Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tyst, snabb kompakt med RAW sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

benganj

Aktiv medlem
Har googlat en del men inte riktigt fått svar. Jag letar efter en kompakt kamera som har följande egenskaper med viktigaste först.

1. RAW-format
2. Tyst
3. Ljusstark
4. Snabb autofokus
5. Pris

Någon som har förslag? Begagnat funkar också.

Har googlat en del men inte riktigt fått svar. Jag letar efter en kompakt kamera som har följande egenskaper med viktigaste först.

1. RAW-format
2. Tyst
3. Ljusstark
4. Snabb autofokus
5. Pris

Någon som har förslag? Begagnat funkar också.
X100? Fast snabb autofokus jämfört med spegelreflexkameror är inte sant.

Micro 4/3 kan kanske vara något.
Nya Panasonic GX1 med pannkaksobjektivet 20mm 1,7?
Snabb Autofokus har den också.

Med mindre sensor kanske Panasonic LX5 fast så fort du går ner i format till rena kompaktkameror så får du långsammare autofokus.

Utan optisk sökare. Personligen anser jag fortfarande att digitala sökare är värdelösa om man nu inte har ett stillastående motiv i bra ljus.
Recensionerna mot X10 var väl sådär jämfört med X100. Du har dessutom större sensor i X100 än X10.

Trådskaparen frågade efter en kompaktkamera, inte en systemkamera.

Dessutom finns det sökare att köpa till- Den bästa funktionen på XZ1 för mig är att den lilla extrablixten styrs trådlöst.

Canon S100!

Om du vill ha en liten kamera som möjligt. Använder själv S90 som jag är nöjd med, men funderar på att uppgradera till S100. Beror lite på vad du behöver i form av storlek och zoom-omfång.

Har själv köpte en X10 som ersättare för en Leica D-LUX 4.

Hade jag vetat hur bångstyrig den lilla X10:an är hade jag köpt en ny D-LUX 5 i stället.

Ibland fungerar den hur bra som helst, ibland undrar jag vad den håller på med.

Nu har jag i alla fall programerat in ett RAW-läge på C1 med så mjuka bilder som möjligt och C2 med lite mera stuns i bilderna. Får se hur det blir.

Fråga, finns det någon användarbok som är skriven av någon fristående författare?

Bilder, sök på mitt användarnamn och i albumet X10 finns några.

ANNONS
Götaplatsens Foto