Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Histogram

Produkter
(logga in för att koppla)

sara_sve_swe

Aktiv medlem
Jag fotar ishockey och fått tips om att man skall kolla in histogramet för att få rätt exponering.
D.V.S Info skall gå hela vägen ut till höger ( om man fotar hockey)
Jag kommer inte ända ut till höger, ökar jag exponeringen i Lightrom så informationen kommer hela vägen ut till höger blir bilden jätte ljus. på några Histogram som jag har kollat slutar den mesta informationen ca 5mm från höger, men det kan vara små punkter hela vägen ut till höger
typ ...... Varför får man dessa punkter och varför får jag inte informationen hela vägen ut ?


Skickar med en länk där ni kan se Histogramet.

Histogram

Här är bilden som tillhör Histogramet

Histogram bild
 
Det där med att histogrammet ska ända ut till höger är bara ett specialfall när man tar bilden om man tänker bildbehandla den, inte som det ska vara när bilden är färdig.

Ju längre till höger man lägger sig utan att det börjar stiga upp efter högerkanten, desto mer information får man att jobba med. Bilden kommer däremot inte att se bra ut förrän man har justerat den i datorn efteråt.

Vill du lägga dig längre till höger är det bara att överexponera mer, men i ditt fall skulle du nog bara vinna väldigt lite på att gå längre till höger.
 
Histogrammet ser väl vettigt ut för den bilden. Du har en stor ljus vit is-yta som visas som en stor "knöl" till höger i histogrammet, och en stor mörk yta (spelaren) som visas som en knöl till vänster.

Det finns inget rätt eller fel när det gäller histogram.
 
När du får några små "punkter" som reser sig från baslinjen, så betyder det att bilden innehåller ljusa små ytor, som kan vara mer eller mindre viktiga för bildintrycket. För att du ska förstå var de små prickarna ligger kan man i en del bildbehandlare med kurvverktyget klicka i bilden och få ljusheten i punkten där man klickar i siffror. Gränsen mot urfrätt går vid 254. De små prickarnas läge längs x-axeln är deras värde, medan höjden är antalet pixlar som är så ljusa. Det är sammanlagda ytan, de där pixlarna behöver inte alla ligga på samma plats i bilden. Men de små prickarna kan vara reflexer, som de du ser i hjälmen här, eller de kan vara någon vit grej med hög reflektans, eller en ljuskälla.

Om man med musen letar efter högdagrarna så får man ganska snart grepp om hur de kan se ut, och var de ligger i histogrammet. Gimp visar värdet genom att lägga ett vertikalt streck i histogrammet för pixeln man klickade på. Om man har lampor i bilden, eller reflexer av lampor, kan man ibland strunta i om de "petas över kanten" och blir helt urfrätta, men man får se upp, så att man inte får konstiga artefakter där det ljusaste börjar gå över till urfrätt. Om de ytorna blir stora, så kan det bli fult, och det gäller kanske speciellt mycket ljusa ytor, som genomlysta moln eller snö eller reflexer av lampor i isen i hallen.

Det kan alltså vara bra att ha de där små prickarna kvar. Om man vill ha bilden ljusare, kan det då vara bättre att använda kurvverktyget än att sätta "vitpunkt" med nivåer, eftersom man kan lyfta till mer skuldra på kurvan utan att fräta ur mer. Men för varje manipulering av tonkurvan man gör ska man inte stirra sig blind vare sig på histogram eller själva kurvan, utan det är bilden som ska vägleda, hur det ser ut.

Och det är olyckligt att reglaget i bildbehandlingen heter "exponering", för du kan inte påverka exponeringen i bildbehandlingen, du kan bara ändra hur bilden ser ut, dess tonomfång och tonkurvor. När du "ökar exponeringen" med programmet, är det i själva verket så att du digitalt ökar förstärkningen, så att tonomfånget minskar och kontrasten ökar, eller att tonomfånget bibehålls och kontrasten ökar i bildens mörkare partier, medan den minskar i det allra ljusaste. Det första fallet är vad som händer när man använder "nivåer" och sätter vitpunkt, medan det andra är vad som händer om man lyfter någonstans utefter tonkurvan. Eftersom nomenklaturen i bildbehandlingsprogrammen inte är samma och dessutom ytterligt oklar, är det svårt att göra sig en bild av vad som egentligen händer. När man manipulerar kurvan direkt har man åtminstone en chans att veta vad man gör.

