Annons

Nikon-objektiv med bra bokeh?

Produkter
(logga in för att koppla)

tryman

Medlem
Sneglar lite på Nikons utbud av objektiv och undrar framför allt om det finns några motsvarigheter till Canons 50/1.2L och 85/1.2L?

Är främst intresserad av släppet och bokeh. Plus att det helst ska vara AF.

Finns det någonstans på nätet man kan jämföra bilder tagna med Nikon-objektiv och Canons 50+85:a?

/kentaroo

För det första måste du skilja på ”bra bokeh” och ”mycket bakgrundsoskärpa”. Det är helt olika saker och många objektiv med stor bländaröppning ger ordentligt hård och jobbig oskärperendering på full öppning. Den mjuknar dock i regel när man bländar ner en liten skvätt, vilket i och för sig kan vara ett skäl att välja ett objektiv med så hög ljusstyrka som möjligt.

Den snyggaste bokehn hos normalobjektiv för Nikon som jag provat är Nikkor 50/1,2 vid f/2. På plats nummer två hamnar Sigma 50/1,4 (som till skillnad från Nikkorn har AF), men det kan jag tycka är för mjukt på korta avstånd. Bakgrunden blir bara en enda gröt liksom.
På långa avstånd är Zeiss 50/1,4 väldigt trevligt, men det är inte alls särskilt skarpt förrän vid f/2,5 eller så.

Vad gäller 85 mm så kan jag rekommendera Samyang 85/1,4 om du vill komma billigt undan, men det är manuellt. Hostar du upp ordentligt så är det nog svårt att vara missnöjd med bokehn hos Sigma 85/1,4 eller för den delen Nikon 85/1,4 AF-S.

Jag tror att du ska försöka strunta i om objektiven har f/1,2 eller f/1,4 som största öppning, för det är inte det som avgör hur bokehn ser ut. Det blir liiite mer oskärpa i bakgrunden bara, vilket ofta är av mycket mindre betydelse för helhetsintrycket än oskärpans karaktär.

Tackar för svaren!

diip: Aha, dom får jag spana in då. Vet du någonstans man kan se lite testbilder med dessa objektiv?

makten: tack för utförligt svar! Jag är van vid canons50/1.2L och har väl egentligen inte stött på någon bättre bokeh bland canon-objektiven (har dock ej införskaffat 85:an ännu). Brukar ligga mellan 1.8-2.8 när jag plåtar för schysst oskärpa, beroende på avstånd mellan det skarpa och oskarpa i motivet, och avstånd till själva motivet.

När du säger "för mjukt" på 50-Sigman vid korta avstånd låter märkligt, är det inte bara att blända ner lite? Eller är det ett generellt problem med Sigman tycker du? Det är ju ett väldigt billigt objektiv annars, klart värt att spana närmare på...men nästan för billigt för att vara sant ;)

Får väl kika närmare på Sigma 85:an och Nikon 85:an då.

Funderar nämligen på systembyte (eftersom D800 bla bla bla) och dessa objektiv plus tilt-shiftarna är viktigast för mig. Nikons 50 och 85-alternativ är dessutom betydligt billigare än Canons (ok, 1.2-bländare kostar väl mer, men om nu bokehn är viktigast)

Någon som har erfarenhet av motjusegenskaperna hos Nikon 50/1.2, Sigma 50/1.4, Sigma 85/1.4 eller Nikon 85/1.4 AF-S?

Letar man efter bokeh objektiv till Nikon så är 105/2,0 DC och 135/2,0 DC oslagbara. Man kan justera graden av sfärisk abberation för att justera karaktären på bokeh. Vill man ha snygg bokeh bakom går det och vill man ha det framför går det. De har gammaldags skruvdrift men det spelar ju mindre roll för det tänkta ändamålet för dessa. Lite längrebrännvidd än de angivna men ändå....

Kolla flickr sök på nikon 35mm f1,4 samma för 85an så kan du leta upp grupper för dessa objektiv.

Brukar ligga mellan 1.8-2.8 när jag plåtar för schysst oskärpa, beroende på avstånd mellan det skarpa och oskarpa i motivet, och avstånd till själva motivet.
Då tror jag att du skulle bli nöjd med ett "vanligt" 50/1,4 AF-S faktiskt, som är mycket bra vid f/2 och dessutom relativt litet och lätt jämfört med Sigman.

När du säger "för mjukt" på 50-Sigman vid korta avstånd låter märkligt, är det inte bara att blända ner lite? Eller är det ett generellt problem med Sigman tycker du? Det är ju ett väldigt billigt objektiv annars, klart värt att spana närmare på...men nästan för billigt för att vara sant ;)
Nja, de flesta verkar älska Sigman just för dess sammetsmjuka bokeh. Men jag tycker att det är trevligare med "neutral" bokeh, alltså där oskärpecirklarna är helt jämnljusa från mitt till kant. Sigman ger istället mjuk kant vilket gör oskärpan extremt "snygg", men på nära håll kan det bli lite för mycket av det goda.
När jag talar om dålig bokeh så avser jag oskärpecirklar som har en hård och ljus kant, vilket nästan alla andra ljusstarka objektiv har om man inte bländar ner lite. Sigman är kanonbra om man gillar dess karaktär, även om den är rätt klumpig.

Någon som har erfarenhet av motjusegenskaperna hos Nikon 50/1.2, Sigma 50/1.4, Sigma 85/1.4 eller Nikon 85/1.4 AF-S?
Jag vill minnas att 50/1,2 är förvånansvärt bra i motljus, om man bländar ner lite. Sigman vet jag inte däremot även om jag ägt den också. Man får tänka på att 1,2:an är en gammal konstruktion som på många sätt inte kan mäta sig med dagens antireflexbehandlingar. Å andra sidan är det ett prestigeobjektiv som var top of the line då, och som på en del andra sätt är bättre än de allra nyaste objektiven.

Tillägg: Hittade ett par bilder i min egen profil.
Nikkor 50/1,2 vid full öppning på D700: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1770134.htm
Sigma 50/1,4 vid full öppning på D700: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1631326.htm

Här kan man se att Sigman är väldigt mjuk och fin trots rätt stort avstånd. Det hade sett förjävligt ut med nästan vilket annat 50-millimetersobjektiv som helst, bortsett från Zeiss 50/1,4.
Du kan också se hur kaotisk bokehn från 1,2:an är, men tänk på att det är riktigt kort avstånd.

Letar man efter bokeh objektiv till Nikon så är 105/2,0 DC och 135/2,0 DC oslagbara. Man kan justera graden av sfärisk abberation för att justera karaktären på bokeh. Vill man ha snygg bokeh bakom går det och vill man ha det framför går det. De har gammaldags skruvdrift men det spelar ju mindre roll för det tänkta ändamålet för dessa. Lite längrebrännvidd än de angivna men ändå....

Aha! Klart intressanta objektiv. Surfade runt lite på dom och fick känslan av att dom nog är lite "långsamjobbade" för de flesta av mina ändamål, men ska nog försöka komma åt å klämma på dom framöver. Sen tål det ju att jämföras om bokehn från dessa objektiv är tillräckligt snygga ;) Jepp, lite längre brännvidder än vad jag främst kikar på nu, men som sagt, klart värt att kika närmare på.

Kolla flickr sök på nikon 35mm f1,4 samma för 85an så kan du leta upp grupper för dessa objektiv.

Sweet. Tackar för det tipset! Bara bläddra utav fasiken nu då, så kanske jag kan bli klok på hur dant de olika objektivet beter sig. Synd bara att de olika fotograferna beter sig...slumpartat. Dock redan nu fått en känsla av att canons 85/1.2 är något skönare än Nikons och Sigmas 85:eek:r, men ska kika vidare, vill gärna att de billigare varianterna ska funka lika bra.

