Om du har en i7 (sockel 1366) så är det nog inte så konstigt att du har bättre prestanda.
För det första så har
alla i7

r hyperthreading vilket gör att processorn kan hantera dubbelt så många trådar per kärna som en i5.
Sedan har i7 (endast sockel 1366) tripple channel (3 st minneskanaler) vilket ger en bussbredd på 192 bitar
om man har ett eller två minnen per kanal.
Alltså ska man ha 3 st alternativt 6 st minnesstickor i datorn för maximal prestanda.
Intel i5 har "bara" stöd för dual channel (2 st minneskanaler) och detta ger då en maximal bussbredd på 128 bitar. För maximal prestanda ska man då ha 2 st alternativt 4 st minnesstickor.
Har man inte samma mängd minne på alla kanaler kan det uppstå problem. Minneskontrollern väljer då istället att endast utnyttja en kanal vilket ger en bussbredd på 64 bitar (prestandaförlust).
Detta problemet har troligtvis Emil då han egentligen borde ha 8 GB alternativt 16 GB minne.