Det kanske är att jämföra päron och äpplen, men jag hittade en CASIO EXILIM EX-FH25 på Dustin för 1895 kr.
http://www.dustin.se/casio-exilim-ex-fh25/product/5010412028
Vad är skillande mellan min Casio ex-z150, Casio FH25 och den systemkamera tråden handlar om?
Hej!
Per har redan gett ett bra svar, jag bara kompletterar lite med en annan vinkel:
Alla kameror är kompromisser på ett eller annat sätt. Man kan inte få allt i en kamera. En superkamer vad det gäller bildkvalitet och flexibilitet blir i gengäld tung, klumpig och dyr. En billig och lätt kamera tappar istället i hantering, hastighet och bildkvalitet.
Man kan lite slarvigt säga att i en kompaktkamera är en av de viktigaste egenskaperna just storleken ("kompakt"), vikten och i de flesta fall priset. Som Per nämner har de en mycket mindre bildsensor vilket är positivt om man vill bygga små kompakta objektiv, men i många avseenden en nackdel när det gäller bildkvaliteten. Dessutom är en kompaktkamera "färdig". Den är svår att bygga ut, ändra eller specialanpassa.
Med en systemkamera å andra sidan accepterar man lite större och klumpigare kamera och framför allt betydligt större och klumpigare objektiv. Men man kan byta objektiv (och de finns ganska små varianter också) och välja mellan vidvinkel, tele, närbildsobjektiv, och olika speciella objektiv av alla sorter och slag. Att bildsensorn är större gör också att kameran potentiellt kan ta bättre bilder, framför allt i besvärliga ljusförhållanden.
Nu är som sagt D70s en gammal kamera, och jämför med en modern kompaktkamera är inte D70s så speciellt mycket bättre i svagt ljus. Men den har många andra fördelar. Skaffar du en lite modernare begagnad kamera, som Nikons D80, eller ännu hellre D90, Canons 450D, 500D, någon av Sonys kameror som börjar på 5 (den nyaste heter till exempel 580), Pentax Kx, Olympus E30 ... Det finns många begagnade kameramodeller som bara är några år gamla och som går att hitta billigt.
Om jag rakt av jämför en Casio EX-FH25 för 1895 kr mot en D70s för 2000 kronor så är Casion enklare och smidigare att ha med sig, och har mycket fler finesser av olika slag. Men vill du fotografera aktivt och lära dig hur man tar speciella och kul bilder är en D70s garanterat roligare om än lite klumpigare och inte så finessrik. Skillnaden i svårighetsgrad är inte så stor.