Men man ändrar inte exponeringen. Den blev när man tog bilden.

När jag tittar på din bild, så finns det faktiskt värden som närmar sig 255 i den, och det är alltså några såna små prickar som du nämner, till höger om den lilla spetsen på histogrammets berg. Om man vill ha lite mer "snärt" i bilden, kan man öka kontrasten en aning, men utan att klippa vare sig i mörkt eller ljust, utan man accentuerar bara S-kurvan lite grann genom att lyfta skuldran och sänka tån, så att större yta blir lite ljusare och större yta närmar sig svart, samtidigt som mellantonerna får högre kontrast, vilket visar sig som att mittdelen av kurvan är brantare. Jag tycker inte att bilden skulle ha exponerats mer, men eftersom det är en bearbetad bild kan jag inte veta hur råfilen såg ut.

Det kan vara bra att hålla i minnet att histogrammet i kameran räknas fram från en jpeg, och detsamma gäller om man använder visuell högdagervarning. Det kan finnas mer i råfilen än vad som visas av histogram och högdagervarning. Det varierar lite mellan olika kameramodeller, och det är ganska lätt att gissa sig till när man kan sin kamera och det är såna motiv som här, där man har stora ganska neutrala ytor med låg mättnad i de ljusare partierna. Svårare är det när man tar starkt mättade färger, som vallmo, rosor, rhododendron och liknande, eller mode med starka röda eller lila färger.
 
Stirra dig inte blind på histogrammet, det är ändå unikt för varje bild. Kolla på hur bilden ser ut istället vetja.
 
Stirra dig inte blind på histogrammet, det är ändå unikt för varje bild. Kolla på hur bilden ser ut istället vetja.

Hej,
Som du ser så är ju inte bilden speciellt bra, och då har jag fått tips här på FS att man skall kolla på Histogramet för att se om man fått rätt exponering. Har du några andra tips om hur man lyckas ta bra bilder så får du gärna berätta.
 
Hej,
Som du ser så är ju inte bilden speciellt bra, och då har jag fått tips här på FS att man skall kolla på Histogramet för att se om man fått rätt exponering. Har du några andra tips om hur man lyckas ta bra bilder så får du gärna berätta.
Histogrammet är ett utmärkt hjälpmedel för fotografen. Generellt är ju längre till höger en utmärkt regel att följa, speciellt om man har en Canonkamera.

Det finns dock situationer man inte vill att histogrammet ska gå hela vägen dit eller t.o.m. vill få det att passera.
Vill du att isen ska bli vitare eller helt brännas ut lägger du histogrammet kloss i vägg till höger.
 
Histogrammet är ett utmärkt hjälpmedel för fotografen. Generellt är ju längre till höger en utmärkt regel att följa, speciellt om man har en Canonkamera.

Det finns dock situationer man inte vill att histogrammet ska gå hela vägen dit eller t.o.m. vill få det att passera.
Vill du att isen ska bli vitare eller helt brännas ut lägger du histogrammet kloss i vägg till höger.

Hej Peter,
Tack för länken ! Sidan är bokmärkt !
Det jag blir förundrad över är att infon i histogramet aldrig går hela vägen ut till höger, när jag kollar bilderna på datorn får jag dra upp exponeringen. Vid fototillfället har jag ändå lagt mig mellan 1:an och 2:an på exponeringsmätaren i Displayen. Borde inte bilden vara rätt exponerad om jag ligger i mitten av exponeringsmätaren, eller är det isen som lurar mig ? jag kanske måste lägga mig på + 3 på exponeringsmätaren ?
 
Hej Peter,
Tack för länken ! Sidan är bokmärkt !
Det jag blir förundrad över är att infon i histogramet aldrig går hela vägen ut till höger, när jag kollar bilderna på datorn får jag dra upp exponeringen. Vid fototillfället har jag ändå lagt mig mellan 1:an och 2:an på exponeringsmätaren i Displayen. Borde inte bilden vara rätt exponerad om jag ligger i mitten av exponeringsmätaren, eller är det isen som lurar mig ? jag kanske måste lägga mig på + 3 på exponeringsmätaren ?

