill efterbehandla bilderna. JPEG-motorn är inte heller den bästa, så man kan vinna en hel del på att fota RAW. I övrigt är det en najs kamera och jag håller inte alls med om att den "inte är mycket bättre än dagens kompakter" vad gäller brus. Visst, brusnivåerna är kanske ganska lika, men D70:n har inte alls samma brist på detaljer som smetats ut pga brusreducering som man ser i kompaktkamerorna. Faktum är att D70:n är tämligen brusfri även på ISO800, utan brusreducering, medan kompakterna av idag har ganska kraftig brusreducering på ISO800, med utsmetade detaljer som ett brev på posten.

Hur som helst, jag skulle inte köpa den i kombination med en 35-70-zoom. 35mm ger ingen vidvinkel alls och det är inte något särskilt allround objektiv. Hade det varit i kombination med en 18-70 (mycket bra objektiv som är mycket mer allround) hade det kanske varit värt det.
Jag har inte järnkoll på begagnatmarknaden i dagsläget, men du kan säkert hitta en D80 med 18-105-objektiv för inte SÅ mycket mer pengar och det skulle, IMO, vara ett bättre köp. Du får då en kamera som har en finare sökare och är lite uppdaterad vad gäller AF och har bättre JPEG-motor (för de gånger man inte vill fota i RAW). Det är inte några revolutionerande skillnader mot D70:n, men på det stora hela är det en hel del småsaker som blivit bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto