Annons

Äntligen Nikon D800

Benjamin83

Aktiv medlem
Kul att höra att det rullar på!

Man skulle ju kunna köpa objektiv medan man väntar att D800 ska finnas i lager... men måste först fixa autofokus på D7000 som inte fungerar riktigt enligt önskemål och inbyggda justeringarna räcker inte.
 

Photocon

Aktiv medlem
Kul att höra att det rullar på!

Man skulle ju kunna köpa objektiv medan man väntar att D800 ska finnas i lager... men måste först fixa autofokus på D7000 som inte fungerar riktigt enligt önskemål och inbyggda justeringarna räcker inte.
Kanske inte så bra idé alltid. Bäst att kunna prova direkt på D800 så att du inte upptäcker att du fått ett lite sämre exemplar av objektiv när du väl får kameran. Alltid tråkigt att behöva skicka på service för justering. Även om det är på garantin.

Men när du får AF att fungera som du vill på D7000 och vet med dig att just ditt exemplar fokuserar rätt så kan det ju gå bra. D v s om du räknar med att kantskärpan inte blir detsamma på en D800 p g a att hela objektivets avbildningsyta används där.
 

microo

Aktiv medlem
800 eller 800E?

Beställde 800E i början på mars, men SP verkar knappt veta om de ens kommer för oss vanliga fotografer...
Fast det stämmer ju inte riktigt en kompis till mig som bestälde sin D800E i December har sedan någon vecka haft den i sin ego. Fotografen är ej NPS
 

mattepeson

Medlem
Köpt D800

Förstått att de flesta lev har kösystem på D800. Blev sugen på en i veckan och klev in på Expert i Värnamo och där hade de vare sig kösystem eller avsaknad av D800. Köpte en och är galet nöjd...
 

Mesch

Aktiv medlem
Kameradoktorn ringde och erbjöd mig en D800, där hade jag köplats 201. Det börjar tydligen ramla in en och annan kamera :)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag tror problemet är att distributionsvägarna ställts på huvudet iom förseningarna från Japan. Hade kameran (kamerorna) levererats i den takt som var planerad från början hade säkert kösystemen funkat som det är meningen, men som det är nu måste ju avvägningar göras.

Det enda man kan hoppas på är att Nikon själva ser detta som ett problem, eftersom kunder blir sura. I överigt förlorar ju inte Nikon något mer än vad förseningen i sig självt orsakade, kamerorna går ju som smör.

Söker man en E-variant gör man nog bäst i att ringa runt lite, det finns ju ett antal större butiker att välja på. Ett mail i veckan, eller ett samtal, så går det ganska fort att få tag på en. Jag har varit med och hämtat ut tre vanliga och en "E" nu - så omöjligt är det knappast.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, det är precis vad den gör.

Följ länken i inlägg #3813, som går till A77-tråden där jag beskriver lite mer i detalj hur det fungerar.
Att Per har rätt är det lätt att konstatera om man har en NEX 7. Där finns ingen spegel alls och inte heller någon ridå framför sensorn. Det är helt öppet till sensorn. Om man tar av objektivet och gör ett avtryck så ser man att ridån flyger fram vid själva avtrycket.

Om man sätter på adapter 2 för A-mount så sätter man ju dit den spegel som finns i A77 men normalt saknas i en NEX 7 utan adapter. Då får man också fasdetekt AF som man normalt saknar i NEX 7.

Så det vi väntar på och som Sony har ett patent på som de visat för något år sedan är AF-sensorer direkt på huvudsensorn. Då ryker spegeln all världens väg och då kommer alla kameror i ett slag att kunna köras med betydligt snabbare seriebildtagningssekvens än idag. Dessutom får alla följande AF vid filmning.

Speglar är skit och att vi blir av med dessa måste ju bara hända i nästa generation fetkameror. Det är väl dags nu att bli av med det föråldrade elektromekaniska rasslet. Då kan dessutom alla testare sluta fråga sig om kameran har spegellåsning i uppfällt läge. Det blir liksom en icke fråga då liksom vibrationerna som idag orsakas av spegelrasslet inte minst vid seriebildtagning.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Så det vi väntar på och som Sony har ett patent på som de visat för något år sedan är AF-sensorer direkt på huvudsensorn. Då ryker spegeln all världens väg och då kommer alla kameror i ett slag att kunna köras med betydligt snabbare seriebildtagningssekvens än idag. Dessutom får alla följande AF vid filmning.
Tekniken har ju redan framgånggsrikt använts i Nikon 1-kamerorna (och mindre framgångsrikt hos några modeller från Fujifilm). Jag håller helt med om att det är en grymt lockande teknik, och tror det är bästa vägen att gå. Det blir extra lockande i och med att man kan kombinera fasdetektering med kontrastdetektering, bägge har ju sina styrkor.

Men, den tekniken är inte trivial, och värre blir den ju större sensor man har. Ett av problemen är att skall den fungera bra så måste man ha mycket hög utläsningsfrekvens från sensorn, något som bland annat skapar värmeproblem - vilket om jag förstår saken korrekt blir värre ju större sensorn är.

Men, alla kameratillverkare tittar på den här tekniken, jag tror vi kommer att se mycket utveckling där de närmsta åren.

Speglar är skit och att vi blir av med dessa måste ju bara hända i nästa generation fetkameror. Det är väl dags nu att bli av med det föråldrade elektromekaniska rasslet. Då kan dessutom alla testare sluta fråga sig om kameran har spegellåsning i uppfällt läge. Det blir liksom en icke fråga då liksom vibrationerna som idag orsakas av spegelrasslet inte minst vid seriebildtagning.
Jag skulle inte kalla speglar skit :) Men jag håller med om att de krånglar till kameror rejält (ta bara en sådan sak som de stora registreringsvstånden för objektiven). Jag tror vi kommer att få se fler och fler EVF-kameror, om inte annat av rena kostnadsskäl, se mitt svar till Lennart här ovanför. Men också för att EVF har sina egna stora fördelar - peaking är ju kanske den mest lysande fördelen, men hela grejen att kunna välja och styra hur information visas är ju underbar.

Det vanligaste som händer vid genomgripande teknikförändringar är ju inte att en gammal teknik plötsligt helt upphör, snarare att den margnaliseras till en nisch. Se på genomsiktssökare, som egentligen blev utkonkurrerat av spegelreflex för sisådär 50 år sedan, men som envist finns kvar lite här och var. Ja, se på film som finns kvar som en nisch trots att digitalt tagit över huvudfåran. Så det kommer finnas kameror byggda kring speglar även framledes, men det kommer att bli mer och mer av en nisch.
 

fishnose

Aktiv medlem
Det är varken spegel eller AF som sätter gränserna för hur snabb serietagning kameran kan hantera. Det är i första hand sensorn. Att skyffla så mycket data från sensor till buffert, sedan 'nollställa' sensor, ta emot en ny bild, A/D omvandla, skyffla ut osv. Det är enorma mängder data som ska flyttas runt i exvis en D800.

Samtidigt får det inte bli varmt (varken sensor eller processorer) och man har inga möjlighter till fläktkylning. Sedan får det knappt kosta någon batterikraft heller, för att en laddning ska räcka till att göra om hela proceduren ca 1500 ggr, plus allt annat kameran ska klara av.... otroligt att det överhuvudtaget fungerar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är varken spegel eller AF som sätter gränserna för hur snabb serietagning kameran kan hantera. Det är i första hand sensorn. Att skyffla så mycket data från sensor till buffert, sedan 'nollställa' sensor, ta emot en ny bild, A/D omvandla, skyffla ut osv. Det är enorma mängder data som ska flyttas runt i exvis en D800.

Samtidigt får det inte bli varmt (varken sensor eller processorer) och man har inga möjlighter till fläktkylning. Sedan får det knappt kosta någon batterikraft heller, för att en laddning ska räcka till att göra om hela proceduren ca 1500 ggr, plus allt annat kameran ska klara av.... otroligt att det överhuvudtaget fungerar.
Men om man tittar på t.ex. 1-systemet som saknar spegel så klarar den av att ta 60fps i full storlek och 1200fps i reduserad storlek. Nu har D800 ca 3.6ggr så många pixlar att ta hand om, men den är ju inte i närheten av 17fps i full storlek.

/Karl
 

Mesch

Aktiv medlem
Men om man tittar på t.ex. 1-systemet som saknar spegel så klarar den av att ta 60fps i full storlek och 1200fps i reduserad storlek. Nu har D800 ca 3.6ggr så många pixlar att ta hand om, men den är ju inte i närheten av 17fps i full storlek.

/Karl
Att dumpa data till en cache från sensorn borde som du skriver inte vara någon begränsande faktor. Spegeln är nog problemet om vi snackar höga hastigheter
( ~15-20fps )
Det har väl aldrig gjorts en kamera snabbare än typ 13fps som har rörlig spegel?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är varken spegel eller AF som sätter gränserna för hur snabb serietagning kameran kan hantera. Det är i första hand sensorn. Att skyffla så mycket data från sensor till buffert, sedan 'nollställa' sensor, ta emot en ny bild, A/D omvandla, skyffla ut osv. Det är enorma mängder data som ska flyttas runt i exvis en D800.

Samtidigt får det inte bli varmt (varken sensor eller processorer) och man har inga möjlighter till fläktkylning. Sedan får det knappt kosta någon batterikraft heller, för att en laddning ska räcka till att göra om hela proceduren ca 1500 ggr, plus allt annat kameran ska klara av.... otroligt att det överhuvudtaget fungerar.
Rörlig spegel är definitivt en begränsning om man vill ha snabb serietaging och i synnerhet om man vill ha autofokus. Eos 1D X sätter faktiskt hastighetsrekord för kombinationen optisk sökare + autofokus. Det har funnits snabbare kameror, men inte med autofokus och oftast inte med rörlig spegel.

Varför tror du t.ex. AF försvinner på D3/D3s när de kör i 11 bilder/sek? Eftersom AF inte hinner mäta tillförlitligt mellan exponeringarna i den hastigheten. I D4 har Nikon trimmat upp farten med vilken de kan mäta tillförlitligt, från 9 till 10 bilder/sek. Canon har som sagt tagit det ett steg längre med 1D X.

Kapaciteten att läsa av data från sensorn och skyffla den vidare är mycket högre än vad spegeln klarar. Räkna lite på vad Nikon J1/V1 gör när de fotar i 60 bilder/sek. Skulle man skyffla data lika mycket data lika snabbt i en D800 skulle du kunna fota i runt 15 bilder/sek - med 36 MP. Glöm inte heller att V1 och D800 drivs med likadana batterier, så strömuttaget verkar inte vara ett problem.

Men, du har rätt i att så höga hastigheter med så mycket upplösning som i en D800 skulle bli dyrt med så all den buffert som behövs och man skulle nog mehöva 2 eller 3 XQD.kort som turades om att ta emot bilderna ... Plus att man riskerar värmeutveckling vid långa serier. Fast förmodligen inte mycket mer än vid videofilmning - där jobbar faktiskt hela sensorn (även om man bara läser av en del av raderna) i 30 bilder/sek.

Sensorerna klarar långt mycket mer än de hastigheter vi begränsar oss till idag. Att Nikon valt att begränsa farten i D800 till måttliga 4 bilder/sek kan dels vara av kostnadsskäl (buffertar, minneskort, livslängd på slutare/spegel osv), men med snabbare minneskort och lite större buffert skulle man antagligen ledigt kunna köra den i 6-7 kanske 8 bilder/sekund till marginellt högre pris. Men här kommer också faktorer som produktsegmentering - det skall ju finnas uppenbara skäl att köpa D4 också :)
 

r0bban

Aktiv medlem
D800?

Nu har jag visst två stycken, D800, nöjer mig dock med en. Har inte öppnat den andra, någon som är intresserad av den den? PM:a i så fall.
 

tobbe1

Aktiv medlem
Undrar bara varför Japanphoto inte har fått en enda Nikon D800 än? Med hopp om att någon ansvarig läser detta.....
Svar till "Frustrerad köare"
 
ANNONS