Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korn i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Vad är "bra" korn? Det pratas om den analoga känslan! Hur får man till bästa korn i Lightroom? Hur definieras bra korn?

Jag vill ge vissa svartvita bilder korn direkt i Lightroom, bra tips, tack!

Att korn skulle vara ett uttryck 'analog känsla' är lite ironiskt. Förr i tiden eftersträvade man, såvitt jag kan erinra mig, film med så 'fint' korn som möjligt. På 60-talet var det/blev det modernt med hårt pressade svartvita filmer med grovt korn och stark kontrast. Åtminstone är det min minnesbild .

Så allt är beroende på vilken 'analog' tradition du vill efterlikna.

Att korn skulle vara ett uttryck 'analog känsla' är lite ironiskt. Förr i tiden eftersträvade man, såvitt jag kan erinra mig, film med så 'fint' korn som möjligt. På 60-talet var det/blev det modernt med hårt pressade svartvita filmer med grovt korn och stark kontrast. Åtminstone är det min minnesbild .

Så allt är beroende på vilken 'analog' tradition du vill efterlikna.

Tjaaa, det vet jag inte! Vet inte ens om jag vill efterlikna någon gammal tradition. Jag skulle vilja veta vad som är fult brus och vad som är bra korn. Ta ett direkt exempel i den länken jag skickade i det tidigare inlägget. Är bilden på Kabinbanan i Åre bara belagd med fult brus eller är det fint korn? Jag har brus/korn i flera bilder i min portfolio: http://www.rockberg.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=266527

Jag dribblar med vissa av mina bilder och lägger till korn (brus) ibland och gillar det i största allmänhet till vissa bilder men jag läser titt som tätt på diverse forum att fotografer ser skillnad på ful brus och bra korn (slarvigt uttryckt!) och jag skulle gärna vilja lära mig mer om detta faktum.

Har läst att någon (kommer inte ihåg vem) som tycker att det korn som går att lägga till med LR inte blir bra och då undrar jag naturligtvis hur bra korn ser ut?

Tycker du det är snyggt eller fult det du gör med brus/korn? Om du själv är nöjd och tycker det är snyggt så kan väl ingen annan säga att "Nej, du har fel det är fult" Då det handlar om tycke o smak.

Sen är det ju annorlunda om du letar efter att göra dina bilder uppskattade av så många som möjligt istället för att göra det du själv tycker verkar spännande.

Personligen lägger jag aldrig in korn/brus då jag förknippar det med för högt ISO-värde och taskiga förhållanden. Men om du gillar kornighet så ska du ju inte bry dig om vad jag tycker :)

Tycker du det är snyggt eller fult det du gör med brus/korn? Om du själv är nöjd och tycker det är snyggt så kan väl ingen annan säga att "Nej, du har fel det är fult" Då det handlar om tycke o smak.

Sen är det ju annorlunda om du letar efter att göra dina bilder uppskattade av så många som möjligt istället för att göra det du själv tycker verkar spännande.

Personligen lägger jag aldrig in korn/brus då jag förknippar det med för högt ISO-värde och taskiga förhållanden. Men om du gillar kornighet så ska du ju inte bry dig om vad jag tycker :)

OK, håller med dig där. Jag har nog mest bara kört på egen känsla och bedömt från bild till bild om jag gillar det eller inte. Jag har ingen aning om det uppskattas enligt någon norm.

Läste en rad i senaste numret av tidningen Kamera och Bild där det stod i samband med test av en kamera (Olympus): "Få en härlig känsla av gammal analog film med filtret för grovkornig film". Sådana fraser får en ju genast att undra över skillnaderna mellan "fult brus" och "fint korn". I alla kameratester vill man ju ha bort störande brus och då undrar jag vad som är vad ... brus, korn, brus korn ... ole dole doff!

Lite förvirrande för mig. Jag har ändå en känsla av att det måste gå att se skillnad på "fult brus" och "fint korn" ... lite mer än bara genom allmänt tyckande, eller är jag ute och cyklar?

Jag vill få till "fin korn" på vissa bilder i Lightroom ... går det?!

ANNONS