Senast ändrad:
Jag är väldigt nöjd med min nya 85 1,4 G. Tycker den ger mjuk o fin bakgrundsoskärpa. Skarp är den också, även fullt öppen.

Jag är väldigt nöjd med min nya 85 1,4 G. Tycker den ger mjuk o fin bakgrundsoskärpa. Skarp är den också, även fullt öppen.

Nikons 85 1.4g är världens bästa 85:a rent optiskt om man tittar på mtf charts, men den är förbannat dyr, om man inte måste ha 1.4 så skulle jag inte välja den framför nya 1.8:an som inte är långt efter optiskt. Men självklart skulle jag ta 1.4:an om jag fick båda gratis =)

Nikons 85 1.4g är världens bästa 85:a rent optiskt om man tittar på mtf charts, men den är förbannat dyr, om man inte måste ha 1.4 så skulle jag inte välja den framför nya 1.8:an som inte är långt efter optiskt. Men självklart skulle jag ta 1.4:an om jag fick båda gratis =)

Like they say. I dont need it, I love it. 1,8 har ju annars fördelarna, kortare närgräns, 80 cm mot 85 cm. Tror af också är rappare.

Då tror jag att du skulle bli nöjd med ett "vanligt" 50/1,4 AF-S faktiskt, som är mycket bra vid f/2 och dessutom relativt litet och lätt jämfört med Sigman.

Hmmm, ok ska kika närmare på Nikons och Sigmas 50/1.4, hoppas dom blurrar snyggt.

Beträffande huruvida maxöppningen på en glugg är 1.2, 1.4 eller något annat så spelar det nog allt en viss roll ändå. Glugg med större öppning = tillverkaren lägger oftast ner mer krut på konstruktionen, vädertätat osv. Dessutom så är det väl generellt så att rent skärpemässigt så måste man blända ner ett par steg från maxöppning för att få bäst resultat, inte minst kantskärpan. Dessutom vinjetterar objektiven mer på full öppning. Så min 50/1.2L borde (gissningsvis) totalt sett prestera bättre på 1.8öppning än en 1.8glugg på sin maxöppning. Rätta mig om jag haver fel. Om jag jämför canons 50:eek:r så har dom dessutom byggt 1.2:an så den blurrar fasiken så mycket snyggare än 1.4:an och 1.8:an, på alla stora bländaröppningar, vilket jag ser som den största vinsten. Alltså har jag i Canons sortiment upptäckt att 1.2-öppningsgluggarna överträffar de andra gluggarna. jo men lite som svar på längst ner i ditt första inlägg, när vi nu ändå snackar bländaröppningar, och att inte stirra sig blind på detta tal.

Nja, de flesta verkar älska Sigman just för dess sammetsmjuka bokeh. Men jag tycker att det är trevligare med "neutral" bokeh, alltså där oskärpecirklarna är helt jämnljusa från mitt till kant. Sigman ger istället mjuk kant vilket gör oskärpan extremt "snygg", men på nära håll kan det bli lite för mycket av det goda.
När jag talar om dålig bokeh så avser jag oskärpecirklar som har en hård och ljus kant, vilket nästan alla andra ljusstarka objektiv har om man inte bländar ner lite. Sigman är kanonbra om man gillar dess karaktär, även om den är rätt klumpig.

Ok, låter som Sigman är värd att testa då! Gillar mjuk oskärpa.

Jag vill minnas att 50/1,2 är förvånansvärt bra i motljus, om man bländar ner lite. Sigman vet jag inte däremot även om jag ägt den också. Man får tänka på att 1,2:an är en gammal konstruktion som på många sätt inte kan mäta sig med dagens antireflexbehandlingar. Å andra sidan är det ett prestigeobjektiv som var top of the line då, och som på en del andra sätt är bättre än de allra nyaste objektiven.

Aha, Nikonen verkar het då, men frågan är om jag kan leva med MF ... :p Bra motljuskaraktär tycker jag för övrigt ska innebära inga flares eller snygga flares.

Tillägg: Hittade ett par bilder i min egen profil.
Nikkor 50/1,2 vid full öppning på D700: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1770134.htm
Sigma 50/1,4 vid full öppning på D700: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1631326.htm

Här kan man se att Sigman är väldigt mjuk och fin trots rätt stort avstånd. Det hade sett förjävligt ut med nästan vilket annat 50-millimetersobjektiv som helst, bortsett från Zeiss 50/1,4.
Du kan också se hur kaotisk bokehn från 1,2:an är, men tänk på att det är riktigt kort avstånd.

Schysst att du hänvisar till lite praktiska exempel!
Tycker att din Nikkor-bild är rätt stökig i oskärpan (som du själv antyder), om jag nu jämför med vad jag brukar få med canons 1.2:a, ok, såklart svårt att bara jämföra utifrån en enda bild så här, och situation med ljus och avstånd spelar såklart in. Plus att det visst är en smaksak hur oskärpan "ska" se ut. Men inga flares i den situationen! Anar att det är det du menar med att den har bra motljusegenskaper?
Din Sigma-bild från parkeringen tycker jag också uppvisar en stökig oskärpa, speciellt tycker jag man liksom "ser dubbelt" om man t.ex. kollar på lyktstolparna i bakgrunden, den röda texten uppe till vänster och detaljer på bilarna. (OBS! ingen kritik mot dina bilderna som sådana, utan mer en kritisk granskning av enbart oskärpan!) Men åter igen, kanske en smaksak. Av dessa exempel föredrar jag det mjukare blurret från canons 1.2:a. Men ska helt klart försöka testa dessa objektiv när jag kommer åt, eftersom jag nu funderar på att byta system..hmm hmm hmm

Tack hur som helst för dina utförliga svar! Jakten efter det skönaste blurret går vidare...

Like they say. I dont need it, I love it. 1,8 har ju annars fördelarna, kortare närgräns, 80 cm mot 85 cm. Tror af också är rappare.

behöver man det bästa så får man alltid casha lite mer, allt beror på vad man behöver. Jag skulle aldrig beställa 1,8 det som gäller är 1,4. Grattis till en bra glugg Paul hur känns den i jämförelse med din 85mm 1,2L II canon som du hade förut?

Aha! Klart intressanta objektiv. Surfade runt lite på dom och fick känslan av att dom nog är lite "långsamjobbade" för de flesta av mina ändamål, men ska nog försöka komma åt å klämma på dom framöver. Sen tål det ju att jämföras om bokehn från dessa objektiv är tillräckligt snygga ;) Jepp, lite längre brännvidder än vad jag främst kikar på nu, men som sagt, klart värt att kika närmare på.

Dom är riktigt kvicka i autofokusen faktiskt. Och motljusskyddet sitter på hela tiden, vilket är praktiskt.

behöver man det bästa så får man alltid casha lite mer, allt beror på vad man behöver. Jag skulle aldrig beställa 1,8 det som gäller är 1,4. Grattis till en bra glugg Paul hur känns den i jämförelse med din 85mm 1,2L II canon som du hade förut?
Svårt att jämföra. Hade Canon till aps-h dessutom. Men Canongluggen var väldigt bra. Nikon har snabbare af och balanserar bättre på kameran. Kantskärpan är också bättre med Nikon. Bokehn är väldigt mjuk o fin, men det var den med Canons också. Imorgon skall jag maila dig tre bilder tagna med gluggen. Två helt obehandlade och en redigerad. Den redigerade är mest för att illustrera bokehn.

85mm 1,4an brukar väl kallas "cream machine" elr liknande pga den underbart mjuka bokehn den ger?

ANNONS
Götaplatsens Foto