Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilka modeller har inte Sony sensor? Vilka andra tillverkare tänker du på? Vad jag kan se så har alla de senaste Nikon DSLRs sensorer från Sony.

D4 kör med Renesas (tror jag - i alla fall inte Sony). D3200, D5300 och D7100 har Toshiba och 1-serien Aptina. D600/D610 odh D800(e) är mig veterligen de enda i aktuellt sortiment som använder Sonys sensorer.
 
Pja det är väl lite subjektivt, men jag föredrar iaf mindre o mera lätthanterliga filer framför att kanske kunna ha ett eventuellt behov av att kunna skriva ut nångång kanske i framtiden kanske. Hade dom kunnat plocka fram nån sån där slags sRAW som Canon kör med hade dom gärna kunnat trycka in 100mpix i kameran. :p

Riktigt så funkar inte sRAW, men om mina bilder haft färre än 12 MP (jag hade nog klarat mig med 2 MP när jag tog bilderna) hade jag inte kunnat sälja dem. Nu fick jag väldans bra betalt för bilder tagna för ett helt annat sammanhang tack vare att de höll tillräcklig klvalitet att tryckas på jättestora reklamskyltar och uppslag i magasin. Vem som helst hade kunnat göra den försäljningen tack vare att tagga bilderna.

De eventuellta 16 MP som ska sitta i Df lär räcka till det mesta, men jag skulle personligen vara mer intresserad av kameran 0m den hade samma sensor som D800e.
 
Fast inte alla av oss har samma fabläs för enorma platskrävande tjockdatorer som du har, vi behöver den platsen för vår tunga och klumpiga kamerautrustning istället ;)
Jobbade på Gamex i fredags; skickade hem bilder tagna med D800 på min MacBook Air 1,4 Ghz Core 2 Duo. En ganska slö maskin med bara 2 gb ram, men det funkar faktiskt helt ok.

Ska dock tilläggas att jag inte gör några avancerade bildbehandlingar, bara det som behövs för vanligt tidningstryck.
 
D4 kör med Renesas (tror jag - i alla fall inte Sony). D3200, D5300 och D7100 har Toshiba och 1-serien Aptina. D600/D610 odh D800(e) är mig veterligen de enda i aktuellt sortiment som använder Sonys sensorer.

Ok, det var en nyhet för mig ;) Tycker alltid att det har pratats om sonysensorer när vad gäller Nikon. Det var nog D7000 och D800 som jag tänkte på, de har väl iallafall sensorer från Sony??
 
Ok, det var en nyhet för mig ;) Tycker alltid att det har pratats om sonysensorer när vad gäller Nikon. Det var nog D7000 och D800 som jag tänkte på, de har väl iallafall sensorer från Sony??

Ja, just de två har det. D7000 har samma som t.ex. NEX6, nästan alla Fuji och några fler. D800 har samma som D800E och A7r (fast A7r är lite ombyggd).
 
Ok, det var en nyhet för mig ;) Tycker alltid att det har pratats om sonysensorer när vad gäller Nikon. Det var nog D7000 och D800 som jag tänkte på, de har väl iallafall sensorer från Sony??

De har samarbetat länge kring sensorer, så historiskt har du rätt.

Men idag är det som Anders säger faktiskt enbart D600/D610 och D800 bland Nikons systemkameror som har Sony-sensorer. Bland kompakterna vimlar det däremot av Sony-sensorer (samma sak gäller för övrigt i stort sett alla kompaktkameratillverkare, inklusive Canon), hela vägen upp till Coolpix A som idag är den enda aps-c-kameran från Nikon med en Sony-sensor (samma sensor som satt i D7000).

Så stämmer ryktena att det är en D4-sensor i den nya kameran så är det alltså inte en Sony-sensor.
 
Ja, just de två har det. D7000 har samma som t.ex. NEX6, nästan alla Fuji och några fler. D800 har samma som D800E och A7r (fast A7r är lite ombyggd).

Fast Fuji är väl lite special? De köper väl endast in grundplattan från Sony och bygger vidare på sensorn själva, med tanke på Fujis patenterade X-Trans teknik?

Fujifilm utvecklar ju även egna sensorer i samarbete med bla Panasonic.
 
Absolut, men jag tror inte Df är tänkt för eventfotogfrafer.


Jag undrar lite hur du resonerar i den frågan? Jag tror att jag skulle kunna fota event på ganska exakt samma vis med den här som med min D700 idag. Så länge man inte använder "spray-and-pray" så lär den ju fungera utmärkt.
 
Fast Fuji är väl lite special? De köper väl endast in grundplattan från Sony och bygger vidare på sensorn själva, med tanke på Fujis patenterade X-Trans teknik?

Det är samma som t.ex. Nikon och Pentax av och till gjort, köper en basplatta, lägger på egna färgfilter (där ju då Fujifilm har en egen design) och mikrolinslösningar. Ser vi till just mikrolinser har Nikon varit en branschledare, där är det inte otänkbart att det t.ex. är Sony som köpt sådan teknik från Nikon.

Japanska företag har ofta haft tekniksamarbeten, även mellan bittra konkurrenter sett till slutprodukterna.

Fujifilm utvecklar ju även egna sensorer i samarbete med bla Panasonic.

Alla kameratillverkarna håller på med sensordesign, en del är mer inblandade i själva produktionen, andra knappt alls. Tänk också på att när det gäller sensortillverkning i stort så finns det många, många fler spelare än de traditionella kameratillverkarna - vi har ju en av världens största kameratillverkare här i Sverige, i Lund :)

Det görs ofantligt mycket sensorer till avkännare och mätutrustning i industrin, webbkameror, övervakningskameror, mobilkameror och en myrad andra stora och små brukare av sensorer. Sett till totalvolymen inom sensortillverkning är inte tillverkarna av vanliga kameror varken speciellt stora eller speciellt teknikledande. De är bra på sin lilla speciella nisch.

Tillverkningen av själva kiseldelarna läggs ofta ut, skulle inte förvåna mig om många av Sony-sensorerna i praktiken rent fysiskt tillverkas utanför Sony - de hade ju t.ex. länge ett intimt samarbete med Toshiba kring sensortillverkning, dvs just det företag som numera är Nikons huvudleverantör av aps-c-sensorer ...

För att i någon mån återknyta till trådämnet: Vem som rent fysiskt tillverkar sensorn till D4 (och då möjligen till Df) har länge varit lite oklart. Men D4-sensorn är en Nikon-design.
 
Kul, priset utomlands är INTE högre en för D800 så min gissning strax över 20.000:- kanske stämmer ganska bra! Det finns många fabriker i Kina/Vietnam/Thailand som kan tillverka alla delar billigt, effektivt och med hög kvalitet till en sån här kamera, svindyra kameror det kan Leica syssla med!
 
ANNONS