Esponeringsmätaren ger dig ett förslag, den visar inte på "rätt" exponering.

När ditt motiv är huvudsakligen ljust, behöver du i regel dra upp kompensation lite grann för att utnyttja mediet på bästa sätt. Det betyder att när din bakgrund är is, så kanske ett par snäpp plus är den bästa inställningen för exponeringen. Mätaren ser hur mycket ljus som kommer från ditt motiv, men den vet inte hur ljus bilden ska bli, om du inte talar om det för kameran. Exponeringskompensation är vårt sätt att säga till kameran att vi vill ha bilden ljusare eller mörkare än "medelgrå".

Och histogrammet är ett hjälpmedel bland flera, men histogrammet är av ringa värde om man inte också läser av andra signaler. Ibland är det lätt att läsa av ett histogram, men ibland är det svårare, och det är ofta som histogrammet inte ger mycket ledning alls för att bedöma exponeringen. Precis som PeterWem säger kan du bestämma att isen ska bli vit. Jag vet, erfarenhetsmässigt, att med min kamera skulle jag behöva ungefär två tredjedels steg mot plus om min bakgrund är is, för att den ska bli nästan helt vit. Det kan bli andra värden med din kamera, beroende på personliga preferenser, kamerans dynamiska omfång och mätarens kalibrering i förhållande till sensorns känslighet. Mätmetod och hur stor yta av bilden som är ljus inverkar också. Histogrammet är ett utmärkt hjälpmedel för att utvärdera exponeringen, när man väl har lärt sig hur man vill exponera, men bara ett hjälpmedel av flera.

Och jag tror inte att +3 skulle bli rätt, utom möjligen om du gör mätningen direkt mot den ljusaste delen av isen och ställer manuellt där. På min kamera hamnar +3 på gränsen mot urfrätt vitt om jag mäter en högdager, så +3 kan vara rätt kompensation vid högdagermätning med spotmätare. Med andra mätmetoder får man vara lite mer försiktig på ratten. Och handlar det om finlir för att in absurdum täcka ett stort dynamiskt omfång, gör det skillnad om man tar jpeg eller om man spar RAW. Den stora fördelen med jpeg om man ska ta många bilder är att det går fort och att mycket får plats, så det kan vara rationellt att inte köra RAW för sport.

Och ditt histogram i bilden som du visade ser inte ut att gå ända ut till höger, men det finns ju såna där små krusningar lite grann till höger om "berget", där histogrammet ser ut att ha tagit slut. Det är små ytor som är så ljusa att histogrammet reser sig lite från baslinjen där. Om du vill låta isen bli vitare och tappa struktur, så är det ditt val, och i så fall kan du exponera mer, vilket ger dig något lite mer teckning i de djupaste skuggorna i klädseln på spelaren. För mig lyfter inte en sån behandling den här bilden, utan jag tycker att en mycket liten ökning av kontrasten genom att öka S-kurvan, lyfta dess skuldra lite och sänka dess tå bara lite grann, ger resultatet jag skulle vilja ha. För mig är den rätt exponerad.

Så hur mycket du "borde" kompensera beror på flera faktorer. Det handlar dels om mätmetod, dels om kalibreringen av mätaren, och dessutom om dina personliga preferenser. Det är inte så att mitt ord är lag och borde vara ledstjärna för dig. Jag kanske ser på bilden på ett annat sätt. Jag kanske strävar efter något annat än det du vill ha. Det är faktiskt du som måste ta ställning till hur du vill ha din bild och hur du ska använda hjälpmedlen för att få "rätt" exponering.
 
Hej,
Som du ser så är ju inte bilden speciellt bra, och då har jag fått tips här på FS att man skall kolla på Histogramet för att se om man fått rätt exponering. Har du några andra tips om hur man lyckas ta bra bilder så får du gärna berätta.

Speciellt dålig är den ju inte, möjligvis ska den vara lite lite lite ljusare, men det ser jag inte genom att kolla på histogrammet, utan genom att kolla på bilden. Det enda anledningen för mig att använda histogrammer är för att kolla så inget har bränt ut, men det går att göra gneom att få delar av bilden att blinka istället. O så iofs när man använder sig av kurv-verktyget i LR eller Photoshop, så man vet hur man sk dra kurvan på bästa sätt.
Men annars, nä, skit i histogrammet, det kommer inte hjälpa dig alls.
 
Hej,
Som du ser så är ju inte bilden speciellt bra, och då har jag fått tips här på FS att man skall kolla på Histogramet för att se om man fått rätt exponering. Har du några andra tips om hur man lyckas ta bra bilder så får du gärna berätta.

Varför är du inte nöjd med den exponeringen? Om det histogrammet är rakt ur kameran så har du (eller kameran) gjort rätt. Hockey är ju tacksamt i den meningen att ljuset är konstant. Guldläge att köra manuellt alltså så slipper ljusmätaren luras av is, den mörkare publiken och spelarnas tröjor.

Sätt kamerans bildstil på neutral, dra ner kontrast och mättnad. Provfota några bilder tills exponeringen sitter. Isen i histogrammet kommer ligga långt till höger där den hör hemma. Precis så det inte klipper. Sen har du bra råmaterial att jobba vidare med. Och exponeringen kommer vara konsekvent.
 
Hej,
Som du ser så är ju inte bilden speciellt bra, och då har jag fått tips här på FS att man skall kolla på Histogramet för att se om man fått rätt exponering. Har du några andra tips om hur man lyckas ta bra bilder så får du gärna berätta.

Som jag skrev i inlägg #3 så tycker jag både bilden och histogrammet ser OK ut. Möjligen kan den göras lite lite ljusare som någon ovan också skrev, men det är inga stora förändringar.

Frågan är hur du ser bilden? Är den väldigt mörk för dig? Isåfall låter det snarare som att din skärm är helt felaktigt inställd.
 
Jag har lite snabbt kikat på din bild och histogram.
Visst vore det optimalt för just denna bild om histogrammet gick hela vägen till högerkanten. Men i praktiken vill du nog ha lite marginal särskilt om du fotar serier, exponeringen kan ju variera lite pga olika ljus, olika bakgrund m.m..
Helt ok för att redigera vidare ifrån.
 
Hej Peter,
Tack för länken ! Sidan är bokmärkt !
Det jag blir förundrad över är att infon i histogramet aldrig går hela vägen ut till höger, när jag kollar bilderna på datorn får jag dra upp exponeringen. Vid fototillfället har jag ändå lagt mig mellan 1:an och 2:an på exponeringsmätaren i Displayen. Borde inte bilden vara rätt exponerad om jag ligger i mitten av exponeringsmätaren, eller är det isen som lurar mig ? jag kanske måste lägga mig på + 3 på exponeringsmätaren ?

Det beror helt på motivet. Ett väldigt ljust motiv kan ha en stor topp längst till höger, utan att det är felexponerat för det. Så länge du inte har en topp som går UTANFÖR kanten så är det lugnt - då får du en så kallad 'hard shoulder' där all bildinformation försvinner.

Sedan har ju digitalkameror än idag inget vidare dynamiskt omfång, så man får räkna med att inte kunna få med både svarta och vita saker i samma bild - de är helt enkelt för många exponeringssteg ifrån varandra, så kameran kan inte få med allt. Däremot tycker jag att du lyckats rätt bra med exponeringen av exempelbilden!
 
Hej Peter,
...
Vid fototillfället har jag ändå lagt mig mellan 1:an och 2:an på exponeringsmätaren i Displayen. Borde inte bilden vara rätt exponerad om jag ligger i mitten av exponeringsmätaren, eller är det isen som lurar mig ? jag kanske måste lägga mig på + 3 på exponeringsmätaren ?

När det gäller ishockey, så är det bara att glömma vad exponeringsmätaren visar, fullständigt.
Den kommer att visa olika dels pga vilken vinkel mot isen du har kameran, dels på hur långt matchen har pågått.

Så att titta på exponeringsmätaren under match riskerar enbart att lura dig, rejält.

Ditt histogram ovan ser bra ut.
Likaså bilden.
Personligen hade jag nog gjort bilden lite, lite, ljusare.
Men det är mest en smaksak